روحی افسر، نعمت تبریزی امیر رضا، جعفری گهر منوچهر، همتی فاطمه، قادری اسماعیل. نقش پیچیدگی تکلیف، شرایط انجام تکلیف و خودنظمجویی فراگیران زبان در مهارت نوشتن. جستارهای زبانی. 1397; 9 (3) :227-249
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-8231-fa.html
1- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Afsar.rouhi@pnu.ac.ir
2- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (6643 مشاهده)
در این پژوهش، تأثیر ایجاد تغییر در بار شناختی تکلیف و شرایط اجرای آن در عملکرد نوشتاری فراگیران زبان مطالعه شده است. بررسی رابطۀ بین خودنظمجویی فراگیران و تولید نوشتاری انفرادی و مشارکتی آنها در تکالیفی متفاوت ازنظر پیچیدگی شناختی، هدف دیگر تحقیق حاضر است. 122 فراگیر زبان انگلیسی بهطور تصادفی در چهار گروه تقسیم شدند و چهار نوع تکلیف ساده- انفرادی، ساده- مشارکتی، پیچیده- انفرادی و پیچیده- مشارکتی را انجام دادند. دادههای جمعآوریشده با تحلیل واریانس چندمتغیره و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که شرایط انجام تکلیف باعث ایجاد تفاوت معناداری در صحت نوشتاری فراگیران زبان شد؛ ولی پیچیدگی تکلیف تفاوت چشمگیری در اَبعاد مختلف نگارش آنها ایجاد نکرد. فراگیرانی که تکلیف ساده را بهطور مشارکتی انجام دادند، بالاترین میانگین را در صحت نوشتاری بهدست آوردند. همچنین، خودنظمجویی فراگیرانی که تکلیف پیچیده را بهشکل انفرادی انجام دادند، همبستگی مثبت معناداری با صحت نوشتاری آنها نشان داد. یافتههای ما بر نیاز به توجه بیشتر به شرایط انجام تکلیف و تفاوتهای فردی فراگیران در مدلها و چارچوبهای ارائهشده برای طراحی و تنظیم تکالیف، تأکید میکند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1396/9/10