1
عضو هسته پژوهشهای بنیادی برای توسعه آموزش زبان فارسی به خارجیان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2
مدیر هسته پژوهشهای بنیادی برای توسعه آموزش زبان فارسی به خارجیان، دانشیار زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
رویکرد مفهومی- نقشی از اثرگذارترین رویکردهای آموزش زبان دوم/ خارجی است و کمتر منبعی برای آموزش زبانهایی مثل انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و حتی عربی، عِبری و ترکی وجود دارد که در تولید محتوای آموزشی به اصول و مبانی این رویکرد توجه نکرده باشد. کلیدیترین اصل این رویکرد، ایجاد تناسب هدفمند و ارتباطمحور بین نقشها و مفاهیم زبانی و موقعیتهای واقعی است. باوجود این، در منابع معتبر آموزش زبان فارسی به خارجیان، توجه چندانی به این رویکرد نشده است. در پژوهش پیشرو، ابتدا رویکرد مفهومی- نقشی و مهمترین نقشها و مفاهیم زبانی در چهارچوب این رویکرد معرفی شده؛ سپس میزان بازنمایی این مفاهیم و نقشها در دو مجموعه فارسی بیاموزیم (ذوالفقاری و همکاران، 1381) و زبان فارسی (صفارمقدم، 1386) مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی در قالب یک فهرست وارسی محققساخته انجام شده است. این فهرست وارسی شامل ده پرسش اساسی در زمینه محتوای دروس است. برای هر پرسش، شش پاسخ پیشفرضِ اصلاً، بسیار کم، کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد بهترتیب با نمرههای 0، 1، 2، 3، 4 و 5 امتیاز درنظر گرفته شده است. تحلیل نتایج حاکی از این است که مجموعة فارسی بیاموزیم 35 و مجموعه زبان فارسی 16 نمره از 50 نمره فهرست وارسی را کسب کرده است. اگرچه نتیجه کلی پژوهش حکایت از این دارد که بازنماییِ نقشها و مفاهیم زبانی در مجموعه فارسی بیاموزیم بهتر از مجموعه زبان فارسی است، تنوع و پراکندگی مفاهیم و نقشهای زبانی در هر دو مجموعه ما را به ضرورت برنامهریزی هدفمند برای آموزش زبان فارسی برپایه مفاهیم و نقشهای زبانی رهنمونمیشود.
· ذوالفقاری، حسن و همکاران (1381). فارسی بیاموزیم!: ج1: کتاب درس دانشآموز، آموزش زبان فارسی دوره مقدماتی؛ ج2: کتاب درس دانشآموز، آموزش زبان فارسی دوره میانه؛ ج3: کتاب درس دانشآموز، آموزش زبان فارسی دوره میانه؛ ج1: کتاب راهنمای معلم، آموزش زبان فارسی دوره مقدماتی. تهران: مدرسه.
· صحرایی، رضامراد و همکاران (1393). «رویکرد مفهومی- نقشی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان». پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. ش8 (3). صص55-92.
· صفارمقدم، احمد (1386). زبان فارسی: ج1: درسهای پایه؛ ج2: پایتخت ایران؛ ج3: ایران امروز؛ ج4: تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران. تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.
صفارمقدم، احمد (1387). زبان فارسی: کتاب راهنما. تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.
طالبی، مروارید (1393). رویکرد مفهومی- نقشی و کارکرد آن در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان: مطالعه موردی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران.
Austin, J.L. (1965). How to do Things with Words. New York: Oxford University Press.
Finocchiaro, M. & Ch. Brumfit (1983). Functional-Notional Approach: from Theory to Practice. Oxford: Oxford University Press.
Firth, J.R. (1957). Papers in Linguistics1934-1951. London: Oxford University Press.
Halliday, M.A.K. (1973). Explorations in the Functions of Language. London: Edward Arnold.
Hymes, D. (1972). “On communicative competence” in J.B. Pride & J. Homes (Eds.). Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin. Pp. 269-293.
Krahnke, K. (1987). Approaches to Syllabus Design for Foreign LanguageTeaching. Englewoods Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Nunan, D. (2003). Practical English Language Teaching. New York: Mc Graw Hill.
Richards, J.C. & Th.S. Rodgers (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. 2nd Ed. New York: Cambridge University Press.
Van Ek, J.A. (1980). The Threshold Level in a Unit/ Credit System. Oxford: Pergamon.
Wilkins, D. (1972). Linguistics and Language Teaching. London: Edward Arnold.
Wilkins, D. (1976). Notional Syllabuses: A Taxonomy and Its Relevance to Foreign Language Curriculum Development. London: Oxford University Press.
طالبی,مروارید و صحرایی,رضامراد . (1396). بازنمایی نقشها و مفاهیم زبان در دو مجموعه آموزشی فارسی بیاموزیم و زبان فارسی. جستارهای زبانی, 8(1), 127-153.
MLA
طالبی,مروارید , و صحرایی,رضامراد . "بازنمایی نقشها و مفاهیم زبان در دو مجموعه آموزشی فارسی بیاموزیم و زبان فارسی", جستارهای زبانی, 8, 1, 1396, 127-153.
HARVARD
طالبی,مروارید,صحرایی,رضامراد. (1396). 'بازنمایی نقشها و مفاهیم زبان در دو مجموعه آموزشی فارسی بیاموزیم و زبان فارسی', جستارهای زبانی, 8(1), pp. 127-153.
CHICAGO
مروارید طالبی و رضامراد صحرایی, "بازنمایی نقشها و مفاهیم زبان در دو مجموعه آموزشی فارسی بیاموزیم و زبان فارسی," جستارهای زبانی, 8 1 (1396): 127-153,
VANCOUVER
طالبی,مروارید,صحرایی,رضامراد. بازنمایی نقشها و مفاهیم زبان در دو مجموعه آموزشی فارسی بیاموزیم و زبان فارسی. جستارهای زبانی, 1396; 8(1): 127-153.