1- University of Tehran ، ghaderiataa@gmail.com
2- University of Tehran
چکیده: (8 مشاهده)
علیرغم تحقیقات فراوان در حوزه پایگاه دانش آموزشی معلمان زبان، مطالعات کمی در مورد تفاوت های فردی معلمان و نحوه ارتباط آن با اثربخشی آموزشی معلمین وجود دارد. برای پرداختن به این موضوع، ارتباط دانش آموزشی معلمان زبان و اثربخشی آموزشی آنها را در این مطالعه بررسی کردیم و شباهتها و تفاوتهای موجود در پایگاه دانش معلمان را بیان کردیم. از طریق اجرای آزمون خودکارآمدی رشته ای، هشت معلم بر اساس نمره یشان انتخاب و در دو گروه قرار گرفتند. پس از آن، یک جلسه آموزشی 90 دقیقه ای از هر معلم به صورت ویدئویی ضبط شد و بعداً فایل ضبط شده در یک مصاحبه یادآوری تحریک شده با معلم استفاده شد. گزارش های شفاهی به صورت کلمه به کلمه رونویسی شد و برای شناسایی افکار آموزشی معلمان تحت تحلیل محتوایی موضوعی قرار گرفت. نتایج نشاندهنده تفاوت معنیدار بین گروهها بود، به طوری که گروه با اثربخشی بالا به طور متوسط 4.18 فکر در دقیقه گزارش کرده و گروه با اثربخشی کم 2.85 فکر در دقیقه گزارش کردند. پنج دسته از مقولههای دانش رایج بین دو گروه مشترک بودند؛ البته این مقوله ها فراوانی و رتبهبندیهای مختلفی در هر گروه داشتند. یافتهها مفاهیمی را برای توجه به ساختار خودکارآمدی و منابع آن در رشد حرفهای معلمین و همچنین جنبه اجتماعی-شناختی و عاطفی در آماده سازی آنان ارائه میکند.
نوع مقاله:
مقاله تحقیق |
موضوع مقاله:
تربیت معلّم