استادیار پژوهشکده کودکان استثنایی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
چکیده: (5103 مشاهده)
هدف از این مقاله، تخمین و ارائۀ فهرست واژگان پایه دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع پیشدبستانی شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری از شهر تهران و نمونهگیری بهروش ماتریسی و طبقهای انجام شده است. با توجه به نسبت پسران به دختران در جامعه آماری، سه گروه سینفره از دانشآموزان (شانزده پسر و چهارده دختر در هر گروه) و درمجموع نود نفر در پژوهش شرکت داده شدند. آزمودنیها از دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر زیر نُه سال انتخاب شدند. ابزار پژوهش از نعمتزاده و همکاران (1384) اقتباس شده است. در خردهآزمون ادراکی 694 واژه بهصورت تصویری و در خردهآزمون واژگانی 830 واژه در قالب پرسشنامه لیکرتی مورد سنجش قرار گرفتند؛ البته، متناسبسازیهایی در خردهآزمونها برای اجرا روی کودکان کمتوان ذهنی صورت گرفت. خردهآزمون ادراکی را دانشآموزان تکمیل کردند. با توجه به تعداد زیاد گویهها در خردهآزمون ادراکی، هر دانشآموز فقط به یکسوم گویهها از هر مقوله (اسم، صفت و فعل) و در دو مرحله پاسخ داد. اما خردهآزمون واژگانی را چهارده معلم پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شدند. معیار سنجش پایگی یک واژه کسب امتیاز 80 درصدی در خردهآزمون واژگانی (4 از 5) و تشخیص صحیح 80 درصد دانشآموزان (24 نفر از 30 نفر) بود. 219 واژه طبق خردهآزمون ادراکی و 81 واژه برمبنای خردهآزمون واژگانی در فهرست واژههای پایه طبقهبندی شدند. با توجه به اینکه 54 واژه در دو فهرست مشترک بودند، درمجموع 246 واژه پایه برای کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر مقطع پیشدبستانی شهر تهران تخمین زده شد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روان شناسی زبان انتشار: 1396/1/1