استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی سبکهای یادگیری فارسیآموزان غیرایرانی در کشور ایران به عنوان محیط زبان دوم میپردازد. هدف نخست، یافتن سبکهای غالب یادگیری ادراکی آنان است. هدفهای بعدی، بررسی و آگاهی از ارتباط میان زبان (عرییزبانان و غیرعربیزبانان)، ملیت در دو حوزهی آسیا و اروپا، مقطع تحصیلی (داشتن یا نداشتن تحصیلات دانشگاهی) و جنسیت فارسیآموزان با سبکهای غالب یادگیری ادراکی است. آزمودنیهای این پژوهش 131 زبانآموز دختر و پسر غیرایرانی میباشند که به طور تصادفی از کلاسهای مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) انتخاب شدند. نتایج به دست آمده با کمک پرسشنامهی سبکهای غالب یادگیری رید (1987) نشان میدهد که بیشترین فراوانی اولویتدهی سبکهای یادگیری مربوط به اولویت اصلی در سبکهای بساوشی، شنیداری و جنبشی و اولویت فرعی در سبکهای دیداری، گروهی و انفرادی است. اما دیگر یافتهها حاکی از آن است که میانگین نمرات در دو سبک یادگیری شنیداری و گروهی در میان زبانآموزان اروپایی به طور معناداری کمتر از زبانآموزان آسیایی میباشد. در سبک یادگیری جنبشی، میانگین نمرات در گروه غیرعربیزبانان به طور معناداری بیشتر از عرب زبانان است. سایر نتایج اختلاف آماری معناداری میان نمرات سبکهای مختلف یادگیری در دو گروه زنان و مردان را نشان نمیدهد.
Abu-Asba, A.; H. Azman & R. Mustaffa (2012). “Learning styles of Yemeni undergraduate science students”. GEMA Online™ Journal of Language Studies.V. 12 (2). pp. 571.
Aliakbari, M. & Kh. Tazik (2011). “On the relationship between gender and perceptual language learning styles: The case of Iranian academic EFL learners”. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology. 31: 6. pشp. 657-674.
Amchosihi, F. (2013). “A Study on English Learning Styles Used by 11th Graders of SMAN 1 Kauman Tulungagung”. Unpublished Thesis. Universitas Brawijaya.
Barbe, W. B. & M. N. Milone (1981). “What we know about modality strengths”. Educational Leadership. 38 (5). pp. 378-380.
Bedford, T. (2006). Learning Styles: A Review of the English language literature. New York, NY: Nova Science.
Cassidy, S. (2004). “Learning styles: An overview of theories, models, and measures”. Educational Psychology. 24 (4). pp. 419-444.
De Vita, G. (2001). “Learning styles, culture and inclusive instruction in the multicultural classroom: A business and management perspective”. Innovations in Education and Teaching International. 38(2).pp. 165-174.
Dobson J. L. (2009). “Learning style preferences and course performance in an undergraduate physiology class”. Advances in Physiology Education. 33 (4). pp. 308-14.
Dunn, K., & R. Dunn (1999). The Complete Guide to the Learning Style In-Service System. Boston, MA: Allyn & Bacon.
Halsne, A. M. & L. A. Gatta (2002). “Online versus traditionally-delivered instruction: A descriptive study of learner characteristics in a community college setting”. Online Journal of Distance Learning Administration. 5 (1). pp.75-89.
Hawk, T. & A. Shah (2007). “Using learning style instruments to enhance student learning”. Decision Sciences Journal of Innovative Education. 5 (1). pp. 1-19.
Fleming, N.D. (2001). Teaching and Learning Styles: VARK Strategies. Christchurch, New Zeland: N.D. Fleming.
James, W. B. & D. L. Gardner (1995). “Learning styles: Implications for distance learning”. New Directions for Adult and Continuing Education. 67. pp. 19-31.
Joy. S. & D. A. Kolb (2007). “Are there cultural differences in learning style?”. Working Paper. Cleveland, OH: Case Western Reserve University, Department of Organizational Behavior.
Keefe, J. (1979). “Learning style: An overview”. In NASSP's Student Learning Styles: Diagnosing and Prescribing Programs. (J. Keefe Ed.) pp. 1-17. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals.
Keefe, J. W. (1987). Learning Style Theory and Practice. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals.
Kinsella, K. (1993). “Perceptual Learning Style Survey”. In J.M. Reid (Ed.). Learning styles in the ESL/EFL classroom (pp. 170–193). Boston, MA: Heinle and Heinle.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning-Experience as a Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Myers, I. B. & McCaulley, M. H. (1985). Manual: A Guide to the Development and Use of the Myers-Briggs Type Indicator. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
Mulalic, A.; P. Mohd Shah & F. Ahmad (2009). "Perceptual learning styles of ESL students". European Journal of Social Sciences. 7 (3). pp. 101-113.
Nel, C. (2008). “Learning style and good language learners”. In C. Griffiths (ed.). Lessons from Good Language Learners. Cambridge: Cambridge University Press.
Nygaard, C.; T. Højlt & M. Hermansen (2008). “Learning-based curriculum development”. Higher Education. 55 (1). pp. 33-50.
Oxford, R. L. (1989). “Use of language learning strategies: A synthesis of studies with implications for strategy training”. System. 17 (2). pp. 235-247.
Park, C. C. (2002). “Cross-cultural differences in learning styles of secondary English learners”. Bilingual Research Journal. 26, 2. pp. 213-229.
Peacock, M. (2001). “Match or mismatch? Learning styles and teaching styles in EFL”. International Journal of Applied Linguistics. 11 (1). pp. 1-20.
Reid, J. M. (1995). Learning Styles in the ESL/EFL Classroom. U.S.A: Heinle & Heinle Publishers.
Reid, J. M. (1987). “The learning style preferences of ESL students”. Tesol Quarterly. 21 (1). pp. 87-110.
Sadler-Smith, E. (2001). “The relationship between learning style and cognitive style”. Personality and Individual Differences. 30(4). pp. 609-616.
Shakarami, A. & H. A. Mardziha (2010). “Language learning strategies and styles among Iranian engineering and political science graduate students studying abroad”. Educational Research and Review. 5 (2).pp. 35-45.
Sprenger, M. (2003). Differentiation Through Learning Styles and Memory. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Stebbins, C. (1999). “Culture-specific perceptual-learning style preferences of postsecondary students of English as a second language”. In J. Reid (Ed.). Learning Styles in the ESL/EFL Classroom. (pp. 108–117). Boston: Heinle & Heinle.
Wintergerst, A. C. & A. DeCapua (1998). “Exploring learning styles of Russian ESL students”. Paper presented at the 32nd Annual TESOL Convention. Seattle, WA.
Zywno, M. S. (2003). “A contribution to validation of score meaning for Felder-Soloman’s index of learning styles”. Proceedings of the 2003 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition, ASEE. (Vol. 119.pp. 1-5). Washington, DC: American Society for Engineering Education.