1
استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2
استادیار زبانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3
دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
در دهه های اخیر، پردازش بندهای موصولی و بررسی پیچیدگی های آن ها در زبان های مختلف نقش عمده ای در تحقیقات زبان شناسی و روان شناسی ایفا کرده است. این تحقیق برای مقایسه پیچیدگی دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در زبان فارسی انجام شده است. این پیچیدگی را بر اساس معیار روان شناختی میزان درک یا عدم درک این نوع جملات در کودکان 3 تا 6 ساله سنجیده ایم؛ چنانکه 96 کودک را در سه گروه سنی 3- 4، 4- 5 و 5- 6 سال (هر گروه 32 نفر) انتخاب کردیم و به هریک جملاتی شامل بندهای موصولی مورد نظر به دو صورت مجزای خبری و پرسشی با روش های نشان دادن شکل، اشیای واقعی یا درخواست برای اجرای یک فرمان ارائه دادیم و درک آنان را از این جملات ارزیابی کردیم. نتیجه نشان داد که بند موصولی فاعل- مفعول هم در جملات خبری و هم پرسشی به طور کاملاً واضح، پیچیده تر از بند موصولی فاعل- فاعل بوده است.
نعمت زاده,شهین , روشن,بلقیس , غیاثیان,مریم السادات , غفاری,مهران و روشن,بلقیس . (1392). سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6 ساله. جستارهای زبانی, 4(4), 221-244.
MLA
نعمت زاده,شهین , روشن,بلقیس , غیاثیان,مریم السادات , غفاری,مهران , و روشن,بلقیس . "سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6 ساله", جستارهای زبانی, 4, 4, 1392, 221-244.
HARVARD
نعمت زاده,شهین,روشن,بلقیس,غیاثیان,مریم السادات,غفاری,مهران,روشن,بلقیس. (1392). 'سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6 ساله', جستارهای زبانی, 4(4), pp. 221-244.
CHICAGO
شهین نعمت زاده, بلقیس روشن, مریم السادات غیاثیان, مهران غفاری و بلقیس روشن, "سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6 ساله," جستارهای زبانی, 4 4 (1392): 221-244,
VANCOUVER
نعمت زاده,شهین,روشن,بلقیس,غیاثیان,مریم السادات,غفاری,مهران,روشن,بلقیس. سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6 ساله. جستارهای زبانی, 1392; 4(4): 221-244.