دانشیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی
10.48311/lrr.2025.118083.83013
چکیده
مجموعه گستردهای از پژوهشها در زبانهای گوناگون ماهیت و سیر رشد مفاهیم، ازجمله مفهوم "جنس"، را در کودکان در چند دهه اخیر بررسی کردهاند. پژوهشهای گلمن و رامان (2003)، رودز و همکاران (۲۰۱8)، و پوشل و همکاران (۲۰۲3) نشان دادهاند که هماهنگ با رشد تواناییهای زبانی و شناختی، و استدلالهای مقولهبنیاد در کودکان، مهارت درک و تولید اسم جنس نیز افزایش مییابد. هدف این پژوهش بررسی توانایی پردازش اسم جنس و مقایسه روند رشدی آن در کودکان فارسیزبان است. سه آزمون روی 24 کودک در سه گروه سنی 3-4، 4-5، و 5-6 ساله اجرا شد. در آزمون نخست به منظور تشخیص اسم جنس از مشخصههای صرفی-بافتی و در آزمون دوم و سوم بهترتیب از مشخصههای صرفی و نحوی در جملهها استفاده شد. یافتههای بهدستآمده از تحلیلهای آماری نشان دادند که کودکان 3-4 ساله در هر سه آزمون تا حدی مفهوم اسم جنس را تشخیص میدادند، اما کودکان 4-5 ساله در مقایسه با آنان بهطور معنیدار بهتر عمل کردند. از سوی دیگر، عملکرد کودکان گروه سنی 5-6 ساله در پردازش اسم جنس نسبت به گروه سنی 4-5 ساله بهتر بود، اما این تفاوت معنیدار نبود. بنابراین، میتوان گفت که مهارت پردازش اسم جنس در کودکان فرایندی تدریجی است که به موازات افزایش دانش زبانی و جهانی آنان ارتقا مییابد. نتیجه دیگر پژوهش این بود که پردازش مشخصههای صرفی در مقایسه با مشخصههای نحوی، و صرفی-بافتی، بهعنوان نشانههای اسم جنس، برای کودکان فارسیزبان دشوارتر بود.
رقیب دوست,شهلا . (1404). مقایسه توانایی پردازش مفهوم "جنس" در سه گروه سنی کودکان فارسیزبان. (e28044). جستارهای زبانی, (), e28044 doi: 10.48311/lrr.2025.118083.83013
MLA
رقیب دوست,شهلا . "مقایسه توانایی پردازش مفهوم "جنس" در سه گروه سنی کودکان فارسیزبان" .e28044 , جستارهای زبانی, , , 1404, e28044. doi: 10.48311/lrr.2025.118083.83013
HARVARD
رقیب دوست شهلا. (1404). 'مقایسه توانایی پردازش مفهوم "جنس" در سه گروه سنی کودکان فارسیزبان', جستارهای زبانی, (), e28044. doi: 10.48311/lrr.2025.118083.83013
CHICAGO
شهلا رقیب دوست, "مقایسه توانایی پردازش مفهوم "جنس" در سه گروه سنی کودکان فارسیزبان," جستارهای زبانی, (1404): e28044, doi: 10.48311/lrr.2025.118083.83013
VANCOUVER
رقیب دوست شهلا. مقایسه توانایی پردازش مفهوم "جنس" در سه گروه سنی کودکان فارسیزبان. جستارهای زبانی, 1404; (): e28044. doi: 10.48311/lrr.2025.118083.83013