رویکرد شناختی به تحلیل خطاهای فارسی‌زبانان در کاربرد حروف اضافه منضم به فعل اسپانیایی

نویسندگان
1 استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 مدرس مدعو زبان اسپانیایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر رابطه بین سطح میان­زبان و بسامد خطاهای درون­زبانی و بین ‌زبانی را بررسی می‌کند. بدین منظور رویکرد شناختی- تحلیل خطا که رویکردی تلفیقی است، برای بررسی خطاهای زبان‌آموزان فارسی‌زبان در کاربرد حروف اضافه منضم به فعل اسپانیایی پیشنهاد می‌شود. نوع پژوهش از دیدگاه هدف، کاربردی و بر‌اساس ماهیت و روش، از نوع تحقیق همبستگی است. جامعه آماری، دانشجویان رشته زبان اسپانیایی دانشگاه علامه طباطبایی هستند که به روش نمونه‌گیری خوشه­ای 75 نفر از آنان به‌عنوان نمونه اولیه تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند. از میان آن‌ها، 67 آزمودنی در سه سطح میان­زبان: مقدماتی، متوسط و پیشرفته تقسیم شدند. طبقه‌بندی سطح میان­زبان آزمودنی­ها بر‌اساس پاسخ­هایشان به پرسش‌نامه صورت­ گرفته­است. با بهره‌گیری از آمار توصیفی، این مطالعه نشان می­دهد که بسامد بروز خطاهای درون­زبانی با سطح میان­زبان همبستگی مثبت و بسامد بروز خطاهای بین زبانی با سطح میان­زبان همبستگی منفی دارد.

کلیدواژه‌ها