1
دانشیار زبانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2
کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده
با اینکه بررسی واحد متن در زبان و چینش متن و به تعبیری نحو متن، بهویژه ازجنبه ارتباطی، از اهمیت بسیاری برخوردار است، واحد متن درمقایسه با واحدهای جمله و کوچکتر از آن، کمتر بررسی شده است. در این جُستار کوشیدیم با مطالعه یکی از ژانرهای زبانی خاص، این موضوع را بررسی کنیم؛ بنابراین، یادداشتهای دانشآموزان و دانشجویان کرمانشاهی در پایان برگههای امتحانی برای کسب نمره بیشتر را که در اینجا «التماسنامه» مینامیم، بهطور مقایسهای بررسی کردیم. دادههای پژوهش شامل یادداشتهای 25 دانشجوی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه در پایان برگههای امتحانی و 25 یادداشت از دانشآموزان پسر سالهای دوم و سوم دبیرستان شهر کرمانشاه در سال 1389 است. التماسنامهها را براساس ساختارهای چینش گامها و گامکها بررسی کردیم. هدف از این بررسی، یافتن الگوهای مختلف چینش گامها و گامکها (گامهای فرعی) طبق دیدگاه بایبر، کارنر و اٌپتون (2007) و ساسانی و یزدانی (1392) است؛ به سخن دیگر، اینکه هر التماسنامه دربرگیرنده چه گامهایی است و بیشترین و کمترین گامها به چه گروهی تعلق دارند. نتایج نشان میدهند این یادداشتها بهطور کلی شامل چهار گام «تعارف آغازین»، «درخواست»، «دلیل» و «تعارف پایانی» هستند. بهطور خلاصه، در هردو گروه یادداشتهای دانشآموزان و دانشجویان، حداکثر چینش چهارگامی و حداقل دوگامی دیده میشود. با این حال، بسامد کاربرد گامها در هر گروه متفاوت است؛ بهگونهای که در گروه دانشآموزان، گام «درخواست» بیشترین فراوانی و در گروه دانشجویان، گام «تعارف پایانی» کمترین فراوانی را دارد. در بررسی الگوی گامها، چینش چهارگامی گسسته در هردو گروه از بقیه الگوها پرکاربردتر است و چینش دوگامی دربین الگوها کمکاربردترین بهشمار میرود.
· رفیعینژاد، آتوسا (1393).بررسی مقایسهای آرزو در نوشتههای کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان مدرسههای عادی. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
ساسانی، فرهاد و نسترن یزدانی (1392). «بررسی تأثیر چینش سازههای متن بر کنش کلامی کلان در گفتوگوهای روزمره». مجموعه مقالات سومین هماندیشی زبانشناسی و مطالعات بینارشتهای: مطالعات اجتماعی و فرهنگی زبان. بهکوشش فرهاد ساسانی. صص 143-168.
Henry, A. & R.L. Roseberry (2001). "A narrow-angled corpus analysis of moves and strategies of the genre: Letter of application". English for Specific Purposes. 20(2), pp. 153-167.
Arvani, M. (2006). "A discourse analysis of business letters written by Iranians & natives speakers". The Asian ESP Journal. Vol. 1, pp. 12-23.
Bhatia, V.K. (1993). Analyzing Genre: Language Use in Professional Settings. NewYork: Longman.
Bhatia, V.K. (1998). "Generic patterns in fundraising discourse". New Directions for Philanthropic Fundraising. Vol. 22, pp. 95-110
Biber, D.; U. Connor & T.A. Upton (2007). Discourse on the Move: Using Corpus Analysis to Describe Discourse Structure. Amsterdam/ Philadephia: John Benjamins Publishing Company.
Connor, U. & A. Mauranen (1999). "Linguistic Analysis of grant proposals: European :union: research grants". English for Specific Purposes. Vol. 18(1), pp. 47-62.
Ding, H. (2007). "genre analysis of personal statements: Analysis of moves in application essays to medical and dental schools". English for Specific Purposes. 26(3), pp.368-392.
Esmaeelpour, E. & F. Sasani (2015). "The effect of bipolar disorder on Sadegh Hedayat's letters". Journal of Psycholinguistic Research. Pp. 1-11. DOI 10.1007/s10936-015-9355-5.
Hasrati, M.; A. Gheitury & N. Hooti (2010). "A genre analysis of Persian research article abstracts: Communicative moves and author identity". Iranian Journal of Applied Language Studies. 2(2), pp. 47-74.
Hasrati, M. & M. Mohammadzadeh (2012). "Exam papers as social spaces for control and manipulation:‘ Dear Dr X, please I need to pass this course". Critical Discourse Studies. 9(2), pp. 177-190.
Henry, A. & R.L. Roseberry (2001). "A narrow-angled corpus analysis of moves and strategies of the genre:‘Letter of application"’. English for Specific Purposes. 20(2), pp. 153-167.
Jalilifar, A.R. & L. Beitsayyah (2011). "Genre analysis of enquiry letters across cultures: Perspectives on rhetorical structures". Concentric; Studies in Linguistics. 2(1), pp. 309-333.
Mehrpour, S. & M. Mehrzad (2013). "A comparative genre analysis of English business E-mails written by Iranians and native English speakers". Theory and Practice in Language Studies. 3(12), pp. 2250-2261.
Swales, J.M. (1981). Aspects of Article Introductions. Aston ESP Research Report No. 1: LanguageStudies Unit. Birmingham, UK: University of Aston in Birmingham.
Swales, J.M. (1990). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
Upton, T. & M.A. Cohen (2009). "An approach to corpus-based discourse analysis: The move analysis as example". Discourse Studies. 11(5), pp. 585-605.
Upton, T. (2002). "Understanding direct mail letter as a genre". International Journal of Corpus Linguistics. 7(1), pp. 65-85.
Upton, T. & U. Connor (2001). "Using computerized corpus analysis to investigate the text linguistic discourse moves of a genre". English for Specific Purposes. Pp. 313-329
Van Dijk, T. (1980). Macrostructures: An Interdisciplinary Study of Global Structure in Discourse, Interaction and Cognition. Hilldale Nj: Erlbaum.
Yang, R. & D. Allison (2004). "Research articles in applied linguistics". English for Specific Purposes. Vol. 23, pp. 264-279.