توانایی دستوری و کاربردشناختی در آسیب زبانی: دریچه ای به سوی بررسی حوزه ای بودن زبان

نویسنده
استادیار زبان شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مستقل بودن توانایی­های زبانی در ذهن انسان است؛ بنابراین، در پژوهش حاضر، توانایی دستوری و کاربردشناسی کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی را بررسی می‌شود تا از داده­های بالینی به­دست‌آمده برای تبیین نظریه حوزه­ای بودن زبان استفاده شود. در این مقاله، ابتدا آزمون آسیب ویژه زبانی، آزمون رشد زبان و نمونه گفتاری از شش کودک مبتلا به آسیب ویژه زبانی گرفته شد و با شش کودک همتای زبانی طبیعی و شش کودک همتای سنی طبیعی مقایسه گردید. سپس در داده­های به­دست‌آمده، مشخصه­های تصریفی و کاربردشناختی این کودکان بررسی شد. برای بررسی و تحلیل داده­ها از نرم‌افزارspss(16) ، برای توصیف داده­ها از آمار توصیفی و برای مقایسه نتایج بین گروه­ها از آزمون من­ویتنی، ویلکاکسون استفاده شد. با بررسی ویژگی­های تصریفی و کاربردشناختی (ارجاعی) در کودکان مبتلا، روشن شد که کودکان مبتلا ازنظر دستوری (تکواژهای تصریف زمانی) درمقایسه با همتایان سنی و زبانی ضعیف هستند؛ اما در ویژگی­های کاربردشناسی (ارجاعی) تفاوت معناداری بین گروه مبتلا و همتای زبانی یافت نشد. نتایج پژوهش­ همچنین نشان داد که باوجود آسیب دستوری در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی، کاربردشناسی آن‌ها سالم است که این مسئله حوزه­ای بودن زبان را تأیید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


  • احدی، حوریه؛ رضا نیلی­پور؛ بلقیس روشن و حسن عشایری (1391الف). «مقایسه درک و بیان تکواژهای زمانی افعال بین دوزبانه­ها و تک­زبانه­های دارای آسیب ویژه زبانی». مجلةتوانبخشینوین. د 6. ش 4.

  • احدی، حوریه؛ رضا نیلی­پور؛ بلقیس روشن و حسن عشایری (1391ب). «تصریف افعال در دوزبانه‌های دچار آسیب ویژه زبانی». مجله شنوایی­شناسی. س 23. ش 1 (پیاپی 45).

  • بهجو، زهره (1377). «طرح کدبندی ابزارهای انسجام در زبان فارسی». فصلنامه فرهنگ. صص 46-47.

  • حسن­زاده، سعید و اصغر مینایی (1380). «آزمون رشد زبان (نیوکامر و هامیل): انطباق و هنجاریابی». پژوهش درحیطه کودکان استثنایی. س 1. ش 1. صص 35-51.

  • عامری، حیات و ارسلان گلفام (1388). «زبان­پریشی، اختلال شناختی: نگاهی تازه به حوزه­ای بودن زبان». تازه­های علوم شناختی. س 11. ش 3. صص 24-36.

  • محرابی ساری، ایران (1394). «روند رشد کاربرد ابزار انسجام واژگانی در کودکان فارسی‌زبان». جستارهای زبانی. د 6، ش 7 (پیاپی 28)، بهمن و اسفند 1394، صص 183-204.

  • نیکدل، احمد (1393).آسیب­­شناسی مهارت­های نوشتاری دانش­آموزان دوره ابتدایی با تأکید بر خلأهای انسجامی در چارچوب مدل هلیدی و حسن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

  • مالکی شاه محمود، تکتم؛ زهرا سلیمانی و سقراط فقیه‌زاده (1390). «بررسی عملکردهای زبانی در کودکان فارسیزبان مبتلا بهآسیب ویژه زبانی». مجله شنوایی‌شناسی. د 20. ش 2 (پیاپی 36). صص 11-22.



  • Kohnert, K.; J. Windsor & K. Danahey Ebert (2008). “Primary or "specific". language impairment and children learning a second language”. Brain and Language. 109 (2-3). Pp. 101-111.

  • Leonard, L. (1998). Specific language Impairment in Children. Cambridge MA: MIT Press.

  • Leonard, L.B. (1986). “Conversational replies of children with specific language impairment”. Journal of Speech and Hearing Research. 29. Pp. 114-119.

  • Meline, T. (1978). “Referential communication by normal and deficient language children”. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Speech and Hearing Association. Washington, DC.

  • Prelock, P.; C. Messick; R. Schwartz & B. Terrell (1981). Motherchild discourse during the one-word stage. Paper presented at the Symposium on Research in Child Language Disorders. University of Wisconsin, Madison.

  • Prinz, P. (1982). “An investigation of the comprehension and production of requests in normal and language-disorderd children”. Journal of Communication Disorders. 15. Pp. 75-93. 

  • Rice, M.; K. Wexler & S. Redmond (1999). “Grammatically judgments of an extended optional infinitive grammar: Evidence from English speaking children with specific language impairment”. Journal of Speech, Language and Hearing Research. 42. Pp. 943-961.

  • Rowan, L.; L. Leonard; K. Chapman & A. Weiss (1983). “Performative and presuppositional skills in language-disorderd and normal children”. Journal of Speech and Hearing Disorders. 26. Pp. 97-106

  • Schaeefer,  J. (2005). “Pragmatic and grammatical properties of  subject in children with specific language  impairment”. UCLA Working Papers in Linguistics. Papers in Psycholinguistics 2. Okabe and Nielsen (eds.) No.13.

  • Sheppard, A. (1980). Monologue and Dialogue Speech of Language Impaired Children in Clinic and Home Settings. Master's thesis, University of Western Ontario.

  • Tallal, P.; S. Curtiss & R. Kaplan (1988). “The San Diego longitudinal study: Evaluating the outcomes of preschool impairment in language development”. In International Perspectives on Communication Disorders, S.E. Gerber and G.T. Mencher (eds).Pp. 86-126. Washington, D.C.: Gallaudet University Press.

  • Van der lely, H.  & C. Marshall (2011). “Grammatical-Specific Language Impairement: A Window onto Domain Specificity”. The Handbook of Psycholinguistics and Cognitive Processes.

  • Van der lely, H.J.K. (1997). “Narrative discourse in grammatical specific language impaired children: A modular language deficit?”. Child Lang. 24. Pp. 221±256. Copyright#Cambridge University Press.

  • Watson, L. (1977). “Conversational participation by language deficient and normal children”. Paper Presented at the Convention of the American Speech-Language-Hearing Association, Chicago.