1- عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان ، razavian@semnan.ac.ir
2- گروه زبانشناسی دانشگاه سمنان
چکیده: (596 مشاهده)
پیشنمونه درهر مقوله عضو یامجموعهای ازاعضای یک دسته است که بهطورکلی بهترین طبقهبندی رانشان میدهد. درزبانشناسی شناختی مقولهها توسط تعدادی ازویژگیهای اعضایشان شناخته میشوند. اعضایی که کاملترین ویژگیها رادارند، پیشنمونه هستند. زبان مجموعهای از مولفههای گوناگون است وبرای آموزش آن لازم است تابه این مولفهها توجه کنیم، جنسیت میتواند به عنوان یکی ازمولفههای فرایندتدریس وآموزش لحاظ شود. هدف پژوهش حاضر بررسی الگوهای پیشنمونه باتوجه به جنسیت فارسیآموزان خارجی است. برای این هدف یک گروه 40نفری ازفارسیآموزان شامل 20مردو 20زن انتخاب شد. مردان ازمدرسهی حجتیه وزنان ازمرکز بنتالهدی اززیر مجموعههای دانشگاه بینالمللی جامعهالمصطفی انتخاب شدند. سپس با تحلیل پرسشنامه، تاثیرجنسیت برانتخاب پیشنمونه بررسی شد. نتایج نشان دادکه جنسیت برانتخاب پیشنمونه تاثیرگذاراست ودوجنس مرد وزن درانتخاب پیشنمونه، متفاوت عمل کردند. مردان وزنان نه تنها درانتخاب اول، بلکه دربرخی مواردترتیب انتخاب کاملا متفاوتی داشتند. درمقولهی حیوانات اهلی 17/41درصد ازمردان گاوراانتخاب کردند درحالیکه زنان بادرصد برابری گوسفند، اسب وسگ رابرگزیدند. دررشتهی ورزشی علاوه برانتخاب اول، انتخابهای دوم وسوم زنان ومردان کاملا متفاوت بود، مردان تیراندازی وکریکت، وزنان والیبال، فوتبال وپیادهروی راانتخاب کردند. همچنین درمقولهی وسایل نقلیه، بااینکه هردوجنس، هواپیمارابه عنوان انتخاب اول برگزیدند، اماانتخابهای بعدیشان متفاوت بود، مردان قطار واتومبیل راانتخاب کردند درحالیکه انتخاب زنان اتوبوس، اتومبیل و دوچرخه بود. اگرچنین تفاوتی در پیشنمونههای دیگر نیز وجود داشته باشد، می توان مدعی شد که نگاه مردان و زنان به مقولههای هستی تفاوت قابل توجهی دارد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
معناشناسی