1- استادیار گروه زبان های خارجی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
2- کارشناسی ارشد زبان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی زبان انگلیسی، گروه زبان های خارجی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده: (6210 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی و مقایسۀ فضاهای واکهای در کودکان سالم و کودکان مبتلا به سندرم داون است. به این منظور از 6 کودک سالم و 6 کودک بیمار خواسته شد تا 36 کلمۀ تک هجایی CVC را سه مرتبه تکرار کنند. همخوانهای آغازه و پایانۀ این کلمات یکسان و متشکل از انسدادیهای واکدار و
بیواک [p,b,t,d,k,g] است. صدای این افراد توسط نرمافزار پرت (نسخۀ 24. 2. 5) ضبط شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. سپس، برای هر واژه یک شبکۀ متنی ساخته شد و مقادیر بسامد سازۀ اول و بسامد سازۀ دوم واکهها در این دو گروه اندازهگیری و مقایسه شد. نتایج گویای آن هستند که بیماران مبتلا به سندرم داون واکههای پیشین را در جایگاهی پسینتر و واکههای پسین را در جایگاهی پیشینتر از کودکان سالم تولید میکنند. دامنۀ گستردگی واکهها در این بیماران بسیار محدودتر از کودکان عادی است و تمامی واکهها به مرکز فضای واکهای تمایل دارند. در افراد مبتلا به این سندرم بسامد سازۀ اول واکههای [u,i,e] بیشتر از مقادیر آن در افراد سالم است. خلاف آن، بسامد سازۀ اول واکههای [ɑ,æ,o] در افراد سالم بیشتر است. بررسی بسامد سازۀ دوم واکهها نیز گویای آن است که خلاف واکههای [æ,e,i]، بسامد سازۀ دوم واکههای [ɑ,u,o] در این بیماران بیشتر است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان و زبان شناسی انتشار: 1395/7/30