1
استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
در حوزه آموزش کاوی زبان های دوم، راهبردهای یادگیری زبان در زبان های بیشماری شناسایی شده و تأثیر عواملی مانند سن، جنس، انگیزه، هوش و سطح مهارت های زبانی بر به کارگیری آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. اما در زمینه آموزش کاوی زبان فارسی به عنوان زبان دوم، پژوهشی انجام نشده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان ملیت با به کارگیری راهبردها، در میان فارسیآموزان غیر ایرانی انجام شده است؛ چنانکه بر مبنای پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990)، روی 156 فارسیآموز غیر ایرانی پسر و دختر با سیزده ملیت گوناگون در دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) شهر قزوین صورت گرفته است. آمار استنباطی و آزمونهای آماری نشان دادند میانگین کلی استفاده از راهبردها در میان ملیتهای مختلف اختلاف ناچیزی با یکدیگر دارند که معنادار نیست. ولی آمار توصیفی بیانگر آن است که ترتیب اولویتهای فارسی آموزان از ملیتهای مختلف با هم تفاوت دارند. علاوه بر آن، یافتهها نشان میدهند که به طور کلی، فارسیآموزان با ملیتهای مختلف از راهبردهای فراشناختی و اجتماعی بیشتر از سایر راهبردهای یادگیری استفاده میکنند.
وکیلی فرد,امیررضا و خالقی زاده,شراره . (1393). راهبردهای یادگیری زبان فارسی: بررسی ارتباط بین ملیت با بهکارگیری راهبردها در میان فارسیآموزان غیر ایرانی. جستارهای زبانی, 5(2), 261-286.
MLA
وکیلی فرد,امیررضا , و خالقی زاده,شراره . "راهبردهای یادگیری زبان فارسی: بررسی ارتباط بین ملیت با بهکارگیری راهبردها در میان فارسیآموزان غیر ایرانی", جستارهای زبانی, 5, 2, 1393, 261-286.
HARVARD
وکیلی فرد,امیررضا,خالقی زاده,شراره. (1393). 'راهبردهای یادگیری زبان فارسی: بررسی ارتباط بین ملیت با بهکارگیری راهبردها در میان فارسیآموزان غیر ایرانی', جستارهای زبانی, 5(2), pp. 261-286.
CHICAGO
امیررضا وکیلی فرد و شراره خالقی زاده, "راهبردهای یادگیری زبان فارسی: بررسی ارتباط بین ملیت با بهکارگیری راهبردها در میان فارسیآموزان غیر ایرانی," جستارهای زبانی, 5 2 (1393): 261-286,
VANCOUVER
وکیلی فرد,امیررضا,خالقی زاده,شراره. راهبردهای یادگیری زبان فارسی: بررسی ارتباط بین ملیت با بهکارگیری راهبردها در میان فارسیآموزان غیر ایرانی. جستارهای زبانی, 1393; 5(2): 261-286.