تحلیل انسجام و هماهنگی انسجامی در مقامه مضیریّه بدیع الزمان همدانی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
نظریه مایکل هلیدی تحت عنوان «زبان­شناسی سیستمی- نقشی» از مهم­ترین نظریات زبان­شناسی است که در چارچوب نقش­گرایی به شکلی سازمان­یافته و منظّم به تحلیل متون مختلف ادبی می­پردازد. او در بخشی از این نظریه از مؤلفه­هایی سخن می­گوید که یک متن منسجم بایستی از آنها برخودار باشد. سپس رقیّه حسن در یک نظریه جداگانه تکمیل کننده نظریه همسرش مایکل هلیدی با عنوان نظریه هماهنگی انسجامی به­شمار می­رود. برخی منتقدان - همچون زکی مبارک، موسی سلیمان و ابن طقطقی- بر این باورند که مقامات به عنوان یکی از کهن­ترین انواع روایی از انسجام لازم برخوردار نیست. گرچه این نظر تاحدودی صحیح است و هدف آموزش زبان از سوی مقامه نویسان تا حدودی باعث شده که به انسجام و پیوستگی متنی و معنایی چندان وقعی ننهند؛ اما در میان انبوه مقامات برخی­ها از چنان انسجامی برخوردارند که با آثار روایی منسجم و در هم تنیده معاصر برابری می­کنند. از آن جمله است مقامه مضیریه بدیع­الزمان همدانی که در این نوشتار می­کوشیم در پرتو نظریه هلیدی و نظریه تکمیلی رقیه حسن عوامل انسجام و هماهنگی انسجامی را در آن مورد بررسی قرار دهیم. برآیند این پژوهش نشان می­دهد که مجموعه عوامل انسجام از قبیل دستوری، واژگانی و پیوندی به همراه سایر ویژگی­های هماهنگی انسجامی مانند زنجیره­ها و تعامل بین زنجیره­ها باعث انسجام اجزای این مقامه شده­اند.

کلیدواژه‌ها


  • ابن‌طقطقی، ابوعبدالله (1924). الفخری فی الآداب السلطانیة. مصر: المطبعه الرحمانیة.

  • اخلاقی، اکبر (1376). تحلیل ساختاری منطق­الطیر عطار. اصفهان: فردا.

  • ایشانی، طاهره و معصومه نعمتی قزوینی (1392). «بررسی انسجام و پیوستگی در سوره صف با رویکرد زبان­شناسی نقشگرا». مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی. ش 27. صص 65- 95.

  • بیوک، بهنام (1379). «ماهیت تعامل زنجیره‌ای واژه‌ها در داستان کوتاهی از همینگوی». مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس زبان­شناسی نظری و کاربردی. دانشگاه علامه طباطبایی.

  • پروینی، خلیل و علی­رضا نظری (1393). «بررسی نقش عامل تکرار در انسجام­بخشیبهخطبه‌های نهج­البلاغه براساس الگوی انسجام هلیدی و حسن». فصلنامه زبان­پژوهی. س 6. ش 10. صص 37- 61.

  • حقدادی، عبدالرحیم (1382). «داستان‌پردازی در مقامه‌های بدیع‌الزمان همدانی». مجله ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه بیرجند. ش 3. صص 37- 48.

  • ذکاوتی، علیرضا (1364). بدیع‌ الزمان و مقامه­نویسی. تهران: اطلاعات.

  • سادات‌الحسینی، راضیه سادات؛ متقی‌زاده، عیسی و خلیل پروینی. (آماده انتشار). «بررسی و تحلیل نظم عبدالقاهر جرجانی در پرتو نظریۀ نقشگرای هلیدی»، دوماهنامه جستارهای زبانی.

  • سارلی، ناصرقلی و طاهره ایشانی (1390). «نظریه انجسام و هماهنگی انسجامی و کاربست آن در یک داستان کمینه فارسی». دوفصلنامه زبان­پژوهی دانشگاه الزهرا. س 2. ش 4. صص 51- 77.

  • ضیف، شوقی [بی­تا]. الفن و مذاهبه فی النثر العربی. ط 13. القاهره: دارالمعارف.

  • فروزنده، مسعود و امین بنی­طالبی (1393). «ابزارهای آفرینندۀ انسجام متنی و پیوستار بلاغی در ویس و رامین». مجله شعرپژوهی دانشگاه شیراز. س 6. ش 2. صص 107- 134.

  • لطفی­پور ساعدی، کاظم (1371). «درآمدی به سخن­کاوی». مجله زبان­شناسی. س 9. ش (پیاپی) 17. صص 109- 122.

  • مبارک، زکی (1990). النثر الفنی فی القرن الرابع. مصر: مکتبه تجاریه کبری.

  • موسی، سلیمان (1983). الأدب القصصی عند العرب. ط 5. لبنان: دارالکتاب اللبنانی.

  • مهاجر، مهران و محمد نبوی (1376). به‌سوی زبان­شناسی شعر؛ رهیافتی نقشگرا. تهران: نشر مرکز.

  • مهرابی، معصومه و آرمان ذاکر (آماده انتشار). «تحلیل سبک­شناختی چند حکایت گلستان در پرتو دستور نقشگرای نظام­مند هلیدی». دوماهنامه جستارهای زبانی.

  • همدانی، بدیع­الزمان (2005). شرح مقامات بدیع­الزمان الهمدانی. بیروت: دارالکتب العلمیه.



  •  Halliday, M.A.K & H. Ruqaiya (1876). Cohesion in English. London: Lonhgman.

  •  Halliday, M.A.K & H. Ruqaiya (1976). Cohesion in English. London: Lonhgman.

  •  Halliday, M.A.K. (1989). Spoken & Written Language. Gb. OUP.

  • Hasan, R. (1984). “Coherence and Cohesive Harmony”. In J. Flood (ed.) Understanding reading comprehensions. Language And Structure of Prose. pp 181- 219.