1
دانش آموخته رشته زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2
دانشیار رشته زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
بررسی تأثیر مهارتهای تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران مهارت درک مطلب یکی از مهارتهای اساسی و مهم برای فهم معنا و افکار موجود در متن است. توجه به این مهارت در دروس متون ادبی یکی از مهمترین موضوعات حوزه آموزش زبان به شمار میرود. استفاده از روشهای صحیح تدریس متون ادبی میتواند در تقویت مهارت خواندن و درک مطلب دانشجویان نقش ایفا کند. تدریس این متون بر مبنای مهارتهای تفکر نقادانه، علاوه بر تحقق تمامی اهداف متون ادبی، درک مطلب دانشجویان را نیز بهبود میبخشد. هدف جستار حاضر، بررسی تأثیر مهارتهای تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی نزد دانشجویانِ مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی است. روش مورد استفاده، روش نیمهتجربی بود. نمونه آماری پژوهش 64 نفر از دانشجویان ترم سوم رشته زبان و ادبیات عربی بود که به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه کنترل با روش سنتی و گروه آزمایش با روش مبتنی بر مهارتهای تفکر نقادانه آموزش داده شدند. یافتهها نشان داد بین علمکرد دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد و استفاده از مهارتهای تفکر نقادانه در تدریس متون ادبی عربی بر مهارت درک مطلب دانشجویان تأثیر دارد.
أبوشریفة، عبدالقادر و حسین لافی (1993). مدخل إلی تحلیل النص الأدبی. ط 1. عمان: دارالفکر للنشر.
الأسطل، هند توفیق (2008). مهارات التفکیر الناقد المتضمنة فی محتوی منهاج الأدب و النصوص للصف الحادی عشر و مدی اکتساب الطلبة لها. رساله الماجستیر فی مناهج و طرق تدریس اللغه العربیة، کلیه التربیه الإسلامیة، الجامعه الإسلامیة. غزه، فلسطین. صص 1-193.
پوراحمدی، ماهپاره (1391). «بررسی تأثیر استفاده از فعالیتهای زبانی در بالا بردن مهارت خواندن و درک مطلب زبانآموزان ایرانی». فصلنامة اندیشههای تازه در علوم تربیتی. س 7. ش 3. صص 35-43.
پیشقدم، محمدرضا (2008). «افزایش تفکّر انتقادی از طریق مباحثه ادبی در کلاسهای زبان انگلیسی». جستارهای ادبی. ش 40 (4). صص 153-167.
الجعلی، ابراهیم طه (1986). فصول فی تدریس الأدب و البلاغة و النقد. مکه المکرمه: مکتبه الطالب الجامعی.
حجتی، سیدمحمدعلی و محمد مهدی خسروانی (1393). «تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریفها». مجله فلسفه و کلام اسلامی. س 47. ش 2 (پاییز و زمستان). صص 183-202.
السلامی، جاسم (2003). طرق تدریس الأدب العربی. ط 1. عمان: دارالمناهج.
شکیبا، أبوالقاسم و حسن اسدزاده (1392). «بررسی تأثیر انسجام متن در سطح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب». مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. ش 30 (پاییز). صص 50-66.
الشمری، هدی علی و سعدون محمود الساموک (2005). مناهج اللغه العربیة و طرق تدریسها. ط 1. الأردن: دار وائل للنشر.
صباح، سمیه و مژگان رشتچی (1395). «تجزیه و تحلیل ﺗﺄثیر کاربست فعاﻟﻳتﻫای تأملی بر توانایی تفکر نقادانه دبیران ایرانی زبان انگلیسی». مجله جستارهای زبانی. صص 1-21.
الضبع، محمد (2006). المناهج التعلیمیة صناعتها و تقویمها. ط 1. القاهره: مکتبه الآنجلو المصریه.
ضیف، شوقی. (1998). الفن و مذاهبه فی النثر العربی. القاهرة: دارالمعارف.
قاضی مرادی، حسن (1391). درآمدی بر تفکر انتقادی. چ 2 تهران: دات.
کلانتری، رضا و مهناز سعیدی (1388). «تأثیر روش تدریس تکلیفمحور بر درک مطلب زبانآموزان». مجله علوم تربیتی.س 2. ش 6 (تابستان). صص 175- 187.
Al Salami, J. (2003). Methods of Teaching Arabic Literature. Oman: Al Menhaj Publication [In Arabic].
Andolina, M. (2001). Critical thinking for Working Students. Columbia, Delmar press.
Azimi, H. (2007). On the attitude of English teachers and University Students in the Implementation of Critical Pedagogy. Unpublished master’s thesis. Tehran: Tarbiat Modarres University.
Bataineh, O. & F. k. Alazzi (2009). “Perceptions of Jordanian secondary schools teachers towards critical thinking, International education”. Pro Quest Education Journals. 38 (2). pg. 56.
Burkhart, L. (2006). “Thinking critically about critical thinking: Developing thinking skills among high school students”. Unpublished PhD dissertation. Claremont, CA: The Claremont Graduate University.
Dembo, M. H.)1994(. Applying Educational Psychology. New York, Long Man Gather Cole.
Dewey, J. (1910). How We Think. Heat: New York.
Ennis, R. (1996). Critical Thinking. Prentice-Hall.
Ennis, R. H. (1987). “A taxonomy of critical thinking dispositions and abilities”. In J. Baron & R. Sternberg (Eds.), Teaching thinking Skills: Theory and Practice. New York: W.H. Freeman. Pp.9-26.
Fisher, A. (2001). Critical Thinking: An Introduction. Cambridge. Cambridge University Press.
Glaser, E. (1941). An Experiment in the Development of Critical Thinking. Teacher’s College, Columbia University.
Goodman, K. (1994). “Reading, writing and written texts: A transactional sociopsycholinguistic view”. In R. Ruddell & M. Rudde l (eds.). Theoretical Models and Process of Reading. 4th ed. Newark, DE: International Reading Association.
Grabe, W. & F. L. Stoller (2001). Reading for Academic Purpose: Guidelines for ESL/EFL Teacher. In M., Celce-Murcia, Teaching English as a second or foreign language (3rd ed., pp. 187-203). Boston, MA: Heinle & Heinle.
Hadley, A. O. (2003). Teaching Language in Context (3rd Ed.). Boston: Heinle& Heinle Publishers.
John, D. (1910). How We Think. Heat. New York.
Koda, K. (2005). Insights into Second Language Reading: A Cross-linguistic Approach. Cambridge. Cambridge University Press.
Paul, R. (2009). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. The Foundation for Critical Thinking
Paul, R.; A. Fisher & G. Nosich (1993). Workshop on critical thinking strategies. Foundation for Critical Thinking Strategies Sonoma State University.
Richards, J. S. & W. A. Renandya (2002). Methodology in Language Teaching: An anthology of Current Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Rodgers, T. S., & Richards, J. C. (2001). Approaches and methods in language teaching.Cambridge University Pres.
Tabačková, Z. (2015). Outside the Classroom Thinking Inside the Classroom Walls: Enhancing Students’ Critical Thinking through Reading Literary Texts.Procedia-Social and Behavioral Sciences Journal. 186. Pp. 726-731.
Watson, G. (1980). Watson-glaser Critical Thinking Appraisal. San Antonio, TX: Psychological Corporation.
Woolfolk, Anita E. (1990). Educational Psychology, 4thed. New Jersey, Englewood Cliffs. Pp. 228-230.
Yuan, H. et al. (2007). Promoting Critical Thinking Skills Through Problem – Based Learning. Fundan University, Chinghai, China.
اسماعیلی,سجاد و متقی زاده,عیسی . (1396). بررسی تأثیر مهارت های تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران. جستارهای زبانی, 8(2), 1-23.
MLA
اسماعیلی,سجاد , و متقی زاده,عیسی . "بررسی تأثیر مهارت های تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران", جستارهای زبانی, 8, 2, 1396, 1-23.
HARVARD
اسماعیلی,سجاد,متقی زاده,عیسی. (1396). 'بررسی تأثیر مهارت های تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران', جستارهای زبانی, 8(2), pp. 1-23.
CHICAGO
سجاد اسماعیلی و عیسی متقی زاده, "بررسی تأثیر مهارت های تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران," جستارهای زبانی, 8 2 (1396): 1-23,
VANCOUVER
اسماعیلی,سجاد,متقی زاده,عیسی. بررسی تأثیر مهارت های تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران. جستارهای زبانی, 1396; 8(2): 1-23.