Educational Objectives Levels in the Exercises of Educational Sets of Sadaya Al- Hayat and Al- Arabiya Bayna-Yadaik (Analyzing the Contents Based on the Anderson and Krasol Classification: Cognitive Approach)

Authors
1 Assistant Professor in Arabic Language and Literature Department, Shiraz University
2 Master of Arabic Language and Literature, Shiraz University, Shiraz, Iran
Abstract
Considering different types of levels of learning, especially advanced levels of learning, such as analysis, reflection, criticism and creativity, are important underpinnings that are emphasized today in planning and design content in the foreign language. This essay attempts to examine the level of attention to different levels of learning and their relevance to the different stages of linguistics in both educational collections Sadaya Al- Hayat and Al- Araibya Bayna-Yadaik as two well-known collections of Arabic language teaching in Iran and in the Arab countries. To this end, Bloom's redefined classification was selected by cognitive levels 1 and 2, on the basis of which the drills of these collections and their degree of attention to inclusion at different levels of learning were examined while encompassing high cognitive levels, mentality and thought.
This research is based on content analysis and its statistical society including the 21 volumes of student’s text book and the Sadya al-Hayat pedagogical workbook and three volumes of interdisciplinary literacy education. A total of 320 samples from a total of 1910 Arabic textbooks and 320 from the 2806 Sadya al-Hayat exercises were selected on the basis of Cochran's sampling formula.
The results of the study show that in both cases the objectives of the lower levels were taken into account, especially in order to recall, understand and apply. In these two series, little effort has been made to build analytical, thinking, evaluation and creative capacities.

Keywords


  • اسماعیل­زاده، حسن و دیگران (1393). «نقد و ارزیابی آموزش زبان عربی در ایران براساس نظریۀ حیطه شناختی بنجامین بلوم به­عنوان مانعی بر سر راه کاربردی کردن و تجاری­سازی این رشته در ایران». همایشملیکارآفرینیوتجاری­سازیرشتةزبانوادبیاتعربی.دانشگاه سمنان.

  • اندرسون، لورین و کرازوول دیفید (2001). مراجعه لتصنیف بلوم للأهدافالتعلیمیة. ترجمۀ فایز مراد نیا. ط1. القاهره: مکتبه الانجلو المصریة.

  •  بلوم، بنجامین و همکاران (1374). طبقه­بندیهدف­هایپرورشی. ترجمۀ علی­­ اکبر سیف و خدیجه علی­آبادی. چ 7. تهران: رشد.

  • جعفری طیبه (1389). تحلیل محتوای سؤالات کتاب­های ریاضی دوم و سوم دبیرستان در رشتۀ ادبیات و علوم انسانی براساس طبقه­بندی اصلاح­شدۀ بلوم در حیطۀ شناختی. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشتۀ روان­شناسی تربیتی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

  • دروزه، افنان (2001). «درجه مراعات المعلمین فی مدارس محافظه قلقیلیه لمستویات بلوم للأهداف المعرفیه لدی تخطیطهم للتدریس». جامعه النجاح للابحاث. مجلد 25(10). صص 2559-5582.

  • دهقان، هادی و عباس حسن­خانی (1393). «میزان توجه اولین کتاب ریاضی (پایه هفتم) به سطوح مختلف اهداف آموزشی». رشد آموزش ریاضی. دورۀ 32. ش 2. صص 47-51.

  • دیوسر، هدی و ناصر جعفری گهر (1393). «ارزیابی برنامه­های درسی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی و ارشد برمبنای طبقه­بندی بازنگری­شدۀ بلوم». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. ش 32 . صص73-99 .

  • رشیدی، ناصر و محسن راغ­نژاد (1393). «ارزیابی محتوایی کتاب­های زبان فارسی (درس­های پایه و پایتخت ایران در چارچوب طبقه­بندی تجدیدنظرشدۀ بلوم». علم زبان. س 2. ش 3. صص84-105.

  • سبحی، عبدالحی احمد و محمد بن عبدالله القسایمه (د.ت). طرائق التدریسالعامه و تقویم­ها. جامعه ملک عبدالعزیز. جده: قسم المناهج و طرق التدریس.

  • فکری، مسعود و دیگران (1383). مجموعۀ صدی الحیاه. تهران: کانون زبان ایران

  • قاسمی، فرشید و جعفر جهانی (1388). «ارزیابی محتوای کتاب­های علوم تجربی دورۀ ابتدایی از دیدگاه الگوی آموزشی خلاقیت پلسک». مطالعات برنامۀ درسی. س 3. ش 10. صص39-64.

  • قنبری، عبدالرسول (1392). چگونگی نمود طبقه­بندی بازنگری­شدۀ بلوم در مجموعه کتاب­های تاپ تاچ. .پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

  • نیک­بخش، اعظم (1387). تحلیل محتوای­کتاب­های درسی زبان انگلیسی سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی براساس طبقه­بندی اصلاح­شدۀ بلوم در حیطۀ شناختی و مقایسۀ این دو کتاب از جهت توجه به این حیطه. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد برنامه­ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی.

  • هارو، انیتا-ج (1365). طبقه­بندی هدف­های تربیتی-حیطه روانی حرکتی راهنمای عملی جهت هدف­های رفتاری (شناختی،عاطفی و روانی حرکتی). ترجمۀ علیرضا کیانمنش. تهران: وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی.

  • وکیلی­فرد، امیرضا (1395). «سبک­های غالب یادگیری ادراکی یادگیرندگان زبان فارسی در محیط زبان دوم». جستارهای زبانی. دورۀ 7. ش 6 . صص 1-25.

  • الفوزان، عبدالرحمن­بن­ابراهیم و دیگران (2007). العربیةبین یدیک. الریاض: المکتبه العربیه السعودیه.


 Al-Fawzan, A. (2007). Arabic Beetwin  Your Hands. Riyadh: Saudi Arabian Office [In Arabic].



  • Anderson, L. & K. David (2001). A Review of Bloom's Classification of Educational Goals. Translated by: Fayez Murad Mina. First Edition. Cairo: The Anglo-Egyptian Library [In Arabic].

  • Bloom, B. et. al. (1995). Classification of Educational Goals. Translated: Ali Akbar Seyf and Khadijeh Ali Abadi. 7th edition. Tehran: Roshd [In Persian].

  • Dehghan, H. & A. Hassan Khani (2014). “The amount of attention of the mathematical book (the seventh grade) to different levels of educational goals". Roshd Magazine of Math Training. Vol. 32, No. 2, Pp.51-47 [In Persian].

  • Diyser, H & N. Jafari Gohar (2014). "The assessment of English language courses in Bachelor's and Master's degree based on Bloom's revised classification". Research and Research on Academic Books. No. 32, Pp. 73-99 [In Persian].

  • Druse, A. (2001). "Applying Levels of Bloom's modified cognitive in Teaching at School in Qalqilya". Nejah University for Research. Vol. 25, No.10, pp. 5582-2559 [In Arabic].

  • Ghanbari, A. (2013).  Bloom's Revised Classification Approach in the Top Books List. "Proceedings for Obtaining a Master's Degree. The prospectus for obtaining a postgraduate degree. Supervisor: Rahman Saharagard [In Persian].

  • Ghasemi, F. & J. Junani (2009). “Evaluation of the content of the experimental science books of the elementary period from the point of view of Plesk's educational model of creativity". Quarterly study program curriculum. 3rd Year. No. 10, Pp. 39-64 [In Persian].

  • Haro, A. (1986). Classification of Educational Objectives-Psycho-Mental Scope: A Practical Guide for Behavioral Objectives (Cognitive-Emotional-Movement). Translator: Alireza Kianmanesh. Tehran: Ministry of Education, Educational Research and Development Agency [In Persian].

  • Ismail Zadeh, H. et. al. (2014). "Criticism and Evaluation of Arabic Language Education in Iran Based on Benjamin Bloom's Cognitive Theory as an Obstacle to Application and Commercialization of this Field in Iran". National Conference on Entrepreneurship and Commercialization of Arabic Language and Literature. Semnan University [In Persian].

  • Jafari, T. (2010). The Content Analysis of Third-grade Maths Textbooks in High School in the Field of Literature and Science, Based on Bloom's Modified Cognitive Domain. Dissertation for Master Degree in Educational Psychology. Supervisor: Ali Akbar seif [In Persian].

  • Kinsella, K. (1996). “Designing group work that supports and enables diverse classroom work styles".TESOL Journal. No. 6(1). Pp. 24-30.

  • Nick, A. (2008). Content Analysis of Third-Grade Upper Secondary and Upper-Secondary English Language Schools Based on Bloom's Modified Classification in the Cognitive Domain and Comparison of These Two Books in Order to Pay Attention to This Area. To obtain a Master's degree in curriculum. Supervisor: Mohammad Attar [In Persian].

  • Rashidi, N. & M. Roghnejad (2014). "Assessment of Content of Persian Language Books (Basic and Capital Lessons of Iran in the Bloom Revised Framework)". Language Science. Vol. 2, No. 3, Pp. 84-105 [In Persian].

  • Subh, A. & M. Al-Qasaimah (wh) Methods of Public Teaching and Assessment. Malek Abdul al-Aziz University. Jeddah: Department of Curriculum and Teaching Methods [In Arabi].


Vakilifard, A. (2016). “The predominant style of cognitive learning of Persian language learners in the second language environment”. Linguistic Research Journal. Vol. 7, No. 6, Pp. 25-1 [In Persian].