2
دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی کاربردی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران ، ایران
10.48311/LRR/lrr.2025.114591.0
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین هوش عاطفی، اضطراب یادگیری زبان و پیشرفت مهارت صحبتکردن در فارسیآموزان ترکزبان میپردازد. با توجه به اهمیت مهارت گفتاری در یادگیری زبان دوم، تأثیر هوش عاطفی و اضطراب یادگیری بر میزان پیشرفت گفتاری فارسیآموزان بررسی شد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد و دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد هوش عاطفی بار-آن و اضطراب زبان خارجی هورویتز گردآوری شد. همچنین، عملکرد گفتاری شرکتکنندگان از طریق آزمون تعیین سطح شفاهی ارزیابی گردید. جامعهی آماری شامل ۳۲ فارسیآموز ترکزبان سطح مقدماتی (۸ مرد و ۲۴ زن) بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تکمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد بین هوش عاطفی و پیشرفت مهارت گفتاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، به این معنا که افراد با هوش عاطفی بالاتر، در گفتار پیشرفت بیشتری دارند. همچنین، بین اضطراب یادگیری زبان و پیشرفت گفتاری رابطهای منفی مشاهده شد؛ افزایش اضطراب باعث کاهش توانایی گفتاری میشود. علاوه بر این، رابطهای معکوس میان هوش عاطفی و اضطراب یادگیری یافت شد، بهگونهای که افراد دارای هوش عاطفی بالاتر اضطراب کمتری تجربه میکنند. یافتههای این پژوهش بر اهمیت هوش عاطفی در کاهش اضطراب و بهبود گفتار تأکید دارد و میتواند در طراحی برنامههای آموزشی زبان دوم مؤثر باشد.
رهبر,بهزاد و مصطفی پور,مهسا . (1404). بررسی رابطه بین هوش عاطفی و اضطراب یادگیری زبان و تاثیر آنها بر پیشرفت مهارت صحبت کردن در فارسی آموزان ترک زبان. (e27862). جستارهای زبانی, (), e27862 doi: 10.48311/LRR/lrr.2025.114591.0
MLA
رهبر,بهزاد , و مصطفی پور,مهسا . "بررسی رابطه بین هوش عاطفی و اضطراب یادگیری زبان و تاثیر آنها بر پیشرفت مهارت صحبت کردن در فارسی آموزان ترک زبان" .e27862 , جستارهای زبانی, , , 1404, e27862. doi: 10.48311/LRR/lrr.2025.114591.0
HARVARD
رهبر بهزاد, مصطفی پور مهسا. (1404). 'بررسی رابطه بین هوش عاطفی و اضطراب یادگیری زبان و تاثیر آنها بر پیشرفت مهارت صحبت کردن در فارسی آموزان ترک زبان', جستارهای زبانی, (), e27862. doi: 10.48311/LRR/lrr.2025.114591.0
CHICAGO
بهزاد رهبر و مهسا مصطفی پور, "بررسی رابطه بین هوش عاطفی و اضطراب یادگیری زبان و تاثیر آنها بر پیشرفت مهارت صحبت کردن در فارسی آموزان ترک زبان," جستارهای زبانی, (1404): e27862, doi: 10.48311/LRR/lrr.2025.114591.0
VANCOUVER
رهبر بهزاد, مصطفی پور مهسا. بررسی رابطه بین هوش عاطفی و اضطراب یادگیری زبان و تاثیر آنها بر پیشرفت مهارت صحبت کردن در فارسی آموزان ترک زبان. جستارهای زبانی, 1404; (): e27862. doi: 10.48311/LRR/lrr.2025.114591.0