1
استادیار زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2
استادیار زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، خوزستان، ایران
چکیده
نقش و نحوۀ کارکرد هریک از دو نیمکرۀ مغز در درک اصطلاحات، از مدتها پیش بررسی شده است. برخی از یافتههای علمی نقش نیمکرۀ راست را در پردازش اصطلاحات تأیید کردهاند و یافتههای برخی پژوهشهای دیگر دلالتبر نقش نیمکرۀ چپ در پردازش اصطلاحات داشتهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش دو نیمکرۀ مغز در درک عباراتِ اصطلاحی بوده است. آزمودنیهای بررسیشده در این پژوهش، دو بیمار آسیبدیدۀ نیمکرۀ راست، دو بیمار آسیبدیدۀ نیمکرۀ چپ و 15 فرد سالم بهعنوان گروه کنترل بودهاند. ابزارهای پژوهش نیز شامل سه آزمونِ درکی (آزمون معنیکردن شفاهی، آزمون مطابقت جمله با واژه و آزمون مطابقت جمله با تصویر) بودهاند. یافتههای این پژوهش نشاندادهاند که بیماران آسیبدیدۀ مغزی به میزان قابلتوجهی در درک اصطلاحات ضعیفتر از افراد سالم عملکردهاند. ازسوی دیگر، عملکرد بیماران آسیبدیدۀ نیمکرۀ چپ و بیماران آسیبدیدۀ نیمکرۀ راست مغز در آزمونهای درک اصطلاحات تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتهاند. البته عواملی مانند نقصانهای فضاییـدیداریِ بیماران آسیبدیدۀ نیمکرۀ راست و یا نقایص تولیدیِ شدیدِ بیماران آسیبدیدۀ نیمکرۀ چپ، در عملکرد بیماران در هریک از آزمونها دخالت داشته و در این پژوهش بحث شدهاند. بنابراین، برخلاف یافتههای بسیاری از پژوهشها که دخالت نیمکرۀ راست را در پردازش اصطلاحات تاًکید کردهاند، نتایج حاصل از پژوهش حاضر چنین نقش انحصاریای را برای نیمکرۀ راست مغز بهدست نیاورده است.
Bishop, D. & C. Adams (1989). “Conversational characteristics of children with semantic-pragmatic disorder: What features lead to a judgment of inappropriacy?”. British Journal of Communication. 24. pp. 231-263.
Bishop, D. & L. Rosenbloom (1987). “Classification of childhood language disorders”. In W. Yule & M. Rutter (Eds.). Language Development and Disorders. (236-249). London: MacKeith Press.
Bohrn, I.; U. Altmann & A. Jacobs (2012). “Looking at the brains behind figurative language. A quantitative meta-analysis of neuroimaging.Studies on metaphor, idiom and irony processing”. Neuropsychologia. 50(11). pp. 2669-2683.
Bottini, G.; R. Corcoran; R. Sterzi; E. Paulesu; P. Schenone & P. Scarpa (1994). “The role of the right hemisphere in the interpretation of figurative aspects of language: A positron emission tomography activation study”. Brain 117. pp. 1241-1253.
Cacciari, C.; F. Reati; M. Colombo; R. Padovani; S. Rizzo & C. Papagno (2006). “The comprehension of ambiguous idioms by aphasic patients”. Neurophsychologia. 44. pp. 1305-1314.
Hillert, D. (2004). “Spared access to idiomatic and literal meanings: A single- case approach”. Brain and Language. 89. pp. 207-215.
Hideko, Y. & T. Aiko (2003). “A comparison of the comprehension of idioms by aphasic patients and right-hemisphere damaged patients”. Japanese Journal of Communication Disorders. 20. pp. 16-23.
Hillert, D. (2004). “Spared access to idiomatic and literal meanings: A single-case approach”. Brain and Language. 89. pp. 207-215.
Ingram, J. (2007). Neurolinguistics, An Introduction to Spoken Language Processing and Its Disorders. Cambridge: Cambridge University Press.
Kana, R.; D. Murdaugh; K. Wolfe & S. Kumar (2012). “Brain responses mediating idiom comprehension: Gender and hemispheric differences”. Brain Research. 1467. pp. 18-26.
Kempler, D. (1999). “Idiom comprehension in children and adults with unilateral brain damage”. Neuropsychology. 15. pp. 12-16.
Lee, S. & M. Dapretto (2006). “Metaphorical versus literal word meanings: FMRI evidence against a selective role of the right hemisphere”. Neuroimage. 29. pp. 536-544.
Luria, A. (1974). “Language and Brain: Towards the basic problems of neuro- linguistics”. Brain and Language.1. pp. 1-14.
Murteria, A. & M. Santos (2013). “Language processing in right hemisphere stroke patients: response speed and quality”. Aphasiology. 27(2). pp. 145-156.
Myers, P. S. (1978). “Analysis of right hemisphere communication deficits: Implications for speech phatology”:In R. H. Brokshire (Ed.). Clinical Aphasiology Confrence Proceedings . (pp. 49-57). Minneapolis: BRK Publishers.
Nenonen, M.; J. Niemi & M. Lainem (2002). “Representation and processing of idioms: Evidence from aphasia”. Journal of Neurolinguistics. 15. pp. 43-58.
Oliveri, M.; R. Leoner & C. Papagno (2004). “Left but not right temporal involvement in opaque idiom comprehension: A repetitive transcortical magnetic stimulation study”. Journal of Cognitive Neuroscience. 16. pp. 848- 855.
Papagno, C. & A. Caporali (2007). “Testing idiom comprehension in aphasic patients: “The modality and the type of idiom effects”. Brain and Language; 100. pp. 208–220.
Papagno, C. & A. Caporali ; R. Curti; S. Rizzo; F. Cripp & M. Colombo (2006). “Is the right hemisphere involved in idiom comprehension? A neuropsychological study”. Neuropsychology.20. pp. 598-606.
Rapp, A.; D. Mutschler & M. Erb (2012). “Where in the brain is nonliteral language? A coordinate-based meta-analysis of functional magnetic resonance imaging studies”. Neuroimage. 63. pp. 600-610.
Shields, J. (1991). “Semantic-pragmatic disorder: a right hemisphere syndrome?”. British journal of Disorders of Communication. 26. pp. 383-392.
Zaidel, E. (1978). “Auditory language comprehension in the right hemisphere following cerebral commissurotomy and hemispherectomy: a comparison with child language and aphasia”. In A. Caramazza & E. Zurif (Eds.).Language Acquisition and Language Breakdown. (pp. 396-422). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Zempleni, M., M. Haverkort, R. Renken & L. Stowe (2007). “Evidence for bilateral involvement in idiom comprehension”. Neuroimage. 34. pp. 1280- 1291