مقالات پذیرفته شده در نوبت انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه آموزش زبان انگلیسی و زبان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2- دانشیار گروه زبان انگلیسی و زبان شناسی، دانشکده زبان و ادبیات ، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، dehghan_m85@yahoo.com
3- گروه آموزش زبان انگلیسی و زبان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (2377 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کارکردهای شناختی بر روانی گفتار است. بدین منظور، برخی از کارکردهای شناختی و روانی گفتار در بیماران آسیب­دیده نیمکرۀ راست مورد ارزیابی قرار گرفت. ماهیتِ روش­شناختی پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده و جامعۀ آماری متشکل از 18 بیمار بزرگسال آسیب­دیدۀ نیمکرۀ راست و 18 فرد بزرگسال سالم است. برای ارزیابی عملکردهای شناختی و مهارت زبانی آزمودنی­ها از آزمون توجه انتخابی، آزمون حافظه وکسلر، آزمون رسم ساعت (غفلت بینایی) و آزمون روانی گفتار استفاده شد. تحلیل داده­های پژوهش به دو صورت آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. یافته­های پژوهش نشان داد که بین عملکرد افراد بزرگسال آسیب­دیده نیمکرۀ راست مغز و افراد بزرگسال سالم در آزمون­های شناختی تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 P<). همچنین، در آزمون روانی گفتار نیز بین عملکرد افراد بزرگسال آسیب­دیدۀ نیمکرۀ راست مغز و افراد بزرگسال سالم تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 P<). علاوه­براین، یافته­های پژوهش مشخص کرد که بین کارکردهای شناختی و روانی گفتار، همبستگی وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که آسیب به نیمکرۀ راست مغز می­تواند منجر به اختلالاتی در کارکردهای شناختی افراد آسیب­دیدۀ نیمکرۀ راست مغز شود. به طورکلی، یافته­ها حاکی از آن است که اختلال در کارکردهای شناختی می­تواند باعث بروز مشکلاتی در مهارت­های زبانی شود.
 
     
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.