دوره 8، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 291-257 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani A. Estimating Receptive Core Vocabulary in Preschoolers with Intellectual Disability in Tehran. LRR 2017; 8 (1) :257-291
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-5823-fa.html
رمضانی احمد. تخمین واژگان پایۀ دانش‌آموزان کم توان ذهنی مقطع پیش‌دبستانی شهر تهران. جستارهای زبانی. 1396; 8 (1) :257-291

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-5823-fa.html


استادیار پژوهشکده کودکان استثنایی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
چکیده:   (5103 مشاهده)
هدف از این مقاله، تخمین و ارائۀ فهرست واژگان پایه دانش­آموزان کم­توان ذهنی مقطع پیش­دبستانی شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری از شهر تهران و نمونه‌گیری به‌روش ماتریسی و طبقه­ای انجام شده است. با توجه به نسبت پسران به دختران در جامعه آماری، سه گروه سی‌نفره از دانش‌آموزان (شانزده پسر و چهارده دختر در هر گروه) و درمجموع نود نفر در پژوهش شرکت داده شدند. آزمودنی­ها از دانش‌آموزان کم­توان ذهنی آموزش‌پذیر زیر نُه سال انتخاب شدند. ابزار پژوهش از نعمت­زاده و همکاران (1384) اقتباس شده است. در خرده­آزمون ادراکی 694 واژه به‌صورت تصویری و در خرده­آزمون واژگانی 830 واژه در قالب پرسش‌نامه لیکرتی مورد سنجش قرار گرفتند؛ البته، متناسب­سازی­هایی در خرده‌آزمون‌ها برای اجرا روی کودکان کم­توان ذهنی صورت گرفت. خرده­آزمون ادراکی را دانش­آموزان تکمیل کردند. با توجه به تعداد زیاد گویه­ها در خرده­آزمون ادراکی، هر دانش­آموز فقط به یک­سوم گویه­ها از هر مقوله (اسم، صفت و فعل) و در دو مرحله پاسخ داد. اما خرده‌آزمون واژگانی را چهارده معلم پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شدند. معیار سنجش پایگی یک واژه کسب امتیاز 80 درصدی در خرده­آزمون واژگانی (4 از 5) و تشخیص صحیح 80 درصد دانش­آموزان (24 نفر از 30 نفر) بود. 219 واژه طبق خرده­آزمون ادراکی و 81 واژه برمبنای خرده­آزمون واژگانی در فهرست واژه­های پایه طبقه­بندی ­شدند. با توجه به اینکه 54 واژه در دو فهرست مشترک بودند، درمجموع 246 واژه پایه برای کودکان کم­توان ذهنی آموزش­پذیر مقطع پیش­دبستانی شهر تهران تخمین زده شد.
متن کامل [PDF 451 kb]   (2761 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان
انتشار: 1396/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.