رمزگان و وجه: دو عامل متمایزکننده در سبک شناسی گفتمانی قصاید ناصرخسرو

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
3 استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهر (س)، تهران، ایران
4 استاد فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در سبک‌شناسی گفتمانی، ادبیات ظرفی است برای بیان اندیشه­ها و عقایدی که فقط به پدیدآورنده آن مربوط نیستند؛ بلکه با محیط و بافتی ارتباط دارند که متن مورد نظر در آن تولید شده است. با این وصف، ادبیات محصول گفتمانی است که در آن بالیده است و محیط، بافت، مسائل فرهنگی و ایدئولوژی مسلط بر دورانی که مولد آن متن خاص است، همگی در رشد و پیدایی آن تأثیرگذار هستند. در ادبیات فارسی، سبک خراسانی محصول گفتمانی است که وجه غالب آن وفور اندیشه­های فلسفی و به‌ویژه خردگرایی است. این دوره با نفوذ اندیشه­های عقلانی و خردورزی همراه است و اشعار ناصرخسرو به‌عنوان یکی از شاعران شاخص و تأثیرگذار و یکی از نمایندگان برجسته ادبیات قرن پنجم، نمونه برجسته­ای از این شاخصه­های فکری محسوب می­شود. نکته قابل توجه در اشعار این شاعر، نفوذ اندیشه­های فلسفی و دینی است؛ به‌طوری که بخش اعظمی از دیوان قصاید او به این مضامین اختصاص داده شده است. در سبک­شناسی لایه­ای قصاید ناصرخسرو، با توجه به وفور مضامین فلسفی و دینی، می­توان سبک خاص این شاعر را تبیین کرد و به این نکته دست یافت که آثار این شاعر نتیجه گفتمان غالب فرهنگی دوره سبک خراسانی بوده که بسامد مفاهیم فلسفی و عقلانی در آن کاملاً چشمگیر است. در این پژوهش، با تکیه بر سبک­شناسی لایه­ای، دو لایه واژگانی و نحوی در تعدادی از قصاید دیوان وی بررسی می­شود تا روشن شود که گفتمان غالب فکری و فرهنگی آن دوره، در نوع سبک واژگانی و نحوی این آثار چه نمودی داشته است. هدف این پژوهش دست یافتن به رمزگان­های مسلط قصاید ناصرخسرو به‌منظور تبیین تأثیر شرایط گفتمانی بر آن‌ها است؛ بنابراین، با بررسی لایه واژگانی، رمزگان­های این قصاید ارائه خواهند شد. این پژوهش در لایه نحوی و بررسی وجوه به‌کاررفته در قصاید مذکور نیز به‌دنبال همین تأثیر است و طبق این بررسی روشن می‌شود که رمزگان­های برجسته اشعار ناصرخسرو و همچنین وجوه به‌کاررفته در آن‌ها تحت‌تأثیر گفتمان فرهنگی عقلانی و خردگرایی دوران مؤلف است.

کلیدواژه‌ها


  • آقاگ ل­زاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

  • اسکیلاس، اوله مارتین (1387). درآمدی بر فلسفه و ادبیات. ترجمه مرتضی نادری دره‌شوری. تهران: اختران.

  • تاج­بخش، پروین (1381). «بازتاب افکار اسماعیلیه در آثار ناصرخسرو». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه تهران).د 52. ش 164. صص 261-281.

  • بهرامپور، شعبانعلی (1379). گفتمان و تحلیل گفتمانی؛ مجموعه مقالات. به‌اهتمام دکتر محمدرضا تاجیک. تهران: فرهنگ گفتمان.

  • جوکار، نجف (1381). «درآمدی بر تأویلات اسماعیلی در آثار ناصرخسرو». مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد. د 35. ش 3-4 (پیاپی 138-139). صص 473-502.

  • چندلر، دانیل (1387). مبانی نشانه­شناسی. ترجمه مهدی پارسا. چ 2. تهران: سوره مهر.

  • درپر، مریم (1392). سبک­شناسی نامه­های غزالی با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: علم.

  • درپر، مریم (1391). «سبک‌شناسی انتقادی؛ رویکردی نوین در بررسی سبک براساس تحلیل گفتمان انتقادی». نقد ادبی. د 5. ش 17. صص 37-61.

  • زرقانی، سید مهدی (1390). تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی. چ 2. تهران: سخن.

  • سجودی، فرزان (1387). نشانهشناسی کاربردی. تهران: علم.

  • شمیسا، سیروس (1391). نقد ادبی. تهران: میترا.

  • فتوحی، محمود (1392). سبکشناسی؛ نظریه­ها، رویکردها و روش­ها. چ 2. تهران: سخن.

  • فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل گفتمان انتقادی. ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها.

  • فقیری، غلام­محمد، جهانگیری، نادر و محمود فتوحی (1386). «الگوی ساختاری-نقشی برای سبک‌شناسی گفتمان انتقادی». نشریه مطالعات ترجمه. د 5. ش 19. صص 41-60.

  • قبادیانی بلخی، ابومعین ناصربن خسروبن حارث (ناصرخسرو). (1384). دیوان اشعار. تصحیح مجتبی مینوی و مهدی محقق. چ 6. تهران: دانشگاه تهران.

  • قوام، ابوالقاسم و مریم درپر (1390). «سبک‌شناسی لایه­ای: توصیف و تبیین بافتمند سبک نامه شماره یک غزالی در دو لایه کاربردشناسی و نحو». بهار ادب. د 4. ش 2 (پیاپی 12). صص 193-213.

  • محقق، مهدی (1390). «برخی از اصطلاحات فلسفی در شعر ناصرخسرو». پژوهشنامه ادبیات تعلیمی. د 3. ش 9. صص 1-16.

  • مکاریک، ایرنا ریما (1390). دانش­نامه نظریه­های ادبی معاصر. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی. چ 4. تهران: آگه.

  • وبستر، راجر (1382). پیش­درآمدی بر مطالعه نظریه ادبی. ترجمه الهه دهنوی. تهران: روزنگار.

  • ولک، رنه و آستن وارن (1373). نظریه ادبیات. ترجمه ضیاء موحد و پرویز مهاجر. تهران: علمی و فرهنگی.


 



  • Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse Textual Analysis for Social Research. London and New York: Routledge.

  • Reisigl M. & R. wodak (2001). Discourse and Discrimination Rhetorics of racism and anti-Semitism. London and New York: Routledge.

  • Simpson, P. (1993). Language, Ideology and Point of View. London and New York: Routledge