سیر تکاملی آگاهی از ژانر رشته تخصصی با آموزش مهارت‌های نگارش دانشگاهی: یک مطالعه موردی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در این پژوهش کیفی با بررسی فرآیندهای فکری دو نمونه از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته روابط بین‌الملل، چگونگی توسعه آگاهی‌ از ژانر رشته تخصصی ذکر‌شده، بررسی‌ و گزارش شده است. بدین‌منظور، دو نمونه مطالعاتی به مدت هجده ماه تحت آموزش و بررسی‌ قرار گرفتند. در این مدت یکی‌ از محققان برای تقویت مهارت‌های نگارش دانشگاهی، به‌طور شخصی کلاس‌های منظم آموزشی با شرکت‌کنندگان برگزار نمود. چهارچوب نظری استفاده‌شده در این پژوهش، مدل «تعامل» هایلند (2005) و روش تحقیق نیز در فاز اول تا سوم این کار، روش قوم‌نگارانه و تفسیری و در فاز چهارم، تحلیلی بود. چند مصاحبه و جلسات یادآوری فرآیند فکری، یادداشت‌برداری‌های میدانی و بررسی‌ اسناد به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها انجام شد. طبق تعریف ارائه‌شده از سطوح مهارتی توسط سازمان آیلتس، شرکت‌کنندگان در این مطالعه از سطح نگارشی کاربر محدود (نمره 4) تا سطح کاربر خوب (نمره 7) پیشرفت کردند. در‌ ‌نهایت این پژو.هش، نتیجه بررسی‌‌ها از مراحل تکامل آگاهی شرکت‌کنندگان از ژانر تخصصی رشته خود در قالب یک مدل ارائه شد. این مطالعه می‌تواند چشم‌انداز بسیار روشنی برای برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی مهارت‌های نگارش تخصصی و دانشگاهی باشد.

کلیدواژه‌ها


  • پیش‌قدم، رضا و محمد‌علی شمس (1391). «تعیین طبقه‌بندی‌کنندگان توانش نگارش زبان انگلیسی: رویکرد تحلیل تابع تفکیکی». مجلة تحقیقات کاربردی در زبان انگلیسی. 2 (1). صص 45- 60.

  • جهانی، فرزانه و محمد رفیعی (1387). «عوامل مؤثر بر نگارش مقالات فارسی و لاتین از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1387».مجلة دانشگاه علوم پزشکی اراک.ش 12. صص 1-2.

  • کیانی، غلامرضا؛ حسین نویدی‌نیا و محمد مومنیان (1390). «نقد و بررسی طرح ملی: نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نیبت به آموزش زبان‌های خارجی». فصلنامة پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی. 2 (2).

    • Bakhtin, M.M. (1986). Speech Genres and Other Late Essays. Trans by Vern W. McGee. Austin. Tx: University of Texas Press.

    • Barbra, S. (2010). Joining Ideological Communities: Case Studies of Two Chicana First Generation College Students. Writing Development and Personal Development. Doctoral Dissertation at the University of California.

    • Berkenkotter, C. & T. Huckin (1995). Genre Knowledge in Disciplinary Communication: Cognition/Culture/ Power. Hillsda le, New Jersey: Lawrence Erlbaum.

    • Clarke, R. (2006). “Plagiarism by academics: More complex than it seems”. Journal of the Association for Information Systems. 7 (1). Pp. 91-121.

    • Cumming, A. (2013). “Multiple dimensions of academic language and literacy development”. Language Learning. 63 (1). Pp. 130-152.

    • Dressen-Hammouda, D. (2014). “Measuring the voice of disciplinarity in scientific writing: A longitudinal exploration of experienced writers in geology”. English for Specific Purposes. 34. Pp. 14-25

    • Freedman, A. (1993). “Show and tell? The role of explicit teaching in the learning of new genres”. Research in the Teaching of English. 27 (3). Pp. 222-251.

    • Hasrati, M. (2009). “Academic Writing in Iranian University: The Lost Ring of the Chain”. Quarterly journal of Research and Planning in Higher Education. 11 (1). Pp. 103-138.

    • Honig, B. & A. Bedi (2012). “The fox in the hen house: A critical examination of plagiarism among members of the academy of management”. Academy of Management Learning & Education. 11(1). pp. 101-123.

    • Hyland, K. (2005). “Stance and engagement: A model for interaction in academic discourse”. Discourse Studies. 7 (1). Pp. 92-173.

    • Hyland, K. (2007). “Genre pedagogy: language, literacy and L2 writing instruction”. Journal of Second Language Writing. 16 (3). Pp. 148-164.

    • Hyland, K. .(2010). “Constructing proximity: Relating to readers in popular and professional science”. Journal of English for Academic Purposes. 9 (2). Pp. 116-127.

    • Johns, A. M. (2011). “The future of genre in L2 writing: Fundamental, but contested instructional decisions”. Journal of Second Language Writing. 20 (3). Pp. 56-68.

    • Johns, A. M.(2008). “Genre awareness for the novice academic students: An ongoing quest”. Language teaching. 41 (2). Pp. 237-252.

    • Johns, A. M.& Swales, J. M. (2002). “Literacy and disciplinary practices: opening and closing perspectives”. Journal of English for Academic Purposes. 1(1). Pp. 13-28.

    • Jahani F. & M. Rafiei (2009). “Effective factors on writing of Persian and non Persian articles in Arak University of Medical Sciences faculty members' point of view in 2008”. Arak University of Medical Sciences Journal. 12 (2) .Pp. 61-72.

    • - Kiani, G.R.; H. Navidinia & M. Momenian (2011). Revisiting the approach of national curriculum towards foreign language education. Comparative Language and Literature Researches (Language Related Research). 2 (2). 185-209 (from: http://cll.journals .modares.ac.ir).

    • Lave, J. & E. Wenger .(1991). Situated learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.

    • Lee, H. (2010). Responding to Genre-Based Writing Instruction: An Interpretive Study of L2 Writers‘ Experiences in Two Graduate Level ESP/EAP Writing Courses. Ph.d Dissertation in the Graduate School of the Ohio State University.

    • Matsuda, P. & C. Tardy. (2007). “Voice in academic writing: The rhetorical construction of author identity in blind manuscript review”. English for Specific Purposes. 26. Pp. 235-249.

      • Min, Y. (2010). Culture, Cognition, and context: situated literacy practices of L1 and L2 Writing Programs. Ph.d Dissertation in the Graduate College of the University of Illinois at Urbana-Champaign.



    • Pishghadam, R. & M. A. Shams (2013). “ Pinpointing the classifiers of English language writing ability: A discriminant function analysis approach”. Applied Research on English Language2(1).

    • Prior, P. (2001). “Voices in text, mind, and society: Sociohistoric accounts of discourse acquisition and use”. Journal of Second Language Writing. 10(1–2). Pp. 55-81.

    • Ramanathan, V. & D. Atkinson .(1999). “Ethnographic approaches and methods in L2 writing research: A critical guise and review”. Applied Linguistics. 20 (1). Pp. 44-70.

    • Rezanejad, A. & S. Rezaei (2013). “Academic dishonesty at universities: The case of plagiarism among Iranian language students”. Journal of Academic Ethics. 11(4). Pp. 1-21.

    • Zhao, C. G. & L. Llosa (2008). “Voice in high-stakes L1 academic writing assessment: Implications for L2 writing instruction”. Assessing Writing. 13(3). Pp. 153-170.