1
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس / استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده
در این مقاله، میکوشیم با نگاهی انتقادی کمبود توجه به واژهپژوهی در متون دانشگاهی را بررسی کنیم و با بررسی ابعاد مختلف این موضوع، چشمانداز روشنی از پیشزمینهها، مسیرها و موانع موجود در این حیطه را ارائه کنیم. در این راستا، تمرکز این مقاله هم بر کمبود پژوهش درمورد زبان علمی فارسی است و هم بر کمتوجهی پژوهشها به زبانآموزان فارسیزبان. ابتدا تصویری کلی از اهمیت یادگیری و تسلط بر ابعاد مختلف واژگان در زبان دانشگاهی را بررسی میکنیم و درادامه، برخی از پیکرهها و لیستهای واژگانی پراهمیت را معرفی مینماییم که در ادبیات تحقیق وجود دارند. پس از تبیین اهمیت و ضرورت پژوهش در این حوزه، کوشیدیم تصویری چندبعدی از زوایای مختلف پژوهشی ارائه کنیم که باید مطمح نظر پژوهشگران این حوزه باشد و مورد بحث قرار گیرد. در این میان، مباحثی چون همنشینی واژگان، زنجیرههای واژگانی، نوسانات واژگانی درونمتنی و بینمتنی و برخی موضوعات دیگر را بررسی کردیم و درنهایت، برخی از چالشها و موانعی را که پیش روی تحقیق در این حوزه قرار دارند معرفی نمودیم.
غفار ثمر,رضا , شیرازی زاده,محسن و کیانی,غلامرضا . (1394). بسترها، چشماندازها، کاربردها و چالشهای مطالعه واژگان در متون دانشگاهی: ضرورت توجه بیشتر به زبان فارسی و زبانآموزان فارسیزبان. جستارهای زبانی, 6(4), 153-181.
MLA
غفار ثمر,رضا , شیرازی زاده,محسن , و کیانی,غلامرضا . "بسترها، چشماندازها، کاربردها و چالشهای مطالعه واژگان در متون دانشگاهی: ضرورت توجه بیشتر به زبان فارسی و زبانآموزان فارسیزبان", جستارهای زبانی, 6, 4, 1394, 153-181.
HARVARD
غفار ثمر,رضا,شیرازی زاده,محسن,کیانی,غلامرضا. (1394). 'بسترها، چشماندازها، کاربردها و چالشهای مطالعه واژگان در متون دانشگاهی: ضرورت توجه بیشتر به زبان فارسی و زبانآموزان فارسیزبان', جستارهای زبانی, 6(4), pp. 153-181.
CHICAGO
رضا غفار ثمر, محسن شیرازی زاده و غلامرضا کیانی, "بسترها، چشماندازها، کاربردها و چالشهای مطالعه واژگان در متون دانشگاهی: ضرورت توجه بیشتر به زبان فارسی و زبانآموزان فارسیزبان," جستارهای زبانی, 6 4 (1394): 153-181,
VANCOUVER
غفار ثمر,رضا,شیرازی زاده,محسن,کیانی,غلامرضا. بسترها، چشماندازها، کاربردها و چالشهای مطالعه واژگان در متون دانشگاهی: ضرورت توجه بیشتر به زبان فارسی و زبانآموزان فارسیزبان. جستارهای زبانی, 1394; 6(4): 153-181.