کاربرد دوگانۀ «پیرامتنیت» و «نشانه‌‌شناسی» تصویر روی جلد کتاب «ماتراه‌ العیون»

نویسندگان
1 دکتری تخصصی. دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
2 دانشجوی دکتری رشتۀ زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
3 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
4 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
چکیده
ژرار ژنت با مطرح کردن مقولۀ پیرامتنیت، توانست تا مرزهای تحلیل و مطالعۀ تصویر روی جلد کتاب را به سوی آرای نشانه‌شناسی بکشاند تا لایه‌های معنایی طرح روی جلد کتاب را بازشناساند. محمد تیمور، اولین مجموعه داستان کوتاه جامعۀ عرب را با عنوان «ماتراه العیون» نوشت. حال مسئله آن است که ارتباط و انسجام معنایی طرح روی جلد کتاب «ماتراه العیون» با ارزیابی نشانه‌شناسی تا چه میزان قابلیت پیرامتنی طرح را با درون‌متن کتاب هموار می‌سازد. پژوهش حاضر بر آن است تا لایه‌ها و اجزای نمادین طرح روی جلد کتاب «ماتراه العیون» را به‌عنوان پیرامتنِ کتاب، مورد هدفِ واکاوی نشانه‌شناسی قرار دهد تا بتواند به درک لایه‌های معنایی و ارتباطی طرح روی جلد کتاب با متن داخلی و اهداف ثانوی نویسنده دست یابد و در این راستا از روش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد نشانه‌شناسی دیداری بهره جسته است. نتایج حاکی از آن است که پیرامتن طرح روی جلد کتاب با کاربرد رنگ‌ها که برجسته‌ترین جزء کاربردی طرح هستند، کاربرد شکلِ چشم و خطوط شکستۀ پشت چشم و کاربرد حرف «م» و «الف» متصل به «م» قادر بوده تا انعکاسی از عنوان کتاب و تجربیات نویسنده باشد و به‌طور موازی با متن داخلی ارتباط معنایی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Arabic
Amiri, J., Purathar, M. and Parwin, N. (1394). The aesthetic of semiotics in the poem of Bant Souad (analytical and semantic study). Studies, in the criticism of Arabic literature, 9. 69-85.
Amina, B.T., Iman, Q and Maryam, A. (2018). Study of textual thresholds, Diwan Al-Akhdar Baraka, “No one raises the wind in cages” as a model. Memorandum for obtaining a master's degree in Arabic literature and language, University of Belhadj Bouchaib Ain Temouchent, Department of Arabic Language and Literature.
Bakhshi, M. (2018). A comparative study of the primary export in Arabic and Persian novels. Researches in Comparative Literature (Scientific-Referred Quarterly), (8)32. 33-49.
Bronwyn, M, Ringham, F. (2008). A dictionary of semiotic terms. Translation: Khaznadar, A. The National Center for Translation, 1st ed.
Bilal, A. (2000). An Introduction to the Thresholds of the Text - A Study of the Introductions to Ancient Arabic Criticism, Africa in the East, Beirut: Casablanca.
Hamdawi, A, Badr, H and Madawer, M. (2016). The semiotics of textual thresholds in the book (The Flowers Papers) by Mustafa Sadiq Rafi'i. Introduction memorandum for obtaining a master's degree, Algeria: Al-Jilani University, Yona'ama in five million, Department of Arabic Language and Literature.
Hamdaoui, c. (1997). Semiotics and addressing. Kuwait: Alam Al-Fikr Journal. 3. 45-67.
Small, A.A. (2017). Parallel text/reader reading in the poetic group: A cloud of ashes. Research and Scientific Publishing (The Scientific Journal). (33)8. 335-356.
Munser, N. (2007 AD). The parallel discourse of the contemporary Arabic poem. Beirut: Dar Toubkal Publishing / Casablanca, 1st Edition.
Persian
Ahmadi, b. (2014). Truth and beauty. Tehran: Nashr-e-Markaz, 26th edition.
Haghighi, H. & Shairi, H. (2019). " Seiotic analysis – semantics between words and cartoons: development of the conceptual domain of linquistic terms and their creative use". IQBQ.11(1). 1-29.
Hejazi, B. & Fallah, N. (2019). "Seiotic analysis of "Question" in the poetic collection of "Second Millenary Mountain Gazelle" by Mohammad Reza Shafiei Kad Kani. IQBQ. 10(5). ]In Persian[.
Izman. L. (2020). Applied Psychology of Colors (Pantone). Translation: Whisper, r. Ninth edition.
Jamali, A., Sheikhi, I. (2019). Semiotics of the image layer on the cover of adolescent novels (collections of adolescent novels today), Scientific-Research Journal of Linguistic Inquiries of Children's Literature Studies, Shiraz University, Volume (9) 1. 49-72.
Kheri. M, Sajodi, F, Hasanvand, M.K. (2006). Examining the drawing of Fereydoun testing his sons from the perspective of layered semiotics. Fine Arts. 24. 97-104.
Sherin, A.A. (2015). Design structure elements: color principles. Translation: Avak Ghahremani, A.
Sha’eiri, H.R. (2014). Sign of visual semantics: theories and analysis of artistic discourse. Tehran: Sokhan.
Zamiran, M. (2005). Semiotics of Art. Tehran: Story.
Abdi, N. (2012). An Introduction to Ecology: Theories and Applications. Tehran: Sokhan.
Moshtaqopour, M, Sharifi, Sh. (2014). Analysis of the discourse of Surah Tamasha poetry based on layered semiotics. The Second National Conference on Persian Language and Linguistics, 1-13.
Chandler, d. (2009). Fundamentals of semiotics. Translation: Parsa, M.