1- دانشگاه مراغه ، mostafa.enayat@gmail.com
2- دانشگاه مراغه
چکیده: (608 مشاهده)
مطالعات اندکی به تعامل بین متغیرهای خواننده و متن در درک مطلب پرداخته اند. این پژوهش به بررسی نقش جنبههای دانش واژگانی در درک مطلب تافل متنهایی با انسجام واژگانی کم و زیاد پرداخته است. میزان این نقش برای پنج نوع آیتم آزمون ریدینگ تافل بررسی شد: ایده اصلی، جزئیات بیان شده، استنتاج، مرجع و استنتاج واژگانی. برای این منظور، 60 زبان انگلیسی ایرانی به عنوان زبان خارجی (EFL) در آزمون سطوح واژگان جدید (NVLT)، آزمون Word Associates (WAT) و آزمون درک مطلب تافل با انسجام واژگانی کم و بالا که از طریق ابزار محاسباتی Coh-Metrix تعیین شد، شرکت کردند. نتایج نشان داد که دانشآموزان در سه نوع آیتم خواندن تافل (ایده اصلی، استنتاج و استنتاج واژگانی) برای متون با انسجام واژگانی بالا عملکرد بهتری داشتند. تحلیلهای رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که عمق واژگان پیشبینیکننده قویتری برای نمرات شرکتکنندگان در مورد استنباط واژگانی متون تافل با انسجام واژگانی بالا بود، در حالی که اندازه واژگان همان عملکرد آیتم را برای خرده آزمون انسجام واژگانی پایین پیشبینی میکرد. علاوه بر این، عمق واژگان میتواند به طور قابلتوجهی عملکرد آزمون ایده اصلی خردهآزمون انسجام واژگانی بالای تافل را بیش از خرده آزمون انسجام واژگانی پایین پیشبینی کند. کاربردهای این مطالعه برای معلمان، طراحان آزمون، و نویسندگان مواد آموزشی مورد بحث قرار گرفته است.
نوع مقاله:
مقاله تحقیق |
موضوع مقاله:
آموزش زبان