1- دکتری آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشیار گروه زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس ، m.gashmardi@modares.ac.ir
چکیده: (1335 مشاهده)
با توجه به نقش اصلی درک شنیداری در یادگیری زبان دوم، به نظر میرسد که ارائه راهبردهای شنیداری به زبان آموزان ضروری میباشد. فناوریهای نوین برای سهولت یادگیری به کار میروند و پادکست یکی از ابزارهای جدیدی است که امروزه در آموزش زبان استفاده میشود. هدف این مطالعه توصیفی-تحلیلی بررسی این موضوع است که آیا آموزش فراشناختی با کمک پادکست میتواند به عنوان ابزاری موثر در تقویت درک شنیداری مورد استفاده قرار گیرد؟ مسئله پژوهش عدم آگاهی کافی زبانآموزان نسبت به راهبردهای فراشناختی است و در این راستا، نقش مدرس در آموزش این راهبردها اهمیت بسزایی دارد.این مطالعه میتواند به مدرسان زبان فرانسه کمک کند تا بتوانند راهبردهای فراشناختی را در بهبود مهارت شنیداری بگنجانند و روشهای مرسوم خود را بازنگری کنند. برای این منظور30 زبان آموز بر اساس نتایج پیش آزمون به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش پادکستها را از طریق آموزش فراشناختی واندرگریفت دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل پادکستها را بدون هیچ گونه دستورالعمل یا راهبرد اضافی آموزش داده شد. نتایج به کمک یادداشت برداری، پرسش نامه خودارزیابی، مشاهده مستقیم و با استفاده از نرم افزارspss (آزمون t )نشان داد که راهبرد فراشناختی تاثیر مثبتی بر درک شنیداری زبان آموزان دارد.