دوره 4، شماره 4 - ( 1392 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 244-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemat Zadeh S, Roshan B, Ghiasian M S, Ghaffari M. Levels of Complexity of SS and SO Type Relative Clauses in Preschool Persian Speaking Children. LRR 2013; 4 (4) :221-244
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-9067-fa.html
نعمت زاده شهین، روشن بلقیس، غیاثیان مریم السادات، غفاری مهران. سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6‌ ساله. جستارهای زبانی. 1392; 4 (4) :221-244

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-9067-fa.html


1- استادیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2- استادیار زبان‌شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (7762 مشاهده)
در دهه های اخیر، پردازش بندهای موصولی و بررسی پیچیدگی های آن ها در زبان های مختلف نقش عمده ای در تحقیقات زبان شناسی و روان شناسی ایفا کرده است. این تحقیق برای مقایسه پیچیدگی دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در زبان فارسی انجام شده است. این پیچیدگی را بر اساس معیار روان شناختی میزان درک یا عدم درک این نوع جملات در کودکان 3 تا 6 ساله سنجیده ایم؛ چنانکه 96 کودک را در سه گروه سنی 3- 4، 4- 5 و 5- 6 سال (هر گروه 32 نفر) انتخاب کردیم و به هریک جملاتی شامل بندهای موصولی مورد نظر به دو صورت مجزای خبری و پرسشی با روش های نشان دادن شکل، اشیای واقعی یا درخواست برای اجرای یک فرمان ارائه دادیم و درک آنان را از این جملات ارزیابی کردیم. نتیجه نشان داد که بند موصولی فاعل- مفعول هم در جملات خبری و هم پرسشی به طور کاملاً واضح، پیچیده تر از بند موصولی فاعل- فاعل بوده است.
متن کامل [PDF 295 kb]   (5705 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان|روان شناسی زبان|زبان شناسی
انتشار: 1392/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.