تحلیل نشانه- معناشناختی احساس حسادت در داستان «طلب آمرزش» اثر صادق هدایت

نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
«طلب آمرزش» یکی از داستان‌های مجموعه سه قطره خون اثر صادق هدایت است. این داستان، روایتِ بخشی از زندگی زنی است که با حسادت‌ورزی خود، باعث مرگ اولین و دومین فرزند هوویش و سرانجام خود او می‌شود. داستان پر از ملامت و ناراحتیِ حاصل از احساسِ حسادت است. این پژوهش می‌کوشد با نگاهی به دیدگاه‌های لاندوفسکی پیرامون کلیت احساسات بشری و با پیروی از الگوهای منسجم ارائه‌شده توسط صاحب‌نظرانی همچون گرمس و فونتنی دربارۀ چگونگی شکل‌گیری احساسات انسانی، «حسادت» را از دیدگاه نشانه‌ـ‌ معناشناسیِ عواطف و احساسات بررسی کند. در این راستا مشهود است که چگونه این احساس انسانی، عامل محرک تمامی کنش‌ها و واکنش‌ها در داستان بوده و به چه‌شکل، گفتمانی شده است و همچنین بررسی خواهد شد که جایگاه آن در داستان تا‌چه‌اندازه با الگوهای نظام‌مند مربوط بهنشانه‌ـ‌ معناشناسی عواطف و احساسات مطابقت دارد. این بررسی، برای نمونه، امکان ارزیابی و سنجش متون داستانی فارسی را براساس الگوهای یادشده، فراهم خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها


  • آیتی، اکرم (1392). «بررسی نشانه‌ـ‌معناشناسی گفتمان در شعر پی دارو چوپان نیما». جستارهای ادبی. د 46.ش 1. صص 105- 124 .

  • آیتی، اکرم (1394). «تقابل «من» و «دیگران» در شعر «منظومه به شهریار» نیما یوشیج». جستارهای زبانی. د 6. ش 1. صص 21-39.

  • بابک‌معین، مرتضی (1391). «تحلیل نشانه‌شناختی مفهوم بین‌الاذهانی حسادت در رمان قوی همچون مرگ اثر موپاسان». پژوهش‌های ادب و زبان فرانسه. ش 1. صص 35-54.

  • بابک‌معین، مرتضی (1392). «معرفی آراء و اندیشه‌های اریک لاندوفسکی» بازیابی‌شده در 12 مهر 1393، از:   http://www.anthropology.ir/node/17929

  • پاینده، حسین (1393). گشودن رمان. تهران: انتشارات مروارید.

  • شعیری، حمیدرضا (1388). مبانی معناشناسی نوین. تهران: انتشارات سمت.

  • علیزاده، ناصر و طاهره نظری‌انامق (1389). «نقد شخصیت در آثار داستانی صادق هدایت». زبان و ادب فارسی. ش220. صص 151-190.

  • هدایت، صادق (1336). سه قطره خون. تهران: انتشارات جاویدان.

    • Bertrand, D. (2000). Précis de Sémiotique Littéraire. Paris: Nathan.

    • Biglari, A. (2009). “La passion du désespoir dans le poème «Veni, Vidi, Vixi » de Victor Hugo”. Alfa. Vol. 53. No. 2. Pp. 523-525.

    • Fontanille, J. (1999). Sémiotique et Littérature. Paris: PUF.

    • Greimas, A. J. & J. Fontanille (1991). Sémiotique desPassions. Des Etats de Choses aux Etats D’âme. Paris: Seuil.

    • Harkot de la Taille, E. (2000). Bref examen Sémiotique de la Honte. Consulté le 13 juillet, 2014, de: http://books.Google.Com.

    • Fontanille, J. & A.-J. Greimas (2006). Semiotic and Literature. Essay of Method. Paris: PUF  

    • Landowski, E. (2004). Passions Sans Nom. Paris: PUF