دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، naemi.zohreh@khu.ac.ir
چکیده: (1444 مشاهده)
راهبردهای یادگیری زبان به رفتارها، فرایندها و رویکردهایی اشاره دارد که یادگیرنده بصورت هدفمند و منسجم اطلاعات تازه را دریافت کرده و بطور موثر بکار میگیردو سبب خودآموزی، خودکنترلی و مسئولیت پذیری زبانآموز میشود.مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر تعیین رابطه بین بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان دوم، اشتیاق یادگیری و مهارت نوشتاری در برنامه درسی نگارش زبان عربی دانشجویان دختر کارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی است؛ زیرا در این زمینه پژوهش قابل توجهی انجام نشده است.این پژوهش توصیفی-همبستگی است. بهاین منظور تعداد 70 دانشجوی دختر کارشناسی زبان و ادبیات عربی سال 1398 بهروش تمامشماری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای لازم از طریق پرسشنامههای راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990)، اشتیاق یادگیری شافلی و همکاران (2002) و مهارت نوشتاری محقق ساخته جمعآوری گردید و با استفاده از تحلیل رگرسیون همزمان تجزیه و تحلیل شد. یافتههای نشان داد که بین متغیرهای راهبردهای یادگیری زبان، مولفههای آن (بهجز راهبرد عاطفی) و اشتیاق یادگیری با مهارت نوشتاری زبان عربی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، راهبردهای یادگیری زبان و اشتیاق یادگیری 17 درصد تغییرات مهارت نوشتاری را تبیین کردند. به این معنا که با بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان و بهبود اشتیاق یادگیری، توانش مهارت نوشتاری زبانآموزان افزایش مییابد. بهلحاظ کاربردی، یافتهها و پیشنهادات پژوهش حاضر را میتوان بهعنوان الگویی جهت گنجاندن راهبردهای یادگیری زبان دوم و تقویت اشتیاق یادگیری در برنامههای درسی معرفی کرد. بهطور خاص، دستاورد اصلی پژوهش را میتوان استفاده از راهبردهای یادگیری زبان و تقویت اشتیاق یادگیری در زمینه بهبود مهارت نوشتاری دانشجویان زبان و ادبیات عربی دانست.