رابطه پایستگی تحصیلی، ثبات قدم زبان دوم، خود ایده‌آل زبان دوم، رابطه معلم-دانش‌آموز و پیشرفت زبانی زبان‌آموزان ایرانی: رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
10.48311/LRR/lrr.2025.114554.0
چکیده
تحقیقات نشان داده است که زبان‌آموزان برای دستیابی به موفقیت در طول فرآیند طولانی و خسته‌کننده یادگیری زبان، از توانمندی های مختلفی استفاده می‌کنند. عواملی مانند پایستگی، ثبات قدم، انگیزه، و رابطه معلم-دانش‌آموز فرآیند یادگیری زبان را تسهیل می‌کند. هدف این مطالعه بررسی تجربی رابطه بین پایستگی تحصیلی، ثبات قدم زبان دوم، خود ایده‌آل زبان دوم، رابطه معلم-دانش‌آموز و پیشرفت زبانی زبان‌آموزان ایرانی است. شرکت کنندگان شامل 140 دانشجوی کارشناسی رشته آموزش زبان انگلیسی بودند که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه جمع‌آوری و با استفاده از رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج متعددی به دست آمد: (الف) همبستگی معناداری بین  پایستگی تحصیلی و ثبات قدم زبان دوم زبان‌آموزان ایرانی مشاهده شد، (ب) رابطه مثبتی بین  ثبات قدم زبان دوم  و خود ایده‌آل زبان دوم زبان‌آموزان  وجود داشت، و (ج) پایستگی تحصیلی  به عنوان یک متغیر میانجی شناخته شد؛ این عامل به طور مثبت رابطه بین خود ایده‌آل زبان دوم، ثبات قدم زبان دوم و رابطه معلم-دانش‌آموز با پیشرفت زبان دوم را میانجی‌ می‌کند. این مطالعه نتیجه می‌گیرد که معلمان عامل مهمی هستند که می‌توانند با تقویت پایستگی تحصیلی و ثبات قدم  زبان‌آموزان، به آنها در دستیابی به اهداف تحصیلی مطلوبشان کمک کنند و همچنین روابط مثبتی ایجاد کنند که منجر به رشد فردی بیشتر و موفقیت بیشتر در زندگی تحصیلی شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 23 مهر 1404