Presence and Interaction System of Discourse in Blind Owl: Semio-ontological approach

Authors
1 Assistant Professor of French Literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Graduate student of French literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran
Abstract
By adopting the insights of phenomenological approach since late 80th century we easily observe the passage from classic narrative scheme to the semiotics with sensible and existential landscape. This approach is called semiotics with ontological foundations in which the reading and interpretation is no more related to the simple coding of a text, but it involves in movement towards the live experience of signification process in the world. In the discourse of Blind Owl by Sadegh Hedayat , we encounter with this manner of presence and interaction of subject with the world; that is to say , the perception of character from the world , himself and other (alterity) depends on sensible and dynamic presence of subject with his constant interaction with phenomena. Therefore, the aim of this study is to analyze by referring to Landowski and Greimas’s theories and ideas, the presence of the subject and his relationship with himself and others. Then, we study how the interaction with the "other" creates new systems such as the transcendental or ecstasy discourses and how the being of subject is determined in interaction with others.

Keywords


  • ·      هدایت، صادق (2536). بوف کور. چاپ جدید. تهران: جاویدان.

  • ·      بابک‌ معین، مرتضی (1394). معنا به‌مثابه تجربه زیسته؛ گذر از نشانه‌شناسی کلاسیک به نشانه‌شناسی با دورنمای پدیدارشناختی. تهران: سخن.

  • ·      گرماس، آلژیرداس ژولین (1389). نقصان معنا. ترجمه حمیدرضا شعیری. تهران: نشر علم.

  • ·      شعیری، حمیدرضا (1391). «تحلیل نشانه- معناشناختی خلسه در گفتمان ادبی». پژوهش‌های ادبی. د9. ش36 و 37. صص129-146.

  • ·      شعیری، حمیدرضا و سمیه کریمی‌نژاد (1391). «تحلیل نظام بودشی گفتمان: بررسی موردی داستان داش آکل صادق هدایت».  مطالعات زبان و ترجمه. ش3. صص23-43.

  • ·      شعیری، حمیدرضا و ابراهیم کنعانی (1393). «نشانه- معناشناسی هستی‌محور: از برهم‌کنش تا استعلا براساس گفتمان رومیان و چینیان مولانا». جستارهای زبانی. د6. ش2. صص173-195.

    • Greimas, A. J. (1987). De l'Imperfection. Périgueux : Fanlac.

    • Landowski, E. (2006). “L’épreuve de l’autre”. Sign Systems Studies. No. °34/2. pp. 317-338.

    • Landowski, E. (2004). Passions sans nom. Première édition. Paris : PUF.