بررسی و تحلیل رشد ابزار انسجام واژگانی در گفتمان نوشتاری دانش آموزان فارسی زبان

نویسندگان
1 استادیار زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
3 استاد زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
4 کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل رشد ابزار انسجام واژگانی (تکرار، باهم­آیی، هم­معنایی، شمول، جزءواژگی) در گفتمان نوشتاری دانش­آموزان (9-12 ساله) پایه­های چهارم، پنجم و ششم در چارچوب دستور نقشگرای نظام­مند هلیدی و متیسن (2004) می­پردازد. گردآوری داده­ها به شیوۀ میدانی و تحلیل با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. نمونۀ آماری مورد بررسی 45 دانش‌آموز پسر شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 1393-1394 در یک مدرسۀ دولتی مشغول به تحصیل بودند. معیارهایی چون عدم ابتلا به اختلال ذهنی، اختلال یادگیری یا ناتوانی جسمی در انتخاب نمونه­ها مدنظر بود. ابزار پژوهش دو داستان مصوّر است که روایی آن­ها مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. درصد فراوانی و الگوی رشد کاربرد انواع ابزار انسجام واژگانی در روایت­های نوشتاری دانش­آموزان مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که فراوانی ابزار انسجام واژگانی در پایه­­های چهارم، پنجم و ششم به ترتیب862، 967 و 1119 است. تکرار و با­هم­آیی در هر سه پایۀ تحصیلی پربسامدترین و شمول و جزءواژگی کم­بسامدترین ابزار هستند. درصد رخداد تکرار نسبت به سایر ابزارهای انسجام واژگانی از پایۀ چهارم تا ششم سیر نزولی و جزءواژگی و شمول از پایۀ چهارم تا ششم سیر صعودی دارد. با­هم­آیی در پایۀ چهارم کمترین درصد رخداد را دارد. آزمون آماری کروسکال- والیس نشان می­دهد که تفاوت کاربرد هم­معنایی و تکرار در پایه­های مختلف معنادار نیست ولی جزءواژگی، شمول و باهم‌ آیی در سطح≤ 0/05 p معنادار است. بنابراین، با بالارفتن پایۀ تحصیلی(سن)، ابزار انسجام واژگانی بیشتر و پیچیده­تری در گفتمان نوشتاری دانش­آموزان دیده می­شود.

کلیدواژه‌ها


  • ابراهیمی، شیما و محمد پهلوان‌نژاد. (1392). «بررسی زبان­شناختی باهم­آیی­های واژگانی در خمسۀ نظامی». نشریۀ ادب و زبان. س 16. ش 34. صص 34ـ51.

  • ابوذر، سمیه. (1384). بررسی عوامل انسجام بین‌متنی در نوشته‌های دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبان­شناسی همگانی. دانشگاه پیام نور. تهران.

  • احمدی، علیرضا و اصلان استواری. (1390). «انسجام متنی ابزاری برای شناخت سبک‌های ادبیات فارسی». نشریه مطالعات زبانی بلاغی. د 2. ش 3. صص 7ـ20 .

  • استاینبرگ، دنی. (1381). درآمدی بر روان­شناسی زبان. ترجمۀ ارسلان گلفام. تهران: سمت.

  • افراشی، آزیتا. (1387). «نگاهی به مسئله باهم‌آیی واژگان».زبان و ادب. ش 7 و 8. صص 73ـ82.

  • ·      جهانگیری، نادر و شهربانو زکی­پور. (1384). «انسجام واژگانی در داستان­های کوتاه فارسی برای کودکان». نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. ش 4. صص 1ـ20.

  • حسینی، شهیدقلی. (1379). تجزیه و تحلیل گفتمانی و متنی غزلیات ترکی ماذون (شاعر قشقایی). پایان­نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبان­شناسی همگانی. دانشگاه اصفهان.

  • رستم‌بیک تفرشی، آتوسا. (1389). بررسی زبان‌شناختی گفتمان نوشتاری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش­پذیر مدارس شهر تهران در چارچوب دستور نقش‌گرای نظام‌مند هالیدی. رسالۀ دکتری رشتۀ زبان­شناسی همگانی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران.

  • رمضانی واسوکلائی، احمد. (1390). کاربرد ابزار‌های انسجام در گفتمان نوشتاری دانش‌آموزان عادی و دارای اختلال یادگیری فارسی‌زبان شهر تهران. رسالۀ دکتری رشتۀ زبان­شناسی همگانی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران.

  • رمضانی، احمد؛ نیلی­پور، رضا و آتوسا رستم‌بیک تفرشی. (1392). «مقایسه کاربرد ابزارهای انسجام در بیان نوشتاری دانش‌آموزان عادی و دارای اختلالات یادگیری فارسی‌زبان شهر تهران». کودکان استثنایی (پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی). س 13. ش 1 (پیاپی 47). صص 43ـ57.

  • زندی، بهمن. (1385). زبان‌آموزی. تهران: سمت.

  • شعبانلو، علی‌رضا و الانکش الیاسیان، معصومه. (1390). «روابط مفهمومی در مجموعه داستان یکی بود یکی نبود». فصلنامةعلمیپژوهشیاندیشه‌هایادبی. ش 10. صص 80ـ96.

  • طهماسبی، زهرا و علی‌رضا شعبانلو. (1391). «انسجام واژگانی در «مدیر مدرسه» اثر جلال آل‌احمد».فصلنامۀ زیبایی­شناسی ادبی. س 14. ش 12. صص 79ـ96.

  • کرول، دیوید دبلیو. (1391). روان‌شناسی زبان. ترجمۀ حشمت‌الله صباغی. تهران: رشد.

  • کوهن، فاستر. (1389). درآمدی بر رشد زبان کودک. ترجمۀ فرزاد میراحمدی. تهران: رشد.

  • مالک‌زاده، غلام‌رضا. (1388). «بررسی تطبیقی ابزار انسجام در گفتار سالمندان عادی و مبتلا به آلزایمر در زبان فارسی». مجلۀعلومپزشکیدانشگاهآزاداسلامیمشهد. س 5. ش 3 (پیاپی 19). صص 159ـ167.

  • محرابی، ایران. (1394). «روند رشد کاربرد ابزار انسجام واژگانی در کودکان فارسی‌زبان». جستارهای زبانی. د 6. ش 7. صص 183ـ204.

  • هالاهان، دانیل و جیمز کافمن. (1375). کودکان استثنائی. ترجمۀ مجتبی جوادیان. مشهد: آستان قدس رضوی.

  • Halliday, M.A.K. & C. Matthiessen (2004). An Introduction to Functional Grammar (3rd ed.). Arnold press.

  • Hickmann, M. & H. Hendriks (1999). “Cohesion and anaphora in children's narratives: a comparison of English, French, German, and Mandarin Chinese”. Journal of Child Language, 26(02).Pp. 419-452.

  • Hickmann, M. (1991). “The development of discourse cohesion: some functional and cross-linguistic issues”. Language bases... Discourse Bases: Some Aspects of Contemporary French-language Psycholinguistics Research. Pp.158-185.

  • Hunt, K.W. (1965). Grammatical Structure Written at Three Grade Levels. Urbana, IL: National Council of Teachers of English.

  • Klecan-Aker, J.S. & B. Lopez (1985). “A comparison of T-units and cohesive ties used by first and third grade children”. Language and Speech. 28(3). Pp. 307-315.

  • Ligeza, M. (1997). “Structural and functional analysis of children’s narrative texts”. Psychology of Language and Communication. Vol.1, No.1. Pp. 39-52.

  • Loban, W. (1976).  Language Development: Kindergarten through Grade Twelve (Vol. 18). National Council of Teachers.

  •  Mason, R. (2008). “The use of evaluative devices in the narrative discourse of young second-language learners”. SIL International Library of Congress. Catalog Number: 2008938591.

  • Miles, 1 Sally & S. Chapman Robin (2002). “Narrative content as described by individuals with Down syndrome and typically developing children. In Journal of Speech, Language, and Hearing Research. Vol.45.Pp. 175-189.

  • O’Donnell, R.C.; W.J. Griffin & R.C. Norris (1967).Syntax of Kindergarten and Elementary School Childern: A Transformatinal Analysis. Urbana, IL: National Council of Teachers of English.

  • Peterson, C. & P. Dodsworth (1991). “A longitudinal analysis of young children's cohesion and noun specification in narratives”. Journal of Child Language. 18(02). Pp. 397-415.

  • Reilly, J. & Molly Losh & Ursula Bellugi & Beverly Wulfeck (2004). “Forg, where are you? Narratives in children with specific language impairment, early focal brain injury, and Williams’s syndrome”. In brain and Language. 88- 2204-.Pp. 229-247.

  • Rutter, P. & B. Raban (1982). “Thedevelopment of cohesion in children's writing: A preliminary investigation”. First Language. 3(7). Pp. 63-75.

  • Van Dam F.J. (2010). Development of Cohesion in Normal Children’s Narratives. University of Utrecht.