1
استادیار گروه زبان¬شناسی گروه زبان¬شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2
استادیار گروه روان¬شناسی، علوم اعصاب شناختی (مغز و شناخت)، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3
کارشناس¬ارشد زبان¬شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تلفن: چکیده
چکیده
پژوهش حاضر تحلیلی است مقطعی مقایسهای که بر پایه مدل اقناع محدودیت انجام شده است. در این پژوهش عملکرد نوجوانان یکزبانۀ فارسیزبان با نوجوانان دوزبانۀ آذری- فارسیزبان در درک ضربالمثلها در زبان فارسی مقایسه شده است. در انجام تحقیق 142 نفر دانش آموز از مقطع دبیرستان، در دو گروه یکزبانه و دوزبانه، با دامنۀ سنی 15 تا 18 سال و در دو جنسیت زن و مرد به منظور بررسی تأثیر متغیرهای «بافت زبانی»، «آشنایی» و «جنسیت» بر «سرعت درک» (زمان پاسخگویی) ضربالمثلهای زبان فارسی مورد بررسی قرار گرفتهاند. آزمون مورد استفاده در این مطالعه، آزمون درک ضربالمثل است که به صورت نرمافزاری تهیه شده، دادهها در آن به صورت فایل متنی ذخیره و زمان پاسخگویی به سؤالات به میلیثانیه اندازهگیری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون تی مستقل صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها تأثیر معنیدار هریک از این متغیرها را نشان می دهد، و کارایی مدل اقناع محدودیت در درک ضربالمثل های زبان فارسی را پشتیبانی می کند.
میردهقان,مهین ناز , نجاتی,وحید و داوودی,ایلناز . (1391). درک ضربالمثلهای فارسی در نوجوانان یکزبانه و دوزبانه: تحلیل مقایسهای عملکرد بر پایه مدل اقناع محدودیت. جستارهای زبانی, 3(3), 193-216.
MLA
میردهقان,مهین ناز , نجاتی,وحید , و داوودی,ایلناز . "درک ضربالمثلهای فارسی در نوجوانان یکزبانه و دوزبانه: تحلیل مقایسهای عملکرد بر پایه مدل اقناع محدودیت", جستارهای زبانی, 3, 3, 1391, 193-216.
HARVARD
میردهقان,مهین ناز,نجاتی,وحید,داوودی,ایلناز. (1391). 'درک ضربالمثلهای فارسی در نوجوانان یکزبانه و دوزبانه: تحلیل مقایسهای عملکرد بر پایه مدل اقناع محدودیت', جستارهای زبانی, 3(3), pp. 193-216.
CHICAGO
مهین ناز میردهقان, وحید نجاتی و ایلناز داوودی, "درک ضربالمثلهای فارسی در نوجوانان یکزبانه و دوزبانه: تحلیل مقایسهای عملکرد بر پایه مدل اقناع محدودیت," جستارهای زبانی, 3 3 (1391): 193-216,
VANCOUVER
میردهقان,مهین ناز,نجاتی,وحید,داوودی,ایلناز. درک ضربالمثلهای فارسی در نوجوانان یکزبانه و دوزبانه: تحلیل مقایسهای عملکرد بر پایه مدل اقناع محدودیت. جستارهای زبانی, 1391; 3(3): 193-216.