The Effect of Auditory Training on Social Skills Functions of Bilingual Persian-Kurdish Students

Authors
1 Assistant Professor, Department of Persian Language International University of Imam Khomeini (RA), Qazvin, Iran
2 Teacher
3 Faculty Member
Abstract
Besides personal skills, individuals require some additional skills which are crucial to help them maintain a successful life in a community. One of them is the ability to communicate and develop social relationships. The current study aimed to investigate the effect of auditory training in social functions of elementary school bilingual Persian-Kurdish students in the town of Sar-pol-zahab. To implement the research in which a descriptive and analytical method is used, first the types of listening are defined and then the challenges and obstacles in the way of them happening are discussed. In addition, auditory training methods in teaching listening skills are explained for teachers. The data includes the assessment of the auditory skills improvement of Kurdish-speaker students whose auditory skills are being trained by teachers. The data is accumulated via questioners and processed by statistical methods. The results of this research are presented in the statistical analysis section.

Keywords


  • اکبری شلدره، فریدون و همکاران (1391). فارسی ششم ابتدایی. تهران: اداره کل توزیع کتب درسی وزارت آموزش و پرورش.

  • براون، اچ. داگلاس (1387). اصول یادگیری و آموزش زبان. ترجمه منصور فهیم. چ 2. تهران: رهنما.

  • ترادگیل، پیتر (1376). زبان‌شناسی اجتماعی. ترجمه محمد طباطبایی. چ 1. تهران: آگه.

  • دلاور، علی (1388). آمار استنباطی.چ 5. تهران: رشد.

  • ذوالفقاری، حسن و همکاران (1388). راهنمای تدریس فارسی دوره ابتدایی. چ 4. تهران: انتشارات کتب درسی.

  • رادپور، فاطمه و همکاران (1385). راهنمای درس هنر. چ 1. تهران: انتشارات کتب درسی.

  • زندی، بهمن (1386). روش‌های تدریس زبان فارسی. چ 5. تهران: سمت.

  • سپهر، نصرت‌اله (1375). هنر برای کودک. چ 1. کرمانشاه: طاق بستان.

  • شفیعی، کمال‌الدین و آیت‌اله محمدپور (1383). آموزش نمایش و بازی خلاق درمدارس. چ 1. تهران: آزمون نوین.

  • صفوی، نواب و گروه مؤلفان (1390). روش‌های تدریس هنر دوره ابتدایی (کتاب راهنمای معلم). چ 1. تهران: انتشارات کتب درسی.

  • کریم‌زاده اسماعیل و دیگران (1390). آموزش مهارت و آداب زندگی اسلامی. چ 2. قم: انتشارات هنر و اندیشه.

  • معتمدی، اسفندیار (1385). صوت و شنوایی. تهران: مدرسه.

  • مهدوی، رضا (1390). راهنمایی درس هنر ابتدایی؛ بخش تربیت شنوایی. تهران: اداره کل چاپ و توزیع کتب درسی.

  • هارجی، اون؛ کریستیان ساندرز و دیوید دیکسون (1393). مهارت‌های میان‌فردی و اجتماعی. ترجمه مهرداد فیروز‌بخت و خشایار بیگی. چ 7. تهران: رشد.


 



  • Borisoff, D. & M. Purdy (eds.) (1991). Listening in Everyday Life. Maryland: University of America Press.

  • Bostrom, R. N. (1990). Listening Behavior. New York: Guilford Press.

  • Burley-Allen, M. (1995). Listening: The Forgotten Skill. Second Edition. New York: John Wiley & Sons, Inc.

  • Conine, N. (1976). “Listening in the helping relationship”. Physical Therapy. 56. Pp. 62-159.

  • Kellog, R. T. (2008). “Training writing skill: A Cognitive developmental perspective”. Journal of Writing Research. 1 (1). Pp. 1-26.

  • Nelson-Jones, R. (1988). Practical Counseling and Helping Skills. (2nd edition). London: Holt, Rinehart and Winston.

  • Porritt, L. (1984). Communication: Choices for Nurses. Churchill Living stone. Australia: Mel-bourne.

  • Steil L. (1991). “Listening training: The key to success in today’s organizations”. In D. Borisoff & M. Purdy (Ed.). Listening in Everyday Life. Pp. 202-224. Maryland: University of America Press.

  • Weaver, C. (1972). Human-listening: Processes and Behavior. Bobbs-Merrill. Indiana: Indianapolis.

  • Wolff, F.; N. Marsnik; W. Tacey & R. Nikhols (1983) .Perceptive Listening. New York: Holt, Rinehart and Winston.

  • Wolvin, A. & C. Coakley (1982). Listening. Iowa: Wm. C. Brown Dubuque.

  • Wolvin, A. & C. Coakley (1991). “A survey of the status of listening training in some 500 corporations”. Communication Education. 40(2). Pp. 152-164.