دوره 16، شماره 4 - ( 1404 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 269-243 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

damirchili M, Farzaneh S B, gholitabar M. Reforming the System of Teaching and Learning Arabic as a Second Language in Iran; An Attempt to Provide an Optimal Model. LRR 2025; 16 (4) :243-269
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-59997-fa.html
دمرچلی مجید، فرزانه سیدبابک، قلی تبار مرضیه. اصلاح سیستم آموزش و یادگیری زبان عربی به‌عنوان زبان دوم در کشور ایران؛ تلاش برای ارائۀ یک الگوی بهینه. جستارهای زبانی. 1404; 16 (4) :243-269

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-59997-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد زبان و ادبیات عرب، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، farzaneh@srbiau.ac.ir
3- استادیار زبان و ادبیات عرب، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3140 مشاهده)
آموزش و یادگیری زبان عربی از منظر دینی و قانونی در کشور ایران اهمیت خاصی دارد. از این رو ضروری است که همواره جایگاه این زبان چه در عرصۀ داخلی و چه در عرصۀ بین‏المللی حفظ شود. هدف این مقاله ارائۀ الگویی برای اصلاح سیستم آموزش و یادگیری زبان عربی به‌عنوان زبان دوم با تکیه بر شناسایی عوامل پیدا و پنهانِ تأثیرگذار بر آن و نیز شناخت موانع پیش‏روی این مسئله است. مبنای گردآوری اطلاعات بر روش‏های کیفی و به‌طور ویژه انجام مصاحبه‏های ساختمند با 10 نفر از استادان جامعه‏شناسی زبان استوار بوده است. تجزیه و تحلیل داده‏های گردآوری‌شده با استفاده از فرایند روش تحلیل محتوای کیفی انجام یافته است. از مدل (AHP) و نرم‏افزار (Expert Choise) نیز جهت وزن‏بندی مؤلفه‏های پژوهش استفاده به عمل آمده است.
نتایج حاصل از این مقاله نشان می‏دهد که گرایش به آموزش و یادگیری زبان عربی به‌عنوان زبان دوم به شدت تحت تأثیر عوامل مبنایی همچون عوامل اجتماعی، روانی و اقتصادی قرار دارد. مقدار ضریب AHP برای شاخص‏های اجتماعی (0.403)، شاخص‏های روانی (0.364) و شاخص‏های اقتصادی (0.234) به‌دست آمد. نتایج همچنین نشان می‏دهد که موانع و تنگناهای پیش‏روی فرایند آموزش و یادگیری زبان دوم در کشور ایران به ترتیب اهمیت در شش حوزۀ موانع حقوقی، موانع سیاسی، موانع ساختاری، موانع اجتماعی، موانع فرهنگی و موانع اقتصادی شناسایی و طبقه‏بندی شدند. این نتایج سمت و سوی الگوی بهینۀ آموزش و یادگیری زبان دوم به‌ویژه زبان عربی را با رفع موانع و تنگناها به ترتیب اولویت و با نگاهی همه‏جانبه، فراهم کرد.
 
متن کامل [PDF 1733 kb]   (66 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان عربی
انتشار: 1404/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.