تحلیل گفتمان انتقادی مکتوبات حلّاج بر مبنای الگوی لاکلائو و موف

نویسنده
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه زابل، سیستان و بلوچستان، ایران
چکیده
با توجه به تفاوت دو گفتمان شریعت­محور و طریقت­محور در روزگار حلاج، پژوهش حاضر در تلاش است تا با تکیه­بر روش توصیفی- تحلیلی، به تحلیل گفتمان انتقادی ناظر بر مکتوبات فارسی و عربی حلاج بر مبنای الگوی لاکلائو و موف بپردازد. هدف اصلی این پژوهش معرفی گفتمان حلاج به­عنوان نماینده یک گفتمان برخاسته از قشر اجتماعی عرفاست. پژوهش بر پایه این پرسش­ شکل گرفته که چه گفتمان­هایی در پسِ آثار حلاج نهفته است و نزاع این گفتمان­ها بر سر تعریف چه دال­هایی است؟ بررسی‌ها نشان می­دهد که در مقابل گفتمان شریعت­محور آن دوره، گفتمان طریقت­محور حلاج درصدد برمی­آید تا با انتساب مدلول­هایی تازه به دال شناور «انسان» و «شیطان»، به ساخت­شکنی از سلطه آن­ها و درنتیجه کل گفتمان مزبور بپردازد. حلاج برای نشان­دادن اتحاد انسان با خداوند، با بیان عبارت معروف «أنا الحق» به ساخت­شکنی دال مرکزی گفتمانِ شریعت­محور نیز پرداخت و در نظام معنایی خود این مدلول را جایگزین «أنا العبد» گفتمان متشرعان کرد. او از طریق ساخت­شکنی احکام شریعت اسلام و افشای اسرار الهی سعی کرد گفتمان شریعت­محور را به حاشیه براند و گفتمان خود را در مقامی بالاتر بنشاند و برجسته کند.

کلیدواژه‌ها


  • آرنالد، روژه (1369). مذهب حلّاج. ترجهه عبدالحسین میکده. چ 2. تهران: جامی.

  • آقاگل­زاده، فردوس و طاهره طارمی (1395 ). «تحلیل زبان­شناختی گفتمان­های رقیب در پرونده بورسیه­های تحصیلی: رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف». جستارهای زبانی. د 7. ش 6 (پیاپی 34). صص 391-414.

  • ابراهیمی دینانی، آرزو و یدالله جلالی پندری (1389). «زبان رمز در آثار حلّاج». مطالعات عرفانی. ش 11. صص 5-44.

  • ابراهیمی دینانی، آرزو و دیگران (1394). «تحلیل انتقادی روایت زندگی و مرگ حلّاج در گفتمان انقلابی/ چپ». ادبیات عرفانی. ش 12. صص 7-43.

  • اقبالی، عباس ( 1385). «من منصوری در «انا الحق» حسین بن منصور حلّاج» .مطالعات عرفانی. ش 4. صص 19- 36.

  • بوتبی، ریچارد (1384). فروید در مقام فیلسوف. ترجمه سهیل سمی. تهران: ققنوس.

  • پردل، مجتبی (1390). بررسی منتخبی از غزلیات حافظ براساس نظریه گفتمان لاکلائو و موف. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. استاد راهنما سهیلا شریفی. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.

  • پورنامداریان، تقی (1380 ). در سایه آفتاب. چ 1. تهران: سخن.

  • تاجیک، محمدرضا (1383). گفتمان، پادگفتمان و سیاست. تهران: مؤسسۀ تحقیقات و توسعه علوم انسانی.

  • چندلر، دانیل (1386). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمۀ پارسا، مهدی. چ1. تهران: سوره مهر.

  • حسینی کازرونی، سید احمد و نعیمه متوسلی (1390). «حلّاج و شیطان (بررسی دیدگاه­های حلّاج و پیروان او نسبت به شیطان در اشاعۀ این اندیشه)». زبان و ادب فارسی. دوره 3. ش 9. صص 77-91.

  • حلّاج، حسین­بن­منصور (1379). مجموعه آثار حلّاج: طواسین، کتاب روایت، تفسیر قرآن، کتاب کلمات، تجربیات عرفانی و اشعار. به کوشش قاسم میرآخوری. تهران: یادآوران.

  • خلجی، عباس (1386). ناسازه‌های نظری و ناکامی سیاسی گفتمان اصلاح‌طلبی. دانشگاه تهران: پایان‌نامه دکتری علوم سیاسی.

  • زرین­کوب، عبدالحسین (1362). ارزش میراث صوفیه. چ 5. تهران: امیرکبیر.

  • زرین­کوب، عبدالحسین (1383). شعله طور. چ 3. تهران: سخن.

  • زمانی، علی (1383). «حلّاج، القاب و اتهامات». پیک نور علوم انسانی. دورۀ 2 . ش 2. صص 26-32.

  • سلطانی، علی­اصغر (1383 ). قدرت، گفتمان و زبان. چ 2. تهران: نشر نی.

  • عطار نیشابوری، فریدالدین (1355). تذکرۀالاولیا. تصحیح محمد استعلامی . چ 2. تهران: زوار.

  • فرضی، سارا و مهدی زرقانی (1388 ). «تحلیل انقلاب روحی سنایی براساس نظریه ژک لکان». جستارهای ادبی. ش 166. صص 87-109.

  • قشیری، ابوالقاسم (1345 ). رساله قشیریه. ترجمه ابوعلی حسن بن احمد عثمانی. تصحیح بدیع­الزمان فروزانفر. تهران: علمی و فرهنگی.

  • کسرایی، محمد سالار و علی پوزش‌شیرازی (1388). «نظریه لاکلائو و موف ابزاری کارآمد در فهم و تبیین پدیده‌های سیاسی». فصلنامه سیاست. دانشکده حقوق و علوم سیاسی. دوره 39. ش 3. صص 339-360.

  • ماسینیون، لویی (1362 ). مصائب حلّاج. ترجمه سید ضیاء­الدین دهشیری. تهران: بنیاد علوم اسلامی.

  • ماسینیون، لویی و کراوس پل (1373). اخبار حلّاج. ترجمه سید حمید طبیبیان. تهران: اطلاعات.

  • موللی، کرامت (1387 ). مبانی روان کاوی فروید-لکان. چ 4. تهران: نشر نی.

  • هومر، شون (1388). ژاک لاکان. ترجمۀ محمدعلی جعفری و سید ابراهیم طاهانی. تهران: ققنوس.

    • Abrams, M. H. (1999). A Glossary of Literary Terms.7th edition. Boston: Heinle Publication.

    • Aghagolzadeh, F. & T. Taremi (2016 ). “Linguistic analysis of the rival discourses in the educational scholarships documents : Fairclough’s critical discourse analysis approach”. Language Related Research. Vol. 7, No. 6 (Tome 34). Pp 391- 414. [In Persian].

    • Arnald, R. (1990). Hallaj’s Religion. Translated by Abdul al-Hussein Meikadeh. 2th   Edition. Tehran: Jami. [In Persian].

    • Attar, F. (1355). Taḏkerat al-Olia. Corrected by Mohammad Estelami. 2th  edition. Tehran: Zavar. [In Persian].

    • Boutebi, R. (2005). Freud as a Philosopher. Translated by Soheil Somi. Tehran: Qoqnous. [In Persian].

    • Brown, G. & G. Yule (1989). Discourse Analysic. Combridge: Cambridge University Press.

    • Chandler, D. (2007). Principles of Semiotics. Translated by: Mehdi Parsa (vol. 1). Tehran: Sure Mehr. [In Persian].

    • Ebrahimi Dinani, A. (2015 ). “Critical analysis of narrative of Hallaj's life and death in the discourse of revolutionary / left”. Mystical Literature. 12. Pp7-43.[In Persian].

    • Eghbali, A. (2006). "I” of Mansour in the phrase “Ana al-Haqq" related by Hussein ibn Mansur Hallaj." Mystical Studies, 4.Pp. 19- 36. [In Persian].

    • Farzi, S. & M. Zarghan (2009). “An analysis of spiritual revolution of Sanai based on Jacques Lacan's theory”. Literary Notes, 166. Pp. 87-109. [In Persian].

    • Gee, J. P. (1999). An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. New York: Routledge.

    • Ibrahimi Dinan, A. & Y. Jalali Pender (2010). “Works of Hallaj Mystical studies. 11. Pp. 5-44. [In Persian].

    • Hallaj, Hussein ibn Mansur (2000). Works of Hallaj: Tawasin, Book of Narratives, Quran’s Interpretations, Book of Words, Mystical Experiences and Poems. Compiled by Qasim Mir Akhoundi. Tehran: Yadavaran. [In Persian].

    • Homer, S. (2009). Jacques Lacan. Translated by Mohammad Ali Jafari and Seyed Ebrahim Tahani. Tehran: Ghoghnous. [In Persian].

    • Hosseini Kazerouni, A. & N. Motavaseli (2011). “Hallaj and the Devil (Analysis of the viewpoints of Hallaj and his followers about devil in propagation of this idea)”. Persian Language and Literature. 9 (3). Pp. 77-91. [In Persian].

    • Jaworski, A. & N. Coupland (1999) The Discourse Reader. London: Routledge.

    • Kasraei, M.S. & A. Pouzesh Shirazi (2009). “The theory of Laclau and Mouffe as an efficient means for understanding and explaining political phenomena”. Politics Quarterly. Faculty of Law and Political Science, 39 (3).Pp. 339-360. [In Persian].

    • Khalaji, A. (2007). Theoretical Paradoxes and Political Failure of the Reformist Discourse. PhD Dissertation in Political Science : Tehran University. [In Persian].

    • Laclau, E & C. Mouffe (1985). Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso.

    • Massignon, L. (1983). The Passion of Hallaj. Translated by Seyed Zia-al-din Dehshiri. Tehran: Islamic Science Foundation. [In Persian].

    • Massignon, L. & P. Kraus (1994). Akhbar al-Hallaj. Translated by: Seyed Hamid Tabibian. Tehran: Etela’at. [In Persian].

    • Movallali, K. (2008). Freudian-Lacanian Psychoanalysis Principles. 4th Edition. Tehran: Ney. [In Persian].

    • Pournamdarian, T. (2001). In the Shadow of the Sun. 1th Edition. Tehran: Sokhan. [In Persian].

    • Pordel, M. (2011). A Selection of Hafez’s Lyric Poems Based on the Theory of Laclau and Mouffe. M.A Thesis. Supervised by Soheila Sharif. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian].

    • Qusheiri, A. (1965). Qusheiri’s Treatise. Translated by: Abul Ali Hassan Ibn Ahmad Osmani. Corrected by Badi'ozaman Foruzanfar. Tehran, Scientific and Cultural Organization. [In Persian].

    • Slembrouck, S. (2001). What is Meant by Discourse Analysis?. Belgium: University of Ghent.

    • Soltani, A. (2004). Power, Discourse and Language.2th edition. Tehran: Ney. [In Persian].

    • Tajik, M.R. (2004). Discourse, Anti-discourse and Policies. Tehran: Institute for Humanities Research and Development. [In Persian].

    • Zamani, A. (2004). “Hallaj, epithets and accusations.” Peyk-e Nour of Humanities. 2 (2). Pp. 26-32. [In Persian].

    • Zarrinkoub, A. (1983). The value of  Sufism Heritage. 5th Edition. Tehran: Amir Kabir.

    • Zarrinkoub, A. (2004). Blaze of Tur. 3th edition. Tehran: Sokhan. [In Persian].