گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران. ، omazandarani@gmail.com
چکیده: (762 مشاهده)
در سالهای اخیر اعضای هیئت علمی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی در جهت ایفای نقش و رسالتهای پژوهشی و تحقیقاتی خویش و در راستای کمک به اقتصاد دانشبنیان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی فشارهای فزایندهای را تجربه کردهاند. برای این منظور، از اعضای هیئت علمی همواره این انتظار میرود که در جهت کسب انواع گوناگون سواد و دانش نظیر سواد رایانهای و سواد سنجش و ارزشیابی گامهای مؤثری بردارند. به تازگی از سواد آماری بهعنوان یکی از داراییهای مهم و ارزشمند برای محققان یاد میشود. با این حال، آنچه که نسبتاً کمتر مورد توجه قرار گرفته و تا حدی مبهم باقی میماند، ماهیت و وضعیت سواد آماری بهعنوان یک بعد مهم از سواد در حیطۀ تربیت مدرس زبان انگلیسی (آموزش بدو ورود، ضمن خدمت و ارزشیابی از معلمان) است. چراکه مجموعۀ دانش کنونی از این حوزه و ادبیات پژوهش مربوطه بیشتر معطوف به سواد آماری نزد دانشجویان و نه مدرسان است. بنابراین، این مقاله سعی بر آن دارد تا با توجه به پیشینۀ تحقیقات موجود و شناسایی خلأ دانشی و شناختی، فقدان سواد آماری مطلوب را بهعنوان یکی از مجموعه عوامل بالقوه تأثیرگذار بر بیمیلی برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به انجام تحقیق و پژوهش مورد بررسی و کنکاش قرار دهد و درنهایت خواستار توجه بیشتر به سواد آماری نزد اعضای هیئت علمی آموزش زبان انگلیسی بهعنوان یکی از شاخصهای ارزیابی عملکرد در طرحهای ارزشیابی استادان شود. نتایج و پیشنهادات با توجه به ادبیات موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
نشانه شناسی انتشار: 1402/11/10