دوره 15، شماره 6 - ( 1403 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 436-405 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi F, Khajavy G H, Golparvar S E. The Role of EFL Writing Self-Efficacy and Writing Strategy in Writing Performance. LRR 2025; 15 (6) :405-436
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-61179-fa.html
مرادی فاطمه، خواجوی غلامحسن، گلپرور سید احسان. نقش خودکارآمدی نگارش و استراتژی نگارش در عملکرد نگارشی. جستارهای زبانی. 1403; 15 (6) :405-436

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-61179-fa.html


1- دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد، گروه آموزشی زبان‌های خارجی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
2- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه آموزشی زبان‌های خارجی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. ، hkhajavy@gmail.com
3- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه آموزشی زبان‌های خارجی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
چکیده:   (1464 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین خودکارآمدی نگارش و استراتژی در عملکرد نگارشی است. بدین منظور، 110 شرکت‏کننده دو پرسش‌نامه، شامل پرسش‏نامۀ خودکارآمدی نگارش و پرسش‏نامۀ استراتژی نگارش را تکمیل کردند و دو نگارش استدلالی  و روایی  منتخب از بخش نگارش آزمون تافل را نوشتند. برای تحلیل داده‏ها، از ضریب هم‌بستگی و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که هیچ رابطۀ معناداری بین خودکارآمدی نگارش و استفاده از استراتژی نگارش وجود نداشت. رابطۀ معناداری بین خودکارآمدی نگارش و موفقیت در نگارش پیدا شد. همچنین، رابطۀ منفی بین استراتژی نگارش و عملکرد نگارشی دیده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که تنها خودکارآمدی نگارش عملکرد نگارشی را پیش‌بینی کرد. نتایج این پژوهش می‏تواند به معلمان زبان کمک کند تا عملکرد نگارش زبان‌آموزانشان را بهبود بخشند.
متن کامل [PDF 700 kb]   (3576 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان انگلیسی
انتشار: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.