1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2
دانشیار نشانهشناسی و زبانشناسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
3
استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
در این پژوهش، مراحل چهارگانۀ دریافت متن را با توجه به سه معیار متنیت بوگراند و درسلر، یعنی انسجام، پیوستگی و بینامتنیت، در مجموعه شعر زندگی خوابها، اثر سهراب سپهری، بیان کردهایم. هدف از پژوهش، یافتن روش تحلیلی نو در شعر معاصر است که از جزء به کل و از متن به شناخت میرسد؛ بنابراین ترکیبی از روشهای عینی و ذهنی است که شیوۀ درک و مراحل دریافت شعر معاصر را طی مراحلی در برابر خواننده قرار میدهد. ابتدا با تقطیع متن، واژههای مهم یا مراکز کنترل محتوا را پیدا میکنیم و سپس شعر را از طریق استنباط، به صورت مفاهیم پیوسته درمییابیم و طرح ذهنی شاعر را برای بیان روایت آن کشف میکنیم. در طرح، ایدۀ خاصی از طریق شعر انتقال یافته است که با مطالعات و تجربههای مشترک خواننده و شاعر ارتباط دارد. طرفین گفتمان یا محتوای ذهنی مشابهی دارند یا به بینامتنهای مشترکی دسترسی دارند. به این ترتیب، خواننده به هدف شاعر پی میبرد و با دنبال کردن شعرهای دیگر میبیند که شاعر، طرح ذهنی خود را در شعرهای دیگر در موقعیتهای جدید تکرار میکند. در پایان نتیجه میگیریم که سپهری با دو بینامتن سورئالیسم و عرفان و تکرار یک طرحوارۀ زنجیری، به طرح و توصیف کوتاه تجربیات متافیزیکی خویش پرداخته است.
لطیف نژاد,فرّخ لطیف نژاد , سجودی,فرزان و پورخالقی,مهدخت . (1393). مراحل دریافت متن در شعر سپهری براساس رویکرد بوگراند و درسلر. جستارهای زبانی, 5(3), 165-162.
MLA
لطیف نژاد,فرّخ لطیف نژاد , سجودی,فرزان , و پورخالقی,مهدخت . "مراحل دریافت متن در شعر سپهری براساس رویکرد بوگراند و درسلر", جستارهای زبانی, 5, 3, 1393, 165-162.
HARVARD
لطیف نژاد,فرّخ لطیف نژاد,سجودی,فرزان,پورخالقی,مهدخت. (1393). 'مراحل دریافت متن در شعر سپهری براساس رویکرد بوگراند و درسلر', جستارهای زبانی, 5(3), pp. 165-162.
CHICAGO
فرّخ لطیف نژاد لطیف نژاد, فرزان سجودی و مهدخت پورخالقی, "مراحل دریافت متن در شعر سپهری براساس رویکرد بوگراند و درسلر," جستارهای زبانی, 5 3 (1393): 165-162,
VANCOUVER
لطیف نژاد,فرّخ لطیف نژاد,سجودی,فرزان,پورخالقی,مهدخت. مراحل دریافت متن در شعر سپهری براساس رویکرد بوگراند و درسلر. جستارهای زبانی, 1393; 5(3): 165-162.