استادیار زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
چکیده
آسیب زبانی یکی از مشخصههای اصلی کودکان مبتلا به اُتیسم است، با این حال در پژوهشهای مربوط به اُتیسم، ویژگیهای زبانی، بهویژه دستوری این کودکان به صورت جامع بررسی نشده است و اطلاعات اندکی از نیمرخ زبانی افراد فارسیزبان مبتلا به اُتیسم وجود دارد و به علت ناهمگونی موجود در اُتیسم نیز، لازم است بررسیهای گستردهای دربارۀ ویژگیهای زبانی این کودکان در زبانهای مختلف انجام گیرد. هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای دستوری در کودکان فارسیزبان مبتلا به اُتیسم و آشکار ساختن تفاوتهای دستور بیانی آنها از کودکان طبیعی همتای سنی و همتای زبانی است. در این مطالعۀ 10 کودک ( 6-9 ساله) مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا و 20 کودک طبیعی (10 کودک همتای سنی و 10 کودک همتای زبانی) شرکت داشتند. برای تشخیص کودکان اُتیسم با عملکرد بالا از آزمون گارز و آزمون غربالگری اُتیسم استفاده گردید. بعد از اجرای آزمون بیان دستوری، پاسخهای آنها ثبت و تحلیل شد. نتایج بهدست آمده نشان داد در ساختارهای مربوط به جملات شرطی، تعجبی، ضمایر اشاره، کسرۀ اضافه و ساخت سببی، بین دو گروه مبتلا به اُتیسم و همتای سنی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P) و در ساختهای مربوط به جملات پرسشی دارای پرسشواژه و جملات پرسشی بله/خیر، بند موصولی متممی، ضمایر متصل، منفصل، تقابلی، و نیز حرف اضافه بین دو گروه مبتلا به اُتیسم و همتای سنی و زبانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 P<). بنابراین تولیدساختهای پرسشی، موصولی و ضمایر از مشکلات زبانی مهم در این کودکان است که باید افزونبر تشخیص، در درمان نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
Ahmadi, S. J. et al. (2011). “The psychometric properties of Gilliam autism rating scale”. (GARS). Researches of Congnitive and Bihavioral Sciences. No. 1(1).Pp.87-104
Bartolucci, G. (ed.). (1976). Formal Aspects of Language in Childhood Autism. Autism and Severe Psychopathology: Advances in Child Behavior Analysis and Therapy. Lexington: Lexington Books.
Bartolucci, G. et al. (1980). “Cross-sectional studies of grammatical morphemes in autistic and mentally retarded children”. Journal of Autism and Developmental Disorders. No. 10(1). Pp39-50.
Belkadi, A. (2006). “Language impairments in autism: evidence against mind-blindness". SOAS Working Papers in Linguistic. No.14. Pp.3-13.
Condouris, K. et al. (2003). “The relationship between standardized measures of language and measures of spontaneous speech in children with autism”. American Journal of Speech-Language Pathology. No. 12(3). Pp.349-358.
Eigsti, I.-M. et al. (2007).“Beyond pragmatics: morphosyntactic development in autism”. Journal of Autism and Developemental Disorders. No. 37. Pp.107-1023.
Jarrold, C. et al. (1977). “Language profiles in children with autism: theoretical and methodological implications”. Autism and Developmental Disorders. No.1(1). Pp.57–76.
Kasechi, M. (2010). “Validity and reliability of Persian v pp.et al.,., هایگستردهتریدپاراگرافذکرشود. باersion of autism spectrum screening questionnaire”. University of Social Welfare and Rehabilitation, [Persian].
Kjelgaard, M. M. and H. Tager-Flusberg (2001). “An investigation of language impairment in autism: implications for genetic subgroups”. Language and Cognitive Processes. No.16(2-3). Pp.287–308.
Haresabadi, F. (2014). Design and Validation of Persian Photographic Grammer Expression Test for 4-6 Years Old Children. ( Ph.D.). Tehran: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences..
Hasanzadeh S. and A. M. Hasanzadeh (2001). “Adaptation and standardization of language development test TOLD-P:3 for Persian language children”. Research on Exceptional Children.
Pierce, S. and G. Bartolucci (1977). “A syntactic investigation of verbal autistic, mentally-retarded, and normal children”. Journal of Autism and Childhood Schizophrenia. No.7. Pp.121-134.
Rizzi, L. (1993/1994). “Some notes on linguistic theory and language development: the case of root infinitives”. Language Acquisition. No.7(4). Pp. 371-393.
Roberts, J. M.and et al. (2004). “Tense marking in children with autism”. Applied psycholinguistics. No.25. Pp.429-448.
Tager-Flusberg, H. and S. Calkins (1990). “Does Imitation Facilitate Acquisition of Grammar? Evidence from the Study of Autistic, Down’s Syndrome and Normal Children”. Journal of Child Language. No.17. pp.591-606.
Tager Flusberg, H. and J. Cooper (1999). “Present and future possibilities for defining a phenotype for specific language impairment”. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. No.42. Pp.1001-1004.
Tek S. et al. (2013). “ Longitudinal analyses of expressive language development reveal two distinct language profiles among young children with autism spectrum disorders”. Journal of Autism and Developmental Disorders, doi: 10.1007/s10803-013-1853-4. [PMC free article][PubMed] [Cross Ref].
Valdes-Laribi, H. (2010). Syntax and Theory of Mind in Autism Spectrum Disorders. Maîtrise : Univ. Genève.
Volden, J. and L. Phillips (2010). “Measuring pragmatic language in speakers with autism spectrum disorders: comparing the children’s communication checklist—2 and the test of pragmatic language”. American Journal of Speech-LanguagePathology. No.19. Pp.204-212.
Walenski, M. et al. (2008). “Brief report: enhanced picture naming in autism”. J Autism Dev Disord. No.38(7). Pp.1395-1399.
Walenski, M. et al.(eds.) (2006). Language in autism. London: Taylor and Francis Books.
Wilkinson, K. M. (1998). “Profilies of language and comunication skills in Autism”. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews. No. 4. Pp. 73–79.
· Yarmand, H. and H. Ashayeri (2015). “Comparison of music and imitation of intentional movement to increase the average number of the verb in the sentence in autistic children”. Language Related Research(on line article)