تأثیرات سن آغاز یادگیری زبان دوم بر دیدگاه‌ها و هویت ملی زبان‌آموزان جوان ایرانی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی نگرش زبان‌آموزان جوان ایرانی در دو گروه سنی هشت و یازده‌ساله، نسبت‌به زبان و فرهنگ انگلیسی و همچنین، هویت ملی خود زبان‌آموز است. این نگرش یک‌بار در آغازِ پژوهش و بار دیگر در پایانِ آن بررسی شد که به مدت یک‌سال به طول انجامید. هدف نگارندگان در این مطالعه، بررسی این فرضیه بود که آیا سنِ آغاز یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند نقش مؤثری در شکل‌گیری دیدگاه‌های زبان‌آموز نسبت‌به عوامل یادشده و یا تغییرِ آن‌ها داشته باشد؟ برای سنجش دیدگاه زبان‌آموزان مجموعه آزمون‌‌های انگیزه و نگرش که در سال 1972 م، به‌دستِ گاردنر و لمبرت طراحی شد، پس از تحلیل عاملی و استفاده در آزمون پایلت با اعمال تغییراتی به‌کاررفت. دیگر ابزار به‌کاررفته در این پژوهش، مصاحبه براساس چارچوب پیشنهادی میخائلوویچ دیگونوویچ (1993) بود. نتایج این بررسی نشان داد که نگرش زبان‌آموزان هشت‌ساله در پایانِ پژوهش، تفاوتی با آغاز آن ندارد؛ حال آنکه زبان‌آموزان یازده‌ساله نگرشی متفاوت نسبت‌به فرهنگ انگلیسی و هویت ملی خود در انتهای پژوهش در قیاس با آغازِ آن از خود نشان دادند.

کلیدواژه‌ها


  •           Bernaus, M. & R. C. Gardner (2000). “Teacher Motivation Strategies, Student Perceptions, Student Motivation, and English Achievement”. The Modern Language Journal. 92. pp. 387–401.

  • Eccles, J, S. (1999). “The development of children ages 6-14”. The Future of Children. Vol. 9 (2). pp. 30-44.

  • Gardner, R. C. & W. Lambert (1972). Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, Ma: Newbury House.

  • Lenneberg, E. H. (1967). Biological Foundation of Language. NewYork, N Y: John Wiley.

  • Logan, S. J. (1974). “Cross-Language Evidence for Three Factors in Speech Perception”. Perception and Psychophysics 37. pp. 35–44.

  • Lopriore, L. & J. Mihaljević Djigunović (2011). “Attitudinal aspects of early EFL learning”. Empirical Studies in English Applied Linguistics. UPRT.

  • MacIntyre, P. et al. (2002). “Sex and age effects on willingness to communicate, anxiety, perceived competence, and L2 motivation among junior high school French immersion students”. Language Learning. 52. pp. 537-564.

  • Mihaljević Djigunović, J. (1993) “Investigation of Attitudes and Motivation in Early Foreign Language Learning”, In Vilke, M. and Y. Vrhovac(Eds.).Children


and Foreign Languages (pp: 45-72). Zagreb: University of Zagreb.



  • Mihaljević Djigunović, J. (1995). “Attitudes of young foreign language learners: A follow-up study”. In M. Vilke & Y. Vrhovac (Eds.). Children and foreign languages II (pp:16-33). Zagreb: Faculty of Philosophy.

  • Mihaljević Djigunović, J. (2012). Early EFL Learning in Context – Evidence from a Country Case Study. London: The British Council.

  • Mihaljević Djigunović, J. & M. Vilke (2002). Eight Years After: Wishful Thinking vs. Facts of Life. In: J. Moon and M. Nikolov (eds.), Research into Teaching English to Young Learners (pp. 66–86). Pecs: University Press PECS.

  • Munoz, C. (2013). “Exploring young learners’ foreign language learning awareness”. Language Awareness. DOI: 10.1080/09658416.2013.863900.

  • Nikolov, M. (2002). Issues in English language education. Bern: Peter Lang.

  • Szpotowicz, M. et. al. (2009). “Early Language Learning in Europe: A multinational, longitudinal study”. In: J. Enever, J. Moon and U. Raman (eds), Young Learner English Language Policy and Implementation: International Perspectives, 141–147. Reading, UK: Garnet Publishing Ltd.

  • Vilke, M. (1979). “The Age Factor in the Acquisition of Foreign Languages”, Rassegna Italiana di Linguistica Applicata. pp. 179–190.