1- دانشآموختۀ کارشناسی ارشد، گروه آموزشی زبانهای خارجی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
2- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه آموزشی زبانهای خارجی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. ، hkhajavy@gmail.com
3- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه آموزشی زبانهای خارجی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
چکیده: (1464 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین خودکارآمدی نگارش و استراتژی در عملکرد نگارشی است. بدین منظور، 110 شرکتکننده دو پرسشنامه، شامل پرسشنامۀ خودکارآمدی نگارش و پرسشنامۀ استراتژی نگارش را تکمیل کردند و دو نگارش استدلالی و روایی منتخب از بخش نگارش آزمون تافل را نوشتند. برای تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان داد که هیچ رابطۀ معناداری بین خودکارآمدی نگارش و استفاده از استراتژی نگارش وجود نداشت. رابطۀ معناداری بین خودکارآمدی نگارش و موفقیت در نگارش پیدا شد. همچنین، رابطۀ منفی بین استراتژی نگارش و عملکرد نگارشی دیده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که تنها خودکارآمدی نگارش عملکرد نگارشی را پیشبینی کرد. نتایج این پژوهش میتواند به معلمان زبان کمک کند تا عملکرد نگارش زبانآموزانشان را بهبود بخشند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان انگلیسی انتشار: 1403/11/10