An investigation of effect of critical thinking skills on reading comprehension of literary Arabic texts among Iranian Language and Literature Arabic students

Authors
1 Ph.D. in Arabic Language and Literature graduate, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
2 Associate professor of Arabic language and literature at Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
Abstract
Reading comprehension skill is one of the fundamental and basic skill for understanding meanings and ideas available in the text. Attention to this skill especially for literary texts is one of the most important issues in the realm of language teaching. Using the right instruction methods for illuminating literary texts can confidently improve reading skills and reading comprehension of the students. Teaching reading comprehension texts based on critical thinking skills not only meets all the goals of literary texts, but also helps to improve the students’ reading comprehension. The aim of the current study is to investigate the effect of critical thinking skills on reading comprehension of Arabic literary texts among BA students of Arabic Language and Literature. The sample of the study consisted of 64 junior students of Arabic Language and Literature who were divided into two experimental and control groups. The experimental group was instructed based on critical thinking skills and the control group was instructed based on classical/traditional methods of teaching a text. The findings indicated that there is a significant difference between the performances of the groups and that critical thinking skills affects students’ reading comprehension skills.
The methodology for conducting this study followed a quasi- experimental design. The population of the study was all bachelor Arabic language and literature students of Iranian universities, among which 64 junior students of Shahid Beheshti and Yazd Universities were chosen as the experimental and control groups respectively.
The results showed that there is a significant relation between the incorporation of critical thinking skills in teaching Arabic literary text and an increase in the students’ comprehension. This means that using the sub-skills of the skills” inference, recognition of assumptions, interpretation, evaluating the arguments and deduction” which were covered in the literature can lead to increasing the students’ comprehension.

Keywords


  • أبو‌شریفة، عبدالقادر و حسین لافی (1993). مدخل إلی تحلیل النص الأدبی. ط 1. عمان: دار‌الفکر للنشر.

  • الأسطل، هند توفیق (2008). مهارات التفکیر الناقد المتضمنة فی محتوی منهاج الأدب و النصوص للصف الحادی عشر و مدی اکتساب الطلبة لها. رساله الماجستیر فی مناهج و طرق تدریس اللغه العربیة، کلیه التربیه الإسلامیة، الجامعه الإسلامیة. غزه، فلسطین. صص 1-193.

  • برک، لورا (1383). روان‌شناسی رشد. ترجمه یحیی سید‌محمدی. تهران: ارسباران.

  • پوراحمدی، ماهپاره (1391). «بررسی تأثیر استفاده از فعالیت‌های زبانی در بالا بردن مهارت خواندن و درک مطلب زبان‌آموزان ایرانی». فصلنامة اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی. س 7. ش 3. صص 35-43.

  • پیشقدم، محمدرضا (2008). «افزایش تفکّر انتقادی از طریق مباحثه ادبی در کلاس‌های زبان انگلیسی». جستارهای ادبی. ش 40 (4). صص 153-167.‎

  • الجعلی، ابراهیم طه (1986). فصول فی تدریس الأدب و البلاغة و النقد. مکه المکرمه: مکتبه الطالب الجامعی.

  • حجتی، سید‌محمد‌علی و محمد مهدی خسروانی (1393). «تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریف‌ها». مجله فلسفه و کلام اسلامی. س 47. ش 2 (پاییز و زمستان). صص 183-202.

  • السلامی، جاسم (2003). طرق تدریس الأدب العربی. ط 1. عمان: دارالمناهج.

  • شکیبا، أبوالقاسم و حسن اسدزاده (1392). «بررسی تأثیر انسجام متن در سطح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب». مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. ش 30 (پاییز). صص 50-66.

  • الشمری، هدی‌ علی و سعدون محمود الساموک (2005). مناهج اللغه العربیة و طرق تدریسها. ط 1. الأردن: دار وائل للنشر.

  • صباح، سمیه و مژگان رشتچی (1395). «تجزیه و تحلیل ﺗﺄثیر کاربست فعاﻟﻳتﻫای تأملی بر توانایی تفکر نقادانه دبیران ایرانی ‌زبان انگلیسی». مجله جستارهای زبانی. صص 1-21.‎

  • الضبع، محمد (2006). المناهج التعلیمیة صناعتها و تقویمها. ط 1. القاهره: مکتبه الآنجلو المصریه.

  • ضیف، شوقی. (1998). الفن و مذاهبه فی النثر العربی. القاهرة: دارالمعارف.

  • قاضی مرادی، حسن (1391). درآمدی بر تفکر انتقادی. چ 2 تهران: دات.

  • کلانتری، رضا و مهناز سعیدی (1388). «تأثیر روش تدریس تکلیف‌محور بر درک مطلب زبان‌آموزان». مجله علوم تربیتی.س 2. ش 6 (تابستان). صص 175- 187.

  • معرفت، فهیمه (1384). «نگاهی نو به کاربرگ».مجله زبان‌شناسی کاربردی. ش 2. د 7. صص 79-96.

  • میرلوحی، سید‌علی (1393). مختارات من روائع الادب العربی فی العصر العباسی الأول. چ 3. تهران: سمت.

  • ناعمی، علی‌محمّد (1381). روان‌شناسی آموزش زبان (زبان‌آموزی).سبزوار: آژند.

  • نریمانی، محمد؛ رویا نوری و عباس ابوالقاسمی (1394). «مقایسه اثر‌بخشی راهبردهای آگاهی واج‌شناختی و چند‌حسی فرنالد بر پیشرفت مهارت‌های خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان نارسا‌خوان». مجلة ناتوانی‌های یادگیری. د 4. ش 3. صص 104-120.

  • الوسیمی، عماد‌الدین عبد‌المجید (2003). «فاعلیه برنامج مقترح فی الثقافه البیولوجیه لدی طلاب الصف الثانی الثانوی، القسم الأدبی». دراسات فی المناهج و طرق التدریس. ع 91. صص 205- 261.

  • الهاشمی، عابد توفیق (2006). طرائق تدریس مهارات اللغه العربیة للمراحل الدراسیة. ط 1. بیروت: الرساله للنشر.

    • Al Salami, J. (2003). Methods of Teaching Arabic Literature. Oman: Al Menhaj Publication [In Arabic].

    • Andolina, M. (2001). Critical thinking for Working Students. Columbia, Delmar press.

    • Azimi, H. (2007). On the attitude of English teachers and University Students in the Implementation of Critical Pedagogy. Unpublished master’s thesis. Tehran: Tarbiat Modarres University.

    • Bataineh, O. & F. k. Alazzi (2009). “Perceptions of Jordanian secondary schools teachers towards critical thinking, International education”. Pro Quest Education Journals. 38 (2). pg. 56.

    • Burkhart, L. (2006). “Thinking critically about critical thinking: Developing thinking skills among high school students”. Unpublished PhD dissertation. Claremont, CA: The Claremont Graduate University.

    • Dembo, M. H.)1994(. Applying Educational Psychology. New York, Long Man Gather Cole.

    • Dewey, J. (1910). How We Think. Heat: New York.

    • Ennis, R. (1996). Critical Thinking. Prentice-Hall.

    • Ennis, R. H. (1987). “A taxonomy of critical thinking dispositions and abilities”. In J. Baron & R. Sternberg (Eds.), Teaching thinking Skills: Theory and Practice. New York: W.H. Freeman. Pp.9-26.

    • Fisher, A. (2001). Critical Thinking: An Introduction. Cambridge. Cambridge University Press.

    • Glaser, E. (1941). An Experiment in the Development of Critical Thinking. Teacher’s College, Columbia University.

    • Goodman, K. (1994). “Reading, writing and written texts: A transactional
      sociopsycholinguistic view”. In R. Ruddell & M. Rudde l (eds.). Theoretical Models and Process of Reading. 4th ed. Newark, DE: International Reading Association.

    • Grabe, W. & F. L. Stoller (2001). Reading for Academic Purpose: Guidelines for ESL/EFL Teacher. In M., Celce-Murcia, Teaching English as a second or foreign language (3rd ed., pp. 187-203). Boston, MA: Heinle & Heinle.

    • Hadley, A. O. (2003). Teaching Language in Context (3rd Ed.). Boston: Heinle& Heinle Publishers.

    • John, D. (1910). How We Think. Heat. New York.

    • Koda, K. (2005). Insights into Second Language Reading: A Cross-linguistic Approach. Cambridge. Cambridge University Press.

    • Paul, R. (2009). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. The Foundation for Critical Thinking

    • Paul, R.; A. Fisher & G. Nosich (1993). Workshop on critical thinking strategies. Foundation for Critical Thinking Strategies Sonoma State University.

    • Richards, J. S. & W. A. Renandya (2002). Methodology in Language Teaching: An anthology of Current Practice. Cambridge: Cambridge University Press.

    • Rodgers, T. S., & Richards, J. C. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Pres.

    • Tabačková, Z. (2015). Outside the Classroom Thinking Inside the Classroom Walls: Enhancing Students’ Critical Thinking through Reading Literary Texts.Procedia-Social and Behavioral Sciences Journal. 186. Pp. 726-731.

    • Watson, G. (1980). Watson-glaser Critical Thinking Appraisal. San Antonio, TX: Psychological Corporation.

    • Woolfolk, Anita E. (1990). Educational Psychology, 4thed. New Jersey, Englewood Cliffs. Pp. 228-230.

    • Yuan, H. et al. (2007). Promoting Critical Thinking Skills Through Problem – Based Learning. Fundan University, Chinghai, China.