دوره 14، شماره 6 - ( 1402 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 420-405 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazandarani O. Statistical Literacy: A Point of Contention in L2 Teacher Education. LRR 2024; 14 (6) :405-420
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-75281-fa.html
مازندرانی امید. سواد آماری: نکته قابل تأمل در تربیت مدرس زبان انگلیسی. جستارهای زبانی. 1402; 14 (6) :405-420

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-75281-fa.html


گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران. ، omazandarani@gmail.com
چکیده:   (762 مشاهده)
در سال‌های اخیر اعضای هیئت علمی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی در جهت ایفای نقش و رسالت‌های پژوهشی و تحقیقاتی خویش و در راستای کمک به اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فشارهای فزاینده‌ای را تجربه کرده‌اند. برای این منظور، از اعضای هیئت علمی همواره این انتظار می‌رود که در جهت کسب انواع گوناگون سواد و دانش نظیر سواد رایانه‌ای و سواد سنجش و ارزشیابی گام‌های مؤثری بردارند. به تازگی از سواد آماری به‌عنوان یکی از دارایی‌های مهم و ارزشمند برای محققان یاد می‌شود. با این حال، آنچه که نسبتاً کم‌تر مورد توجه قرار گرفته و تا حدی مبهم باقی می‌ماند، ماهیت و وضعیت سواد آماری به‌عنوان یک بعد مهم از سواد در حیطۀ تربیت مدرس زبان انگلیسی (آموزش بدو ورود، ضمن خدمت و ارزشیابی از معلمان) است. چراکه مجموعۀ دانش کنونی از این حوزه و ادبیات پژوهش مربوطه بیشتر معطوف به سواد آماری نزد دانشجویان و نه مدرسان است. بنابراین، این مقاله سعی بر آن دارد تا با توجه به پیشینۀ تحقیقات موجود و شناسایی خلأ دانشی و شناختی، فقدان سواد آماری مطلوب را به‌عنوان یکی از مجموعه عوامل بالقوه تأثیرگذار بر بی‌میلی برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به انجام تحقیق و پژوهش مورد بررسی و کنکاش قرار دهد و درنهایت خواستار توجه بیشتر به سواد آماری نزد اعضای هیئت علمی آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد در طرح‌های ارزشیابی استادان شود. نتایج و پیشنهادات با توجه به ادبیات موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
 
متن کامل [PDF 803 kb]   (509 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: نشانه شناسی
انتشار: 1402/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.