1
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده
هدف این تحقیق بررسی تأثیر کاربست دو فعالیت تأملی نگارش رواﯾﺖ ﻤﺒﺘﻨﯽبر تجربه شخصی و یادداﺷﺖ روزانه ﺗﺄملی به انگلیسی بر افزایش توانایی تفکر نقادانه دبیران ﻀﻣن ﺨدمت زبان انگلیسی ﺒﻪﻋنوان زبان خارجی در ایران است. 60 نفر (36 زن و 24 مرد) دبیر زبان انگلیسی که ﺒﻪعنوان نمونه دردسترس در این آزمایش شرکت کردند ﺒﻪطور تصادفی به دو گروه آزمایشی مساوی و مستقل «روایت ﻤﺒﺘﻨﯽبر تجربه شخصی» و «یادداشت روزانه ﺗﺄملی» ﺘﻘﺴﯾم ﺷدند. ابتدا، آزمودﻨﻲﻫا توسط آزمون اندازهﮔیری تفکر انتقادی واتسن-گلیزر-فرم الف (Watson & Glaser, 1980) مورد ارزیابی قرار گرفتند. مقاﻴﺴﮥ نمرات ﭙیش آزمون ازطریق آزمون t مستقل نشان داد که بین توانایی تفکر نقادانه دو گروه تفاوت ﻤﻌﻧاداری درابتدای تحقیق وجود نداشت. سپس، ﭘنج داستان کوتاه شامل «داستان یک ساعت» (Chopin, 1894)، «آخرین برگ» (O. Henry, 1907)، «اعترافات یک گالومانیاک» (Colby, 1941)، «راه مردان مرده» (Achebe, 1953)، و «ﭘرواﻨﻪﻫا» (Grace, 1987) به آزمودﻨﻲﻫا داده ﺷد. آزمودﻨﻲﻫای گروه روایت ﻤﺒﺘﻨﯽبر تجربه شخصی رواﯾﺖﻫایی ﺷﺧﺻﯽ براساس مضمامین داستانﻫا نوشتند، ولی آزمودﻨﻲﻫای گروه یادداشت روزانه ﺗﺄملی ﺗﺄملاﺕﺷان درباب همان داستانﻫا را تقریر کردند. ﺳﭘس، آزمودﻨﻲﻫا دوباره به پرسشناﻤﺔ تفکر انتقادی پاسخ دادند. مقاﻴﺴﮥ نمرات ﭙس آزمون با استفاده از آزمون t مستقل آشکار ساخت که توانایی استنباط و استنتاج گروه روایت ﻤﺒﺘﻨﯽبر تجربه شخصی ﭘﯿشرفت ﻤﻌﻧاداری نمود. لازم ﺒﻪ ذکر است که بین نمرات ﭙس آزمون در زیرمجموﻋﻪهای شناسایی مفروضات، تعبیر و تفسیر، و ارزشیابی دلاﯾل از لحاظ آماری تفاوت ﻤﻌﻧاداری مشاهده نشد.
اسلامی، اکبر رسول و فریده معارفی. (1389). «مقاﯾﺴﮥ توانایی تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و آخر کارشناسی ﭙرستاری و ﭙرستاران بالینی دانشگاه علوم ﭙزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم 1386». فصلناﻤﮥ دانشگاه علوم ﭙزشکی جهرم. د 8. ش 1. صص 37ـ45.
ﭙﯾشقدم، رضا. (1386). «افزایش تفکر انتقادی ازطریق مباحثه ادبی در کلاسﻫای زبان انگلیسی». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد(جستارهای ادبی).د 48. ش 159. صص 151ـ165.
کیانی، غلامرضا؛ موسوی، سید ایمان و رضا غفارثمر. (1390). «راﺒﻄﮥ ویژگیﻫای شخصیتی و جنسیت و ﺒﻲﻤیلی به برقراری ارتباط در زبان خارجی». فصلناﻤﮥ ﭙژوهشﻫای زبان و ادبیات تطبیقی (جستارهای زبانی). د 2. ش 4. صص 123ـ144.
· موسوی، سید ایمان؛ کیانی، غلامرضا؛ اکبری، رامین و رضا غفارثمر. (آمادﮤ انتشار). «سیر تکاملی آگاهی از ژانر رشتۀ تخصصی با آموزش مهارتﻫای نگارش دانشگاهی: یک مطالعۀ موردی». جستارهای زبانی.
Achebe, C. (1953). “Dead men’s path”. Retrieved from http://www.sabanciuniv.edu/ HaberlerDuyurular/Documents/F_Courses_/2012/Dead_Mens_Path.pdf
Allin, L. & C. Turnock (2007). “Reflection on and in the work place”. Retrieved from www.practicebasedlearning.org/resources/materials/intro.htm
Benson, P. (2004). “(Auto)biography and learner identity”. In P. Benson & D. Nunan (Eds.). Learners’ Stories: Difference and Diversity in Language Learning. (Pp. 4-21). Cambridge, MA: Cambridge University Press.
Chopin, K. (1894). “The story of an hour”. Retrieved from http://www.vcu.edu/engweb/ webtexts/hour/
Colby, F.M. (1941). “Confessions of a gallomaniac”. Retrieved from http://lektsii.org/3-38478.html
Dewey, J. (1933). How We Think:A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Chicago, IL: Henry Regnery.
Fahim, M. & R. Pishghadam (2009). “Postmodernism and English language teaching”. Iranian Journal of Applied Language Studies (IJALS). Vol. 1(2). Pp. 27-54.
Farrell, T.S.C. (2013). “Critical incident analysis through narrative reflective practice: A case study”. Iranian Journal of Language Teaching Research. Vol. 1(1). Pp. 79-89.
Fisher, R. (1996). “Stories for thinking: Developing critical literacy through the use of narrative”. Analytic Teaching. Vol. 18(1). Pp. 16-27.
Grace, P. (1987). Electric City and Other Stories. Harmondsworth: Penguin.
Guzula, X. (2011). Interactive Reflective Journal Writing as a Tool for Mentoring and Teacher Professional Development: A Case Study. M.A. thesis. South Africa: University of Cape Town. Retrieved from http://www .praesa.org.za/files/2012/07/Xolisa-Guzula_ Masters dissertation _27 dissertation_27_May_2011.pdf
Halvorsen, A. (2005). “Incorporating critical thinking skills development into ESL/EFL courses”. The Internet TESL Journal. Vol. 11(3). Retrieved from http://iteslj.org/Techniques /Halvorsen-CriticalThinking.html
Hampton, M. (2010). “Reflective writing: A basic introduction”. Retrieved from http: www.port.ac.uk/media/contacts-and-departments/student-supportservices/ask/downloads/ Reflective-writing---a-basic-introduction.pdf
Hashemi, M. R. & A. Ghanizadeh (2012). “Critical discourse analysis and critical thinking: An experimental study in an EFL context”. System. Vol. 40(1). Pp. 37-47.
Hashemi, M. R.; S. Behrooznia & F. Mohaghegh Mahjoobi (2014). “A critical look into Iranian EFL university students’ critical thinking and argumentative writing”. Iranian Journal of Applied Linguistics (IJAL). Vol. 17(1). Pp. 71-92.
Johns, C. (2004). Becoming a Reflective Practitioner. 2nd ed. Oxford: Blackwell Publishing.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. London: Yale University Press.
Kumaravadivelu, B. (2006). Understanding Language Teaching: From Method toPostmethod. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Labov, W. (1997). “Some further steps in narrative analysis”. Journal of Narrative and Life History. Vol. 7(1). Pp. 395-415.
Lee, I. (2008). “Fostering preservice reflection through response journals”. Teacher Education Quarterly. Vol. 35(1). Pp. 117-139.
Long, C.J. (2013). “Teaching critical thinking in Asian EFL contexts: Theoretical issues and practical applications”. The Asian EFL Journal Quarterly. Vol. 15(1). Pp. 229-234.
Martin, K.J. (2000). ““Oh, I have a story:” Narrative as a teacher’s classroom model”. Teaching and Teacher Education. Vol. 16(3). Pp. 349-363.
Moon, J. (2010). Learning Journals and Logs. Dublin: Centre for Teaching and Learning, Good Practice in Teaching and Learning. Retrieved from http://www.ucd.ie/t4cms/ UCDTLA0035.pdf
Msila, V. (2013). “Instructional leadership: Empowering teachers through critical reflection and journal writing”. International Journal of Social Sciences. Vol. 35(2). Pp. 81-88.
Pishghadam, R. (2011). “Introducing applied ELT as a new approach in second/foreign language studies”. Iranian EFL Journal. Vol. 7(2). Pp. 9-20.
Pishghadam, R. & F. Sabouri (2011). “A quantitative survey on Iranian English learners’ attitudes toward varieties of English: World English or world Englishes”? English Language and Literature Studies. Vol. 1(1). Pp. 86-95.
Pishghadam, R. & R. Zabihi (2012a). “Life syllabus: A new research agenda in English language teaching”. TESOL Arabia Perspectives. Vol. 19(1). Pp. 23-27.
Pishghadam, R. & R. Zabihi (2012b). “Crossing the threshold of Iranian TEFL”. Applied Research in English. Vol. 1(1). Pp. 57-71.
Pishghadam, R. & R. Zabihi (2013). “Introducing and exemplifying English for life purposes (ELP) as a new concept in English language teaching”. Humanizing Language Teaching. Vol. 15(3). Pp. 1-19. Retreived from http://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1030961. pdf
Pishghadam, R.; R. Zabihi & P. Norouz Kermanshahi (2012). “Educational language teaching: A new movement beyond reflective/critical teaching”. Life Science Journal. Vol. 9(1). Pp. 892-899.
Porter, W.S. (O. Henry) (1907). “The last leaf”. Retrieved from http://americanenglish. state.gov/files/ae/resource_files/the-last-leaf.pdf
Ross, N. (2011). “Reflective writing: An approach to developing critical thinking & proficient writing”. Retrieved from http://www.usma.edu/cfe/Literature/Ross_11.pdf
Son, T. H. (2008). “Personal experience narratives and implications for language teaching”.HPU TESL Working Paper Series. Vol. 6(1). Pp. 23-36.
Tomkins, A. (2009). ““It was a great day when…:” An exploratory case study of reflective learning through storytelling”. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education. Vol. 8(2). Pp. 123-131. doi:10.3794/johlste.82.198
Watson, G. & E.M. Glaser (1980). Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal. London: The Psychological Corporation.
صباح,سمیه و رشتچی,مزگان . (1395). تجزیه و تحلیل ﺗﺄثیر کاربست فعاﻟﻳتﻫای تأملی بر توانایی تفکر نقادانه دبیران ایرانی زبان انگلیسی. جستارهای زبانی, 7(7), 1-21.
MLA
صباح,سمیه , و رشتچی,مزگان . "تجزیه و تحلیل ﺗﺄثیر کاربست فعاﻟﻳتﻫای تأملی بر توانایی تفکر نقادانه دبیران ایرانی زبان انگلیسی", جستارهای زبانی, 7, 7, 1395, 1-21.
HARVARD
صباح,سمیه,رشتچی,مزگان. (1395). 'تجزیه و تحلیل ﺗﺄثیر کاربست فعاﻟﻳتﻫای تأملی بر توانایی تفکر نقادانه دبیران ایرانی زبان انگلیسی', جستارهای زبانی, 7(7), pp. 1-21.
CHICAGO
سمیه صباح و مزگان رشتچی, "تجزیه و تحلیل ﺗﺄثیر کاربست فعاﻟﻳتﻫای تأملی بر توانایی تفکر نقادانه دبیران ایرانی زبان انگلیسی," جستارهای زبانی, 7 7 (1395): 1-21,
VANCOUVER
صباح,سمیه,رشتچی,مزگان. تجزیه و تحلیل ﺗﺄثیر کاربست فعاﻟﻳتﻫای تأملی بر توانایی تفکر نقادانه دبیران ایرانی زبان انگلیسی. جستارهای زبانی, 1395; 7(7): 1-21.