بررسی میزان روایی آزمون زبان انگلیسی کنکور دکتری با استفاده از چارچوب بررسی سازه استدلال‌محور

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
می توان مدعی بود که سنجش توانایی زبان انگلیسی داوطلبان ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی، به ویژه دوره دکتری اهمیت چشمگیری دارد. آزمونی که تحت عنوان آزمون زبان انگلیسی کنکور دکتری در حال حاضر توسط سازمان سنجش و آموزش کشور در حال برگزاری است موافقان و منتقدان بسیاری دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان روایی آزمون فوق الذکر با استفاده از چارچوب ارزشیابی استدلال محور می‌باشد. بدین منظور، از گروه‌های مختلف ذی نفع در آزمون من جمله داوطلبان آزمون دکتری، مدرسین دوره‌های آمادگی آزمون زبان دکتری، استادان رشته تعلیم و تربیت و آزمون سازی زبان با استفاده از روش کیفی و ابزارهای مصاحبه ( گروهی و فردی) جمع آوری داده شد. بر پایه روش کیفی تحلیل محتوا، الگوهای یافت شده در مجموعه داده‌ها بر اساس قواعد از پیش تعیین شده بررسی محتوا و با رعایت ویژگی‌های پژوهش ارائه می‌گردند. یافته‌های پژوهش نشان داد که آزمون فعلی، از نظر شرکت کنند گان، نیازمند دگرگونی‌های گاه اساسی در ابعاد محتوا، شیوه برگزاری و ضریب اختصاصی آزمون می‌باشد. علاوه بر ارائه نتایج به دست آمده، در پایان پیشنهاداتی نیز ارائه و دلالت‌ها ، چالش‌ها و ملزومات اجرایی سازی آن‌ها بیان شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


  • کیانی، غلام‌رضا؛ مهدوی، بابک و رضا غفارثمر. (1392).  «مقایسه میزان منصفانه ‌بودن انواع آزمون‌های زبان انگلیسی در دوره دبیرستان». جستارهای زبانی. د 4. ش 1. صص 181- 202.

  • کیانی، غلامرضا. (1388).  «استانداردسازی آزمون زبان انگلیسی داوطلبان مقطع دکترا».  طرح کاربردی. دانشگاه تربیت مدرس تهران.



  • Bachman, L. F. & I. Choi (2012). Review of pearson test of English academic: Building an assessment use argument. Language Testing, 29(4), Pp. 603–619.

  • Bachman, L. F. & A. S. Palmer (2010). Language Assessment in Practice. Oxford University Press: Oxford

  • Carlson, N. R.; D. Heth; H. Miller; J. Donahoe & G. N. Martin (2009). Psychology: The Science of Behavior. Pearson.

  • Cronbach, L. J. & P. E. Meehl (1955). “Construct validity in psychological tests”. Psychological Bulletin52(4). P. 281

  • Kane, M. (2004). “Certification Testing as an Illustration of Argument-Based Validation”. Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives. 2(3). Pp. 135- 170.

  • Kane, M. T. (2013). “Validating the interpretations and uses of test scores”.Journal of Educational Measurement50(1). Pp. 1-73.

  • Messick, S. (1989). “Meaning and values in test validation: The science and ethics of assessment”. Educational Researcher. 18(2). Pp. 5-11.

  • Saif, S. (2006). “Aiming for positive washback: A case study of international teaching assistants”. Language Testing. 23(1). Pp. 1-34.

  • Spanjers, D. M. (2007). Cognitive Engagement as a Predictor of Achievement. ProQuest.

  • Toulmin, S. E. (1957،2003). The Uses of Argument. Cambridge University Press.

  • Wang, H. (2010). Investigating the Justifiability of an Additional Test Use:  An Application of Assessment Use Argument to English as a Foreign Language. Unpublished PhD dissertation. UCLA.