تفاوت عملکرد حافظه کاری و سوگیری توجه در واژگان زبان اول و دوم در فارسی‌آموزان چینی زبان

نویسندگان
1 دانشیار زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 استادیار روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 کارشناس‌ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی چگونگی عملکرد حافظۀ کاری و سوگیری توجه در واژگان زبان فارسی به عنوان زبان دوم و در مقایسه با واژگان زبان مادری انجام گردیده است. مسئله پژوهش ترسیم چگونگی عملکرد این دو در یادگیری واژگان زبان فارسی به عنوان زبان دوم است. آزمودنی های تحقیق 30 نفر از فارسی‌آموزان چینی زبان در موسسه دهخدا بوده اند، که در آزمون اِن-بک به منظور ارزیابی حافظۀ کاری و آزمون استروپ در ارزیابی توجه انتخابی شرکت کردند. طی آزمون ان-بک آزمودنی ها در صورت تشابه هر محرک با محرک قبل کلید مشابه و در صورت عدم تشابه کلید غیرمشابه را فشار می‌دادند. در آزمایش استروپ شرکت کنندگان باید رنگ کلمه نوشته شده با رنگ‌های مختلف را بیان می‌کردند. توجه انتخابی از طریق زمان بیشتر برای نامیدن رنگ کلمات تهدید کننده مشخص می شود. تکلیف آزمودنی این است که بر مشکل محرک رنگ فایق بیاید. به منظور تحلیل داده های پژوهش عملکرد شرکت کنندگان در زبان چینی (مادری) و زبان فارسی (زبان دوم)، نمره حافظۀ کاری آنان (دقت) و نیز میانگین زمان پاسخگویی (سرعت حافظۀ کاری) به محرک های دو زبان، همچنین نمره سوگیری توجه (دقت) و میانگین زمان پاسخگویی (سرعت) در دو زبان محاسبه و با آزمون تی وابسته مقایسه شد. یافته‌های پژوهش نمایانگرآن بود که دقت و سرعت حافظۀ کاری و سرعت سوگیری‌ توجه آزمودنی‌ها نسبت به واژگان زبان مادری بسیار بیشتر از هر یک از موارد فوق در زبان فارسی می‌باشد، اما دقت سوگیری توجه آن‌ها در دو زبان تفاوت معناداری نداشت.

کلیدواژه‌ها


  • ·      استرنبرگ، ر.(1384). روان‌شناسی شناختی. ترجمه کمال خرازی. تهران: طیف.

  • اسماعیلی، ی. تقوی، محمد و طلعتیان آزاد (1381).«ساخت آزمون استروپ اصلاح‌شده برای آزمودنی‌های فارسی‌زبان: بررسی مقدمات».دومین کنفرانس بین‌المللی علوم شناختی.

  • ستوده‌نما، الهه و ناهید مرسلی (1394).«تأثیر آموزش واژه ازطریق گروه واژه­های متضاد و فاقد ارتباط معنایی بر یادگیری فراگیران زبان انگلیسی با لحاظ کردن سطح مهارت زبانی و جنسیت». دوماهنامه جستارهای زبانی. د 6. ش 1 (پیاپی 22). صص 131-151.

  • ·      مؤمنیان، محمد؛ نیلی­پور، رضا؛ غفارثمر، رضا و محمدعلی عقابیان (1393). «بررسیتأثیراتسن/ترتیت اکتساب واژگان در زبان دوم. تصمیم واژگانی در دوزبانه‌های فارسی-انگلیسی». دوماهنامه جستارهای زبانی.د 5. ش 5 (پیاپی 21). صص 229-250.



  • Archibald, L. M. & S. E. Gathercole (2006). “Short-term and working memory in Specific Language Impairment. In Alloway”. T. P. & Gathercole, S. E. (Eds). Working Memory in Neurodevelopmental Conditions. Pp. 139-160. Psychology Press.

  • Ardila, A. (2003). “Language representation and working memory with bilinguals”. Journal of Communication Disorders. 36. Pp. 233-240.

  • Atkinson, R. C. & R. M. Shifrin (1986). “Human memory: A proposal system and its control process”. In K. W. S. a. J. T. Spence (Ed), the Psychology of Learning and Motivation (Vol. 8 ). London: Academic  press.

  • Baddeley, A.D & G, J. Hitch )1974(. “Working memory”. In G. A. Brower (ED). Recent Advance in Learning and Motivation. New York, academic press.

  • Baddeley, A.D. )1991(. S. Bressi, S. Della Salla, R. Logic & H. Spinnler. The decline of working memory in Alzheimer’s diseases, a longitudinal study, Brai. Pp. 114-2521-2542.

  • Dehn Milton J. )2008(. “Working memory and academic learning assessment and intervention”. John Wiley & Sons, Inc, Hoboken. New Jersey. pp 92-121

  • Fougnie, D. )2008). “The relationship between attention and working memory”. New Research on Short-Term Memory ,Nova science puplisher, Inc. (Eds). Noah B.Jahansa.

  • Gathercole, S. E.; E. Lamont & T.P. Alloway (2006). “Working memory in the classroom”. In S. Pickering (Ed.). Working Memory and Education. Elsevier Press.

  • Gathercole, S. E.; T.P. Alloway; A.M.. Adams & C. Willis (2003). “Working memory and other cognitive skills as predictors of progress towards early learning goals at school entry”. Manuscript under Review.

  • Hulin Ren, M. )2008(. “Working memory and Chinese learners' processing of complex English sentences /Lancaster uni postgraduate conference”. Editors: Steve Disney, Bernhard Forchtner, Wesam Lbrahim, Neil Miller. Pp. 61-78

  • MacLeod, C. M. & Penny A. MacDonald (2000). The Stroop Effectt and Attention. pp 383- 391.

  • Swanson, H. L. & L. Siegel (2001). Learning Disabilities as a Working Memory Deficit. Contributions of Educational Psychology. Pp. 1- 48.