آموزش زبان با رویکرد شناختی: اهمیت علوم اعصاب شناختی در آموزش زبان خارجی

نویسنده
دانشیار زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
بشر از دیرباز در جست‌و‌جوی درک فرآیندهای ذهنی در استدلال، تصمیم‌گیری، یادگیری و سایر فعالیت­های ذهنی بوده است؛ اما مطالعه علمی ذهن انسان از چند دهه قبل با پیدایش علوم شناختی آغاز شد. برخی علوم نیز برای به‌روزمانی و دستیابی به دستاوردهای جدید، به علوم شناختی گرایش پیدا کردند و پسوند شناختی در بسیاری از این علوم به‌کار رفت. آموزش زبان نیز به‌عنوان یک علم میان‌رشته‌ای‌ باید از دستاوردهای علوم شناختی برای متحول و به‌روز شدن بیشتر بهره­مند شود و درعمل از آن‌ها استفاده کند. پیوند مستقیم میان آموزش زبان و علوم شناختی اندکی مشکل به‌نظر می‌آید؛ به همین دلیل، به علومی مثل روان­شناسی شناختی، زبان­شناسی شناختی و علوم اعصاب شناختی نیاز است تا تعامل و تلفیق آموزش زبان و علوم شناختی ممکن شود. هدف این مقاله، طرح و بررسی مبانی نظری آموزش زبان با رویکرد شناختی با استفاده از علوم اعصاب شناختی و ارائه مبنایی برای انجام تحقیق میدانی در این زمینه است. در این پژوهش، درپی یافتن پاسخ برای دو پرسش هستیم؛ اینکه تا چه اندازه می­توانیم علوم اعصاب شناختی را در آموزش زبان به‌کار بریم و رویکرد یاددهی‌ـ‌یادگیری سازگار با مغز چه کاربردی در آموزش زبان دارد. براساس این پژوهش، علوم اعصاب شناختی که عملکردهای شناختی را با توجه به عملکرد و ساختار مغز مطالعه می‌کنند، مبنای نظری مناسبی برای آموزش زبان با رویکرد شناختی به‌شمار می‌روند و رویکردهای آن‌ها‌ در آموزش زبان بسیار کاربرد دارد؛ مانند اصول یاددهی‌ـ‌یادگیری سازگار با مغز که دانستن و کاربرد آن‌ها در فرآیند یاددهی و یادگیری زبان خارجی بسیار مفید و راهگشا است.

کلیدواژه‌ها


  • ادلمن، جرالد (1387). زبان و آگاهی. ترجمه رضا نیلی­پور. تهران: نیلوفر.

  • اُلسون، متیو و هرگنهان، بی. آر. (1390). مقدمه­ای بر نظریه­های یادگیری. ترجمه علی‌اکبر سیف. چ 18. تهران: نشر داوران.

  • پورافکارى، نصرت‌الله (1389). فرهنگ جامع روان‏شناسى روان‏پزشکى. چ 7. تهران: فرهنگ معاصر.

  • تلخابی، محمود (1378). «برنامه درسی مبتنی‌بر مغز». نوآوری‌هایآموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. س 7. ش 26.

  • تلخابی، محمود (1391). «پیوند میان علوم اعصاب و تربیت: چالش­ها و امیدها». تازه­های علوم شناختی دکتر سید کمال خرازی. س 14. ش 12.

  • جنسن، الف. (1384). مغز و آموزش. ترجمه لیلی محمد حسین و سپیده رضوی. تهران: مدرسه.

  • خرازی، کمال (1385). «یادگیری در رویکرد شناختی». تازه­های علوم شناختی دکتر سید کمال خرازی. س 8. ش 4.

  • غفارثمر، رضا؛ طبسی مفرد، فاطمه و رامین اکبری (1393). « تفاوت شناختی در سرعت نامیدن تصویر میان مردان و زنان دوزبانه فارسی‌ـ‌ انگلیسی». جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس.د 5. ش 2 (پیاپی 18).

  • کین، رنیت ناملا، جوفری کین، کارول مک کلینتاک و کارل کلیمک (1394). دوازده اصل یاددهی‌ـ ‌یادگیری در عمل. ترجمه اصغر نوری امام­زاده­ای. تهران: نوشته.

  • گشمردی، محمودرضا (1384). «نقش حافظه در فرآیند یادگیری زبان خارجی». پژوهش زبان خارجی دانشگاه تهران. ش 28. صص 156-133.

  • گشمردی، محمودرضا (1389). «اضطراب در کلاس زبان خارجی» (به زبان فرانسه). مطالعات زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید چمران اهواز، ش 1.

  • م‍ح‍س‍ن‍ی‌، ن‍ی‍ک‌‌چ‍ه‍ره‌ (1392). نظریه‌ها در روان‌شناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف. تهران: جاجرمی.

  • مهرمحمدی، محمود و محمدحسین امیر تیموری (1383). برنامه درسی: نظرگاه­ها، رویکردها و چشم‌اندازها. مشهد: آستان قدس رضوی.

  • میزیاک، هنریک و س‍ک‍س‍ت‍ون‌، وی‍رج‍ی‍ن‍ی‍ا اس‍ت‍اوت (1376)‌. تاریخچه و مکاتب روان‏شناسى. ترجمه احمد رضوانى. مشهد: آستان قدس رضوى.

  • نوری، علی و محمود مهرمحمدی (1389). «تبیین انتقادی جایگاه علوم اعصاب، در قلمرو دانش و علم تربیت». تازه­های علوم شناختی دکتر سید کمال خرازی. س 12. ش 9.

  • نیلی­پور، رضا (1393). زبان­شناسی و آسیب­شناسی زبان. تهران: هرمس.

  • ول‍ف‌، پ‍ات‍ری‍ش‍ی‍ا (1392). م‍غ‍ز و فرآیند ی‍ادگ‍ی‍ری‌: ان‍طب‍اق‌ روش‌ه‍ای‌ ی‍ادده‍ی‌‌ـ‌ی‍ادگ‍یری‌ و ع‍م‍ل‍ک‍رد م‍غ‍ز ان‍س‍ان‌. ترجمه داود اب‍وال‍ق‍اس‍م‍ی‌. چ 5‏. ت‍ه‍ران‌‏‫: مدرسه.

    • Rastier, F. (2010). Sémantique et recherches cognitives. Paris: PUF.

    • Lemaire, P. (2005). Psychologie Cognitive. Bruxelles: De Boeck.

    • Gashmardi, M.R. (2010). “L’anxiété et le cours de langue étrangère”. Etudes de Langue et Littérature Française (ELLF). Université Shahid Chamran (ex Gundi Shapour). Ahvaz, Iran, 1/1.Pp. 23-33.




·       میردهقان، مهین‌ناز؛ نجاتی، وحید و گلناز گنجیان (1395). «تفاوت عملکرد حافظه کاری و سوگیری توجه در واژگان زبان اول و دوم در فارسی‌آموزان چینی‌زبان». جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس. د 7. ش 1 (پیاپی 29).


 



  • Akdeniz, C. et. al. (2016). Learning and Teaching: Theories, Approaches and Models. Editors: Zeki Kaya, Selçuk Akdemir. 2nd Edition.

  • Caine, G. & R. N. Caine (2001). The Brain, Education and the Competitive Edge. Lanhan, MD: Scarecrow Press.

  • Caine, R. N. & G. Caine (1990). “Understanding a brain-based approach to learning and teaching”. Educational Leadership. 48(2). Pp. 66-70.

  • Caine, R. N. & G. Caine (1994). Making Connections: Teaching and Humain Brain. Alexandria, VA: ASCD.

  • Caine, R. N. & G. Caine (1997). Unleashing the Power of Perceptual Change: The Potential of Brain-based Teaching. Alexandria, VA: ASCD.

  • Caine, R. N. & G. Caine (2011). Natural learning for a Connected World: Education, Technology and the Human Brain. New York: Teachers College Press.

  • Caine, R. N.; G. Caine & C. McClintic & K. Klimek (2009). 12 Brain/mind Learning Principles in Action: Developing Excutive Functions of the Human Brain. (2nd Edition). Thousand Oaks, CA Corwin Press.

  • Edelman, G. M. (2004). Wider than the Sky: the Phenomenal Gift of Consciousness. Yale University Press.

  • Ellis, A. K. (2013). Research on Educational Innovations. New York: Routledge 4th ed.

  • Gashmardi, M. R. & A. Zohrevandi (2011). “Impact des techniques de PNL sur l’apprentissage de langue étrangère chez l’enfant”. Recherches en Langue et Littérature Françaises. 5(7). Pp. 11-24.

  • Gashmardi, M. R. (2011). “Impact of NLP techniques on foreign language learning in children”. (in French: “Impact des techniques de PNL sur l’apprentissage de langue étrangère chez l’enfant”). Recherches en Langue et Littérature Françaises  Tabriz University. 5/7, Pp. 11-24 [In French].

  • Gashmardi, M.R. (2006). “The role of memory in the process of foreign language”. Pazhuheshhaye Zanabhaye Khareji: Scientific Publicaion of the Foreign Langues, University of Tehran. No.28 [In Persian].

  • Ghafar Samar, R.; F. Tabassi Mofrad & R. Akbari (2014). “Cognitive differences in picture naming speed among the male and female Persian-English bilinguals”. Language Related Research Tarbiat Modares University. Vol.5, No.2 [In Persian].

  • Given, B. (2002). Teaching to the Brain’s Natural Learning System. Alexandria, VA: ASCD.

  • Hart, L. (1975). How the Brain Works: A New Understanding of Human Learning, Emotion, and Thinking. New York: Basic Books.

  • Hart, L. (1983). Human Brain, Human Learning. New York: Longman, Inc.

  • Jensen, E. (1995). The Learning Brain. Del Mar, CA: Turning Point Publishing.

  • Jensen, E. (2000). “Brain-based learning: A reality check”. Educational Leadership. 57(7). Pp.76-80.

  • Jensen, E. (2005). Teaching with the Brain in Mind. Alexandria. VA: ASCD (2nd Edition).

  • Kharazi, K. (2006). “Cognitive learning approach”. Advances in Cognitive Science Dr. Seyyed Kamal Kharazi. Vol. 8, No. 4 [In Persian].

  • Lemaire, P. (2005). Cognitive Psychology. (In French: Psychologie cognitive). Bruxelles: De Boeck [In French].

  • Mehrmohammadi, M. et. al. (2004). Curriculum: Views, Approaches and Perspectives. Mashhad: Astan Ghods Razavi [In Persian].

  • Mirdehghan, M.; V. Nejati & G. Ganjian (2016). “Working memory in regard to Persian and Chinese words for Persian learners of Chinese”. Language Related Research Tarbiat Modares University. Vol.7, No.1, Tome 29 [In Persian].

  • Mohseni, N. (2013). Theories in Developmental Psychology: Cognition, Social Cognition, Cognition and Emotion. Tehran: Jajarmi [In Persian].

  • Mysiak, H. & V. Staudt Sexton (1968). History of Psychology: An Overview. Grune & Stratton.

  • Nilipour, R. (2014). Linguistics and Language Pathology. Tehran: Hermes [In Persian].

  • Nouri, A. & M. Mehrmohammadi (2010). “Critical explanation of the place of neuroscience in the field of educational knowledge and practice”. Advances in Cognitive Science Dr. Seyyed Kamal Kharazi. Vol. 12, No. 2 [In Persian].

  • Olson, M.H. & B.R.H. Hergenhahn (2008). Introduction to the Theories of Learning. (8th Edition). Pearson.

  • Pourafkary, N. (2010). A comprehensive Dictionary of psychology and psychiatry: English – Persian. Seventh Edition. Tehran: Farhang Moaser.

  • Rastier, F. (2010). Semantics and Cognitive Research (In French: Sémantique et Recherches cognitives). Paris: PUF [In French].

  • Sylvester, R. (1995). A Celebration of Neurons: An Educator’s Guide to the Human Brain. Alexandria, VA: ASCD.

  • Talkhabi, M. (1999). “Brain-based curriculum”.Quarterly Journal of Educational Innovations Organization for Educational Research and Planning. Vol. 14, No. 26 [In Persian].

  • Talkhabi, M. (2012). “The connection between neuroscience and education: challenges and hopes”. Advances in Cognitive Science Dr. Seyyed Kamal Kharazi. Vol. 14, No. 2 [In Persian].

  • Wolfe, P. (2001). Brain matters: Translating Research into Classroom Practice.Alexandria, VA: ASCD.