فناوری مصرفی مدرن در اختیار سیاست توتالیتر: تحلیل انتقادی رمان برفک اثردن دلیلو با تکیه بر آرای آدورنو و مارکوزه

نویسنده
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.
چکیده
فناوری‌های مدرن ابزاری کارا برای استعمار ذهن‌ها به‌نظر می‌آیند. در حکومت‌های توتالیتر، رؤیای آرمان‌شهری که انسان‌ها انتظار داشتند با وجود این فناوری‌ها برایشان رقم خورد با کابوس ضدآرمان‌شهر جایگزین می‌‌شود. به عقیدۀ منتقدانی همچون آدورنو و مارکوزه، رهاورد پیشرفت‌های علمی برای افراد جامعه نظم نیست، بلکه همسان‌سازی و سرکوب آن‌هاست که به نابودی آگاهی و فردیتِ انسان‌ها، و درنتیجه از بین رفتن توان مقاومت و انقلاب در شهروندان آن جامعه منجر می‌شود؛ برای مثال، تبلیغ کالاها می‌توانند افکار مصرف‌گرایانه را جایگزین افکار انتقادی و پرسشگر در اذهان مردم کنند. فرهنگ مصرف انبوه و فرهنگ توده، شرایط ایدئال برای سلطه بر مردم است. افراد‌ این جوامع، معتاد به دنبال کردن رسانه‌های جمعی و مصرف مدام کالاها خواهند بود، که این به خلق توده‌ای منفعل منجر می‌شود که صدایی از آنِ خود ندارد. رمان برفکِ دُن‌دلیلو به ما هشدار می‌دهد که چگونه هم‌دستی فناوری‌های مصرفی مدرن و بازار، به سکون افراد منجر می‌شود و فرهنگ مصرف‌گرایی منتهی به از بین رفتن احساس استقلال در انسان‌ها. هدف پژوهش‌ حاضر این است که با بهره‌گیری از آرای آدورنو و مارکوزه به تحلیل رمان برفکِ اثر دن‌دلیلو بپردازد تا کیفیت کنترل‌گرایانۀ فناوری‌ها و صنایع مصرفی مدرن بر فردیتِ افراد را مطالعه کند. براساس یافته‌های این پژوهش، رمان برفک منعکس‌کنندۀ روش‌های مختلفی است که نظام‌های سرمایه‌داریِ توتالیتر از صنایع مدرن و فرهنگی به‌عنوان سیاستی برای اعمال نفوذ بر اشخاص استفاده می‌کنند تا آن‌ها را به انسان‌هایی مطیع و منفعل تبدیل سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Adorno, T. W. & M. Horkheimer. (2002). Dialectic of Enlightenment. Stanford: Stanford University Press.
Adorno, T. W. (2017). Hegel: Three studies. (Trans.) H. Salamat, M. M. Ardebili, and Y. Khooi.
Adorno, T. W. (2006). Minima Moralia: Reflections on a Damaged Life. New York: Verso.
Adorno, T. W. (2019). Notes on Kafka. (Trans.) S. Rezvani.
Baudrillard, J. (2011). The Consumer Society. (Trans.) Izadi, P.
Biman, B. (2005). “Reading the techno-ethnic Other in Don DeLillo's White Noise,” The Arizona Quarterly, 61 (2): pp. 87-111.
Crystal, L. (2008). “Technology and Faith in Don DeLillo’s White Noise.” Technology and the Literary Imagination. 12: 271-280.
DeLillo, D. (2020). White Noise. (Trans.) Khaksar, P.
Ghashmari, A.(2010). “Living in a Simulacrum : How TV and the Supermarket Redefines Reality in Don Delillo's White Noise,” Electronic Journal of Theory of Literature and Comparative Literature, 3: pp. 171-186.
Grigore, I. E.(2016). “Catastrophe and its Aftermath in Cormac McCarthy's The Road and Don DeLillo's White Noise,” Cultural Intertexts, 5: pp. 50.
Jay, M. (1973). The Dialectical Imagination. A History of the Frankfurt School and the Institute of Social Research 1923–1950. London: Heinemann.
Keesey, D. (1993). Don DeLillo. New York: Twayne.
Lasch, Ch. (1991). The Culture of Narcissism: American Life in an Age of Diminishing Expectations. New York: Norton.
Marcuse, H. (1991a). Industrial and Capitalism. New York: Routledge.
Marcuse, H. (1991b). One-dimensional Man: Studies in Ideology of Advanced Industrial Society. London: Routledge.
Marcuse, H. (2018). Reason and Revolution. (Trans.) Salasi, M.
Marcuse, H. (1991c). Towards a Critical Theory. London: Routledge.
Parker, N. & Sim S. (2017). Guide to Modern Social and Political Theorists. Oxford: Taylor and Francis.
Rezaei, A., Hokmabadi, F. & Pourgharib. B. (2018). "Analysis of the Concept of Hyperreality in Don DeLillo's White Noise." Critical Language and Literary Studies 16 (23): pp. 165-186.
Sadowski, M. (1997). “The Dystopian Novel: A Theory of Mass Culture.” Unpublished Ph. D. Dissertation. University of Connecticut.
Szetela, Adam. (2018). "Fetishism and Form: Advertising and Ironic Distance in Don DeLillo's White Noise." European Journal of American Studies, 13 (2): pp. 2-14. 8 July. 2021.
Wilcox, L. (1991). “DeLillo’s White Noise and the End of Heroic Narrative.” Contemporary Literature. 32: pp. 346-365.