شعر دیداری فارسی از دیدگاه نشانه‌شناسی شناختی

نویسندگان
1 دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استاد زبان‌شناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 دانشیار زبان‌شناسی دانشکده سینما و تئا‌تر دانشگاه هنر، تهران، ایران
چکیده
این مقاله به مطالعۀ تعامل دو شیوۀ تصویری و نوشتاری در شعر دیداری فارسی براساس الگوی ادغام در نشانه‌شناسی شناختی می پردازد. از آنجایی که شعر معاصر ماهیتی چندشیوه دارد، مسئلۀ اصلی این پژوهش چگونگی آمیزش شیوه‌های کلامی و تصویری به شکل‌های مختلفی در ذهن انسان است که در نهایت معنای کلی اثر چیزی بیش از معنای موجود در هر شیوه‌ تلقی می‌شود. پرسش این مقاله بررسی چیستی قلمروهای مورد مطالعه در شعر دیداری براساس نشانه‌شناسی شناختی است. دستیابی به دسته‌بندی­ای نظام‌مند از انواع شعر دیداری مبتنی بر بنیان‌های شناختی ذهن، هدف این نوشتار است. بدین منظور، تمامی شعرهای دیداری موجود در ادبیات فارسی بررسی شدند. بر اساس فرضیه‌های این پژوهش، الگوی مورد استفاده در این مقاله به غیر از قلمروهای ذهنی- که حاصل تجربۀ انسان هستند- به قلمروهای طبیعی، فرهنگی و درونی نیز می‌پردازد و البته در این مقاله با اِعمال برخی تغییرات در الگوی آرهاوس، امکان ترکیب شیوۀ تصویری و کلامی از خلال تعامل شش فضا با یکدیگر ممکن می‌شود. نتیجۀ پژوهش نشان می‌دهد که سه نوع شعر دیداری براساس هشت مشخصۀ شناختی قابل تفکیک هستند. از آنجایی که جهان مغز و جهان ادبیات الگوهای مشابهی دارند، چگونگی تعامل تصویر و کلام در ذهن، حاصل مواجهۀ انسان با جهان است که در نتیجه به ساخت جهان ادبی منجر می‌شود.

کلیدواژه‌ها


  • آزرم، محمد (1381). اسمش همین است: محمد آزرم. تهران: مؤسسۀ فرهنگی هنری سناء دل.

  • سجودی، فرزان (1390). نشانه‌شناسی کاربردی. تهران: علم.

  • سجودی، فرزان (1388). «نشانه‌شناسی زمان و گذر زمان: بررسی تطبیقی آثار کلامی و تصویری». در: نشانه‌شناسی نظریه و عمل. تهران: نشر علم. صص 167-206.

  • سجودی، فرزان (1388). «نشانه‌شناسی نوشتار: با نگاهی به رسانه، ادبیات و هنر خوشنویسی». نشانه‌شناسی نظریه و عمل. تهران: نشر علم. صص283-330.

  • شاهرودی، افشین (1388). افشین‌های شاهرودی: شعرهای دیداری. شیراز: نشر داستان­سرا.

  • صادقی، لیلا (1394). تعامل شیوه‌ها‌ی کلامی و تصویریدر گفتمان شعر دیداری فارسی معاصر با رویکرد شعرشناسی شناختی. رسالۀ دکتری. گروه زبان‌شناسی. دانشگاه تهران.

  • گلباز، صبا (1392). بررسی نشانه­شناختی نوشتار در شعر تصویری فارسی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. گروه زبان‌شناسی. دانشگاه علامه‌طباطبایی.

  • طباطبایی، ژازه (1355). اجق وجق. تهران: مؤلف.

  • هاتفی، محمد (1388). بررسی و تحلیل نشانه‌معناشناختی رابطۀ متن و تصویر در متون ادبی. رسالۀ دکتری. گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه تربیت مدرس.

  • هومان‌فر، فرزین (1391). به وقت محلی همیشه دلتنگم. کرمان: بوتیمار.


 



  • Anastopoulou, C. et al. (2001). “Multimedia and multimodal systems: commonalities and differences". Proceedings of the 5th Human Centred Technology Postgraduate Workshop, University of Sussex, 26-27 September 2001. Availabale on:


http://www.syros.aegean.gr/users/manast/Pubs/Pub_conf/C03/C03.pdf.



  • Barthes, R. )1977. .(Image, Music, Text. London: Hammersmith.

  • Borkent, M. (2009). Cognitivion and Concrete Poetry of B.P.Nichol: Towards a Cohesive Methodolog . MA thesis at The University of British Columbia.

  • Borkent, M. (2010-a).“The materiality of cognition: concrete poetry and the embodied mind”. WRECK. Vol. 3. No.1. Pp. 6-12.

  • Borkent, M. (2010-b).“Illusions of simplicity: A cognitive approach to visual poetry”. English Text Construction 3.2: 145-64. Reprinted in Textual Choices in Discourse: A view from cognitive linguistics. Eds.Barbara Dancygier, José Sanders, and Lieven Vandelanotte. New York: John Benjamins, 2012. Pp.5-24.

  • Brandt, L. (2012). The Communicative Mind: A Linguistic Exploration of Conceptual Integration and Meaning Construction.Cambridge Scholars Publishing

  • Brandt, Per Aage and  L. Brandt  (2005). “Cognitive poetics and imagery”. European Journal of English Studies. Vol. 9. No. 2. Pp. 117-130

  • Brandt, Per Aage and  L. Brandt  (2004). “Spaces, domains, and meaning: essays". Cognitive Semiotics,‌ European Semiotics Series. Peter Lang. Vol.4.

  • Clüver, C. (2007). Changing Borders: Contemporary Positions in Intermediality, Vol. 1. eds. Jens Arvidsonet al. Lund: Publisher: Intermedia Studies Press.

  • Culson,

  • Dillon, George L. (1999). Art and the Semiotics of Images: Three Questions about Visual Meaning. The US: University of Washington.

  • Doosti, F. (2010). Image/Text Semiotics. Germany: LAP Lambert Academic Publishing.

  • Fauconnier, G. and M. Turner (1999). “Life on mars: language and the instruments of invention". The Workings of Language: From Prescriptions to Perspectives.  ed S. Rebecca and Mars. Wheeler. United State of America: Praeger Publisher. Pp:181-200.

  • Fauconnier, G. and M. Turner (2002). The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind's Hidden Complexities. New York: Basic Books.

  • Fauconnier, G. (1994).Mental Spaces. New York: Cambridge University Press. [Originally published(1985) Cambridge: MIT Press.]

  • Fauconnier, G. (2007). “Mental Spaces”. Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. eds. Dirk Geeraerts and Hubert Cuyckens. New York: Oxford UP. Pp. 351-376.   

  • Gibbs, R. W. Jr. and  H. L. Colston (1995).“The cognitive psychological reality of image schemas and their Transformations”. Cognitive Linguistics 6.No.4. Pp. 347-378.

  • Joy, A.; J. Sherry and J. Deschenes (2009). “Conceptual blending in advertising”. Journal of Buisiness Research. No.62. Pp.39-49.

  • Kress, G. and Theo van Leeuwen (1996, 2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.

  • Lund, H. (2002). “Medier i samspel”. ed. Hans Lund. Intermedialitet. Ord, bild och ton i samspel. Lund. Pp. 7–23.

  • Rostami, A. et al. (2012). “The study of metaphoric advertisements in some Iranian family journals based on conceptual blending” International Journal of Linguistics. Vol.4. No. 3.

  • Stöckl, H. (2004). “In between modes: Language and image in printed media”.  eds.Eija Ventola. Cassily Charles and Martin Kaltenbacher . Perspectives on Multimodality, Philadelphia / The Netherlands: John Benjamins B.V.


Thagard, P. and Terrence C. Stewart (2011).“The AHA! experience: creativity through emergent binding in neural Networks”. Cognitive Science. vol. 35. Issue 1. January/February. Pp. 1–33.