Hamavandy M, Kiany G R, Ghafar Samar R, Akbari R. An Investigation into the Validity of the Iranian Ph.D. Admission English Proficiency Test: An Assessment Use Argument Approach. LRR 2016; 7 (1) :237-251
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-7412-fa.html
هماوندی مهربان، کیانی غلامرضا، غفارثمر رضا، اکبری رامین. بررسی میزان روایی آزمون زبان انگلیسی کنکور دکتری با استفاده از چارچوب بررسی سازه استدلالمحور. جستارهای زبانی. 1395; 7 (1) :237-251
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-7412-fa.html
1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (5834 مشاهده)
می توان مدعی بود که سنجش توانایی زبان انگلیسی داوطلبان ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی، به ویژه دوره دکتری اهمیت چشمگیری دارد. آزمونی که تحت عنوان آزمون زبان انگلیسی کنکور دکتری در حال حاضر توسط سازمان سنجش و آموزش کشور در حال برگزاری است موافقان و منتقدان بسیاری دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان روایی آزمون فوق الذکر با استفاده از چارچوب ارزشیابی استدلال محور میباشد. بدین منظور، از گروههای مختلف ذی نفع در آزمون من جمله داوطلبان آزمون دکتری، مدرسین دورههای آمادگی آزمون زبان دکتری، استادان رشته تعلیم و تربیت و آزمون سازی زبان با استفاده از روش کیفی و ابزارهای مصاحبه ( گروهی و فردی) جمع آوری داده شد. بر پایه روش کیفی تحلیل محتوا، الگوهای یافت شده در مجموعه دادهها بر اساس قواعد از پیش تعیین شده بررسی محتوا و با رعایت ویژگیهای پژوهش ارائه میگردند. یافتههای پژوهش نشان داد که آزمون فعلی، از نظر شرکت کنند گان، نیازمند دگرگونیهای گاه اساسی در ابعاد محتوا، شیوه برگزاری و ضریب اختصاصی آزمون میباشد. علاوه بر ارائه نتایج به دست آمده، در پایان پیشنهاداتی نیز ارائه و دلالتها ، چالشها و ملزومات اجرایی سازی آنها بیان شدهاند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
ارزشیابی انتشار: 1395/1/1