1
دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیامنور/ عضو هیأت علمی پژوهشکده زبانشناسی، کتیبهها و متون، پژوهشگاه میراث فرهنگی، تهران، ایران
2
دانشیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
3
استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
چکیده
نظام مفهومی ما که براساس آن فکر و عمل میکنیم، ماهیتی اساساً مبتنی بر استعاره دارد. کودک نیز از آغاز زبانآموزی با این تعامل شناختی روبهرو است. بر همین اساس بر پایه دانش اندک خود از محیط و واژگان، از نظام استعاری بزرگسالان نیز بهره میبرد. کودک امروز دارای دانش شناختی متفاوتی از کودک زمان پیاژه و حتی پس از آن است. وسایل ارتباط جمعی، اسباب بازیهای مدرن مانند ایکس باکس و تبلت، کتابهای مصوّر و انواع پازلها همگی دنیای شناختی کودک را متحول ساخته است. به همین منظور، بازبینی زمان درک استعاری کودک، موضوع قابل توجهی است که پژوهش حاضر به آن پرداخته است. در این پژوهش میدانی، 60 کودک دختر و پسر 2 - 5 ساله در شرایط آزمونی قرار گرفتند. برای انجام پژوهش حاضر، آزمون خودساختهای بر مبنای گردآوری عبارات استعاری کودک فارسیزبان و پژوهش میدانی بیالکا- پیکال (2003) صورت گرفت. یافتههای پژوهش، حاوی زمان درک عبارات استعاری بدنمند و علاوه بر آن، میزان درک کودک با توجه به متغیر سن میباشد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج بررسی بیالکا- پیکال (2003) همسو بوده است؛ با این تفاوت که پژوهش بیالکا- پیکال کودکان را از سه سال و سه ماهگی مورد بررسی قرار داده و پژوهش حاضر، کودکان فارسیزبان را از سن دوسالگی دارای درک عبارات استعاری بدنمند میداند. در این بررسی مشخص گردید که میزان درک با توجه به متغیر سن و علایق شناختی کودک رو به افزایش است.
صادقی، شهلا (۱۳۹2). فرآیند رشد درک شناختی در کودکان ۶ تا ۸ ساله فارسیزبان. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
گلفام، ارسلان و فرانک رنگینکمان (۱۳۸۶). «فراگیری استعاره در کودکان پیش از دبستان»مجموعهمقالات هفتمین همایش زبانشناسی ایران. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. صص ۷۰۸- ۷۱۸.
Bialeka-Pikul, M. (2003). “Metaphors in preschool child thinking about the mind”. Journal Psychology of Language and Communication. Vol. 17. No. 2. pp. 37-47.
D’Andrade, R. Y. (2006). A Study of Personal and Culture. Values: American, Japanese, and Vietnams the New York: Palgrave McMillian.
Evans, V& Green, M. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh University press.
Fillmore, C. J. (1997). “Scenes- and- frames Semantics”. in A. Zampolli (ed). Linguistics Structures Processing. Amsterdam: North Holland. pp. 55-82.
Gibbs, R. W. (1994). The Poetic of Mind: Figurative Thought Languageand understanding. Cambridge: Cambridge University Press.
Gibbs, R. W. (2005). Embodiment and cognitive science. Cambridge. Cambridge University Press.
Grzywna. K. (2007). Metaphor Comprehension by Preschool Children. M.A, thesis. University of Adama Michiewicza.
Lakoff, G. (1987). Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind. Chicago: The university of Chicago press.
Lakoff, G.(1993). “The Contemporary Theory of Metaphor”. In Metaphor and Thought. (2 nd Edition) Andrew Ortony (Ed). 202- 251. Combridge: Cambridge University Press.
Lakoff, G.& M. Johnson (1980). Metaphors We Live by. Chicago: Chicago University Press.
Lee D. )2001.( Cognitive Linguistics, An Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Piaget, J. W. (1959). The Language and Thought of the Child. London: Routledge & Kegan Paul.
Sharifian, F. (2011). Language and Cultural Conceptualization. Amsterdam: John Benjamin Strauss, Claudia, and Naomi Quinn. (1997). A cognitive Theory of cultural meaning. Cambridge: Cambridge university press.
Taylor, I. (1990). Psycholinguistics: Learning and Using Language. Englewood cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society. Cambridge, Massachusetts Harvard university press.