نشانه‌معناشناسی گفتمان تبلیغی موسی(ع)

نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات عرب، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2 استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده الهیات و ادیان، تهران، ایران
چکیده
گفتمان قرآن گفتمانی چندلایه است. با بهره­گیری از روش­های مطالعۀ معنا، فرایندهای ارزشی معنا و جنبۀ کاربردی و تأثیری متن را تا حدودی می‌توان روشن کرد و از این میان، روش تحلیل
نشانه­معناشناسی گفتمان، با بازخوانی نظام­های سیال متن ضمن روساخت قالب­بندی­شده، چگونگی کارکرد، تولید و دریافت معنا را در نظام­های گفتمانی تبیین می­کند. این جستار با بهره از الگوی تنشی تحلیل به مطالعۀ شصت آیۀ نخست سورۀ شعراء می­پردازد که جهت الگودهی و آرامش­دادن به پیامبر اکرم(ص)، گفتمان تبلیغی حضرت موسی(ع) را روایت می­کند. فضای تنشی حاکم بر گفتمان آیات در عین دربرگرفتن نظام‌های گفتمانی مختلف با نوسان مرزهای معنایی، فرایند سیال معنا را در تعامل دو بُعد عاطفی و شناختی شکل می‌دهد. گفتمان آیات تعاملی است و متأثر از حضور حسی ادراکی و شَوِشِی ر شرایطی ناپایدار و غیرمنتظره قرار دارد؛ به طوری­که در کشمکش طرف­های گفت­وگو با اتصال و انفصال در فضای گفته­پردازی و نیز با رخداد زیبایی­شناختی اعجاز، گفتمان به سمت مرکز عملیات گفته­پردازی
- که در اینجا «ربوبیت» است- سوگیری می­کند تا فراتر از نقطۀ توانش و کنش تبلیغی در ابعاد زیبایی‌شناختی، نتیجۀ نهایی رقم بخورد.

کلیدواژه‌ها


  • قرآن کریم.

  • احمدی، بابک (1388). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز.

  • آیتی، اکرم (1392) «بررسی نشانه – معناشناسی گفتمان در شعر «پی دارو چوپان» نیما یوشیج». جستارهای ادبی. ش180. صص 105-124.

  • بابک معین، مرتضی‌ (1383). «سیر زایشی معنا». مقالات اولین هم­اندیشی نشانه-­شناسی هنر. چ 1. تهران: فرهنگستان هنر.

  • پاکتچی، احمد و همکاران (1394).«تحلیل فرایندهای گفتمانی در سوره «قارعه»، با تکیه بر
     نشانه­شناسی تنشی». جستارهای زبانی. دورۀ 6. ش4 (پیاپی25). صص 39-68.

  • ترابی احمد (1389). «ربوبیت و تربیت». پژوهش‌های قرآن. س 16. ش61. صص 4-21.

  • حسن­زاده میرعلی، عبدالله و ابراهیم کنعانی (1390). «بررسی الگوی نشانه­معناشناسی گفتمانی در شعر قیصرامین­پور». پژوهشنامةزبان و ادب فارسی. س5. ش 2. صص 115-136.

  • حق‌بین، فریده و فهیمه بیدادیان قمی (1392). «بررسی نشانه-معناشناسی آیات مربوط به قیامت و معاد از سوۀ قیامت بر پایۀ مطالعات نشانه­شناختی گریماس». زبان­شناخت. س4. ش2. صص 51-74.

  • خراسانی، فهیمه (1389). بررسی ساختار روایی داستان سیاوش بر پایۀ نظریۀ
     نشانه­ـ­معناشناسی روایی گرمس
    .
    پایان­نامۀ کارشناسی­ارشد زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه تربیت مدرس. دانشکدۀ علوم انسانی.

  • خرسندی سرتیشنیزی، سعید (1379). استدلال و احتجاج در قرآن. تهران: نشر آصف.

  • خلف­الله، محمداحمد (1972). الفن القصصی فی القرآن الکریم. مکتبه الانجلو المصریه.

  • داودی مقدم، فریده (1392) . «بازنمایی انسجام در داستان حضرت ابراهیم(ع) بر اساس تحلیل نشانه معناشناسی گفتمانی». هفتمینهمایشپژوهش­هایزبانوادبیاتفارسی. .صص760-772.

  • داودی مقدم، فریده (1393). «تحلیل نشانه­معناشناسی گفتمان در قصۀ یوسف (ع)». آموزه‌های قرآنی دانشگاه علوم اسلامی رضوی. ش 20. صص 175-.

  • داودی مقدم، فریده (1393). «تحلیل ادبی زبانی داستان قرآنی موسی)ع(  و خضر از منظر نظام­های گفتمانی». پژوهش‌های ادبی قرآنی. س 2. ش 3. صص 158- 164.

  • سعادات مصطفوی و همکاران  (1392). «کرامت جاهلی تا کرامت قرآنی، نشانه‌شناسی فرایندهای گفتمانی «کرامت» در قرآن با تکیه‌بر الگوی تنشی». پژوهشنامۀتفسیروزبان، ش2.صص24- 42.

  • شریفی، حدیث و فواد نجم­الدین (1393).«تحلیل نشانه­شناختی گفتمانی سورۀ الرحمن». پژوهشنامۀ تفسیر و ز بان قرآن. ش 5. صص47-72.

  • شعیری، حمیدرضا (1381). مبانی معناشناسی نوین. تهران: سمت.

  • شعیری، حمیدرضا (1385). تجزیه و تحلیل نشانه- معناشناختی گفتمان. تهران: سمت.

  • شعیری، حمیدرضا (1386). «بررسی انواع نظام­های گفتمانی از دیدگاه نشانه- معناشناسی». هفتمین همایش زبان‌شناسی ایران. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

  • شعیری، حمیدرضا (1387). «روش مطالعه گفته­ای و گفتمانی در حوزه نشانه- معناشناسی». مقالات سومین هم­اندیشی نشانه-­ شناسی هنر. تهران: فرهنگستان هنر.

  • شعیری، حمیدرضا (1388). «از نشانه-­شناسی ساختگرا تا نشانه- معناشناسی گفتمانی». نقد ادبی. س2. ش 8. صص 33-51.

  • شعیری، حمیدرضا و همکاران (1392). «تحلیل نشانه معناشناختی شعر باران». ادب پژوهی. ش25. صص 59-89.

  • شعیری، حمیدرضا (1395) . نشانه معناشناسی ادبیات. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.

  • طباطبایی، سید محمد حسین (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم. چ 5.

  • فضل­الله، محمدحسین (1389). گفت­و­ گو و تفاهم در قرآن کریم. ترجمۀ سید حسین میردامادی. چ2. تهران: هرمس.

  • قهرمانی، مریم (1392).ترجمه و تحلیل انتقادی گفتمان رویکرد نشانه­شناختی. تهران: -مؤلف.

  • مجد فقیهی، محمدعلی و روح­الله دهقانی (1394).«بررسی تفسیری تکرار قصۀ حضرت موسی(ع) در قرآن». فصلنامۀ مطالعات تفسیری. س 6. ش 22. صص 7-24.

  • محمدی، محمدهادی و علی عباسی (1381). صمد: ساختار یک اسطوره. تهران: چیستا.

  • مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب­الاسلامیه.

  • میر، مستنصر و حسین عبدالرئوف (1390). مطالعۀ قرآنی به‌منزلۀ اثر ادبی. ترجمۀ ابوالفضل حری. تهران: نیلوفر .

  • یاسوف، أحمد (2006). دراسات فنیه فی القرآن الکریم. سوریه: دارالمکتبی.


 



  •  Ahmadi, B. (2009). Structure and Text Interpretation. Tehran: Markaz [In Persian].

  • Ayati, A. (2013). “Semiotic analysis of discourse in Nima Youshij's poem ‘Pey dar-o cho”. Literary queries. No. 180, Pp.105-124 [In Persian].

  • Babak Moein, M. (2004). Generative itinerary of Signification. Proceeding of First Symposium of the Semiotics of art. 1st edition. Tehran: Academy of Art [In Persian].

  • Courtés, J. (1991). Analayse  Sémiotique du Discourse. De L'Enoncé a l'Enonciation. Paris: Hachette.

  • Davoudi Moghadam, F. (2013). “The representation of consistency in the story of Prophet Ibrahim (AS) based on semiotics of discourse”. The 7th Conference on Persian Language and Literature. Pp. 760-772 [In Persian].

  • Davoudi Moghadam, F. (2014). “Literary-linguistic analysis of the Qur'anic story of Moses and Khizr from the viewpoint of discourse systems”. Literary and Qur'anic Studies, 2nd Year, No. 3. Pp. 158-164 [In Persian].

  • Davoudi Moghadam, F. (2014). “Analysis of Semiotics Discourse in the story of Prophet Joseph (AS)”. Quranic teachings, Razavi Islamic University. No. 20. P. 175 [In Persian].

  • Fazlullah, M. H. (2010), Conversation and Understanding in the Holy Quran. Translated by Seyed Hussein Mirdamadi, 2th edition. Tehran: Hermes [In Persian].

  • Fonanille, J. (1998). Sémiotique Du Discourse. Limoges. PULIM.

  • Gahramani, M. (2013). The Translation and Critical Discourse Analysis: Semiotic Approach. Tehran: Moaelf [In Persian].

  • Haghbin, F. & F. Bidadian Qomi (2013).“Semiotic study of the Verses Qīyāmat and Ma’ādin Surah Qīyāmat; Based on Greimas Semiotic Studies”. Language Studies. 4th yeqr, No. 2, Pp. 51-74 [In Persian].

  • Hassan-Zadeh Mir A.; A. & I. Kanaani (2011). Study of semiotics of discourse ‘s patterns in Gheisar-e- Amin Pour poem". Persian Language and Literature Research Center. 5th Year, No. 2.Pp. 115-136 [In Persian].

  • Khalifa Allah, M. A. (1972). Art in the Holy Quran. Anglo-Egyptian Library [In Persian].

  • Khorasani, F. (2010). A Study on the Stylistic Structure of Siavash Story based on Sign-Semantics Theory of Greimas. M.A Thesis in Persian Language and Literature. Tarbiat Modares University. Faculty of Humanities. Tehran [In Persian].

  • Khorsandi Sartishenizi, S. (2000). Argument and reasoning in the Quran. Tehran: Nashr Asif [In Persian].

  • Majd Faghihi, M. A. & R. Dehghani (1394). “A comparative study on the frequency of Musa`s story in Quran”. Journal of the Holy Quran and Islamic Texts. Year 6th .No. 22. Pp. 7-24 [In Persian].

  • Makarem Shirazi, N. (1995). Tafsir Nemooneh. Tehran: Dar al-Kotob al-islamiyah, Islamic Republic of Iran [In Persian].

  • Mir, M. & H. Abdul Rauf (2011). Qur'anic study of literary work. Translated by Abolfazl Hariri. Tehran: Niloufar [In Persian].

  • Mohammadi, M. H. & A. Abbasi (2002). Samad:The Structure of a Myth. Tehran: Chista [In Persian].

  • Pakatchi, A. et al. (2015). “Tensive semiotics of discourse in Surat Al-Qāriah; a new approach in semiotics of the Quranic discourse”, Language Related Research. 6th period, No.4, (25th period) Pp. 39-68 [In Persian].

  • Saadat Mostafavi et al. (2013). “Tensive Semiotics of "Kiramat" (dignity) in the Quranic discourse”. Journal of Qur'anic Interpretation and language. 1st Period, No.2. Pp. 24- 42 [In Persian].

  • Shairi, H. R. (2007). “A survey of variety of discourse systems from semiotic point of view”. 7th Iranian Linguistics Conference. Tehran: Allameh Tabataba'i University [In Persian].

  • Shairi, H. R. (2002). The foundations of Modern Semantics. Tehran: SAMT [In Persian].

  • Shairi, H. R. (2006). Semiotic Analysis of Discourse. Tehran: SAMT.[In Persian].

  • Shairi, H. R. (2008). “Methods of exploratory and discursive studies in semiotics”. Proceeding of first symposium of the Semiotics of Art. 1st edition. Tehran: Academy of Art [In Persian].

  • Shairi, H. R. (2009). “From structuralism semiology to semiotics of discourse”.   Literary criticism. Year 2, No.3, Pp. 33-51[In Persian].

  • Shairi, H. R. (2013). “Semiotic analysis of Baran poem”.  Literary Studies. No.25. Pp.59-89 [In Persian].

  • Shairi, H. R. (2016). Semiotics of Literature. Tehran: Tarbiat Modares University Press [In Persian].

  • Sharifi, H. & F. Najm al-Din (2014). “A Semiotic analysis of the discourse of Sora Al-Rahman”. Journal of Qur'anic Interpretation and language. No. 5, Pp. 47-727 [In Persian].

  • Tabatabaei, S. M. H. (1996). Al-Mīzān fī tafsīr al-Qur'ān. Qom: The Islamic Bookstore of Qom Scientific Foundation. 5th edition [In Arabic].

  • Torabi, A. (2010). “Loyalty and Education”. Quranic Research. 16th Year. No.61,Pp. 4-21[In Persian].

  • Yusef, A. (2006). Artistic Studies in the Holy Qur'an. Syria: Dar al-Maktabi [In Arabic].